Medvodje-Planina Spodnja Dolga Njiva-Košutnikov Turn-Medvodje

Petak, 21. rujna 2018.
Košutnikov Turn s nadmorskom visinom 2133 m najviši je vrh na grebenu Košute. Naime, planinski lanac Karavanke proteže se u dužini 120 km u smjeru zapad – istok, a u sklopu njega na središnjem dijelu nalazi se „greben Košute“ u dužini 10 km. Proteže se od prolaza Ljubelj u nizu

nekoliko značajnih vrhova: Velikog vrha, preko Malog i Velikog Kladiva, Tegoške gore, Užnika, Košutnikova turna, na Tolstu Košutu, i dalje prema nižim vrhovima do planšarije Kofce. To je ujedno i granica između Slovenije i Austrije. Karakteristično je za ovaj greben da se sa slovenske strane južne travnate padine strmo i terasasto spuštaju do brojnih gorskih brežuljaka i pašnjaka na visini i iznad 1500 m, dok je sjeverna austrijska strana strma i kamenita, čije se stijene  gotovo okomito spuštaju do kosih padina prekrivene šumskim raslinjem. Stoga, sa sjeverne strane postoje mnoga penjališta s lijepim i vrlo teškim alpinističkim smjerovima.

S grebena podno vrha

PRISTUP AUTOMOBILOM (do Jelendola - parkirališta Medvodje u Sloveniji)
Iz Ike osobnim automobilom krenuo sam u 6 h i 30 minuta. Na graničnom prijelazu Rupa ulazim u Sloveniju. Vožnju nastavljam preko Ilirske Bistrice  do Postojne,  gdje se ulazi na autocestu prema Ljubljani. S autoceste iz pravca Ljubljana – Jesenice izlaz na čvoru za Tržič. Slijedimo cestu  E652 do Bistrice pri Tržiču. Tu skrenuti desno  (prije benzinske postaje Petrol). Cesta prolazi kroz naselje Tržič, izlaskom iz njega – dalje slijedimo lokalnu usku asfaltnu cestu bez skretanja do zaselka Jelendol. U spomenutom zaselku, napušta se uska asfaltna cesta a vožnja se nastavlja po dobrom makadamskom putu. Na smjerokazu u ovom zaselku treba skrenuti desno za Medvodje u kojem se nalazi označeno parkiralište i tu treba parkirati automobil.  Od ovog parkirališta postoji mogućnost nastavka vožnje sve do Planine Spodnje Dolge Njive.

Napomena: na ovoj cesti postoji rampa za koju nije utvrđeno kako, kada i tko je zaključava? U tom slučaju na spomenutom parkiralištu treba skrenuti desno i nastaviti vožnju po makadamskoj cesti sve do kolibe na Planini Spodnja Dolga Njiva. Isto tako, nije poznato da li se pored terenskih vozila, može i osobnim automobilima.
Dužina puta od Ike  do parkinga Medvodje 196 km. Vrijeme vožnje 3 h. Od toga vožnja  asfaltnom cestom do Jelendola 163 km. Od Jelendola do parkinga makadamskom cestom 5 km.

Za ovaj gorski planinarski izlet ishodišna točka pohoda je parkiralište Medvodje (1226 m), podno Planine Spodnja Dolga Njiva, vrh Košutnikov Turn (2133 m). Silazak kružnom turom na planšariju Spodnja Dolga Njiva (1405 m), parkiralište Medvodje (1226 m). Ukupna dužina staze (gpx traga) 8,2 km. Vrijeme gpx traga 4 h i 44 minuta. Minimalna visina 1266 m, maksimalna 2127 m. Visinska razlika pri usponu 956 m, pri silasku 917 m. Maksimalna visina 2127 m. Krajnja visina odredišta 2133 m. Prosječni nagib 26%, kao što je vidljivo iz izvoda analize gpx traga na prikazanoj tablici.

Ovim planinarskim izletom predviđena je slijedeća kružna tura: od Parkiralište Medvodje preko  Planine Spodnja Dolga njiva na vrh Košutnikov Turn, te spust kružno preko  Zgornje na Spodnju Dolgu njivu do parkirališta.

S velikog parkirališta krenuli smo u 9 h i 45 minuta, pri njegovom samom kraju na kamenoj stijeni ispisan je naziv vrha i smjer kretanja označenom strelicom. Planinarska staza ulazi na šumsku cestu – (šumsku vlaku), na kojoj se prelazi preko dva manje potočića. Ovaj dio puta nije strm, umjereno se uspinje i dobra je prilika za početno zagrijavanje. Nakon 20 minuta laganog hoda, izlazimo iz šume i dolazimo na livadu do raskrižja koje se nalazi na početku Planine Spodnja Dolga Njiva, 100-tinjak metara prije kolibe. Na ovom raskrižju, prema smjerokazu, treba skrenuti lijevo.

Parkiralište Medvodje (1226 m) - početna točka uspona

Na početku šumske staze. S desne strane makadamska cesta kojom se može doći vozilom do pastirske kolibe na Planini Dolga njiva (1405 m). Detaljnije opisano - PRISTUP AUTOMOBILOM (do Jelendola - parkirališta Medvodje).

Izlazak sa šumske staze i dolazak do raskrižja na Planinu Dolga njiva (1400 m)

Pogled od raskrižja na pastirsku kolibu

Na ovom raskrižju skrećemo lijevo na planinarsku stazu, koja se u početku lagano uspinje uz rub crnogorične visoke šume, te nakon 5 minuta hoda dolazimo do ograde pašnjaka na kojoj su napravljene metalne stepenice za prelazak. Nakon daljnjih 5 minuta hoda planinarska staza nas dovodi do križanja koje je opskrbljeno smjerokazima i na kojem treba skrenuti desno.

Nakon skretanja staza nastavlja oštro uzbrdo po širokim serpentinama, najprije kroz visoku crnogoričnu šumu, iz koje izlazi na istočnu zatravljenu padinu grebena Košute.  Nakratko, vodi po serpentinama, nakon toga nastavlja blažim usponom prečenjem strme padine prema sjeverozapadu, sve do dolaska na neobilježeno križanje, na kojemu treba skrenuti desno. Skretanje je označeno samo s jednom manjom, jedva primjetnom strelicom na kamenu s desne strane.  Lijevo dobro vidljiva i bolje ugažena staza vodi na vrh Užnik i na planinu Krnica, desno za Košutnikov Turn.

Komforan prelazak ograde pašnjaka na drugu stranu staze

Izlazak iz šume na travnatu padinu – staza nastavlja dalje prema sjeverozapadu

Izlaskom iz šume – otvara se lijep pogled prema istoku, na kojem dominira Storžič

Pogled prema vrhu

Okvirno, nakon 2 h hoda od ishodišta i prijeđenih 3,8 km popeli smo se na visinu 2070 m, podno vrha Košutnikov Turn i  do još jednog (drugog) neobilježenog križanja, na kojemu treba skrenuti lijevo za vrh. Desno, u smjeru sjeverozapada staza se ubada na onu koja dolazi od Planine Dolnja, preko Zgornje Dolge njive na vrh Košutnikov Turn.

Nakon skretanja, staza se vrlo oštro uspinje gotovo vertikalno prema sjeveru po višestrukim malim i uskim serpentinama sve do izlaska na greben Košute – Slovensko-Austrijsku granicu. Tu se ova planinarska staza križa s onom koja dolazi s austrijske strane. U nastavku slijedi dosta oštar uspon po većoj stjenovitoj (krušljivoj) padini koja ubrzo prolazi kroz manji uži prolaz, nakon kojeg izlazi na greben. Kada se iziđe na greben treba nastavit po njemu sve do križa koji se nalazi na vrhu. (2133 m). Na vrh smo stigli 11 h i 50 minuta.

Pogled prema jugozapadu na strme padine grebena Košute

Strmim usponom prema vršnom grebenu

Izlazak na vršni granični greben između Slovenije i Austrije

Prema vrhu

Pogled unazad na zapadni greben Košute

Zajednička fotografija na vrhu

Na vrhu smo uživali u prekrasnom sunčanom danu u prelijepim i nezaboravnim vidicima na vrhove Kamniško-Savinjskih i Julijskih Alpi. Jednako tako, prekrasan je vidik na greben Košute i cijeli greben Karavanki. Prema Austriji lijepo se vidi Hochobir. Pored križa u kamen je ugrađen planinarski žig a tu je i kutija s upisnom knjigom.

Pogled prema austrijskoj strani na vrh Hochobir

Pogled na Kamniško – Savinjske Alpe i vrhove od istoka prema zapadu: Ojstrica, Planjava, Kamniško sedlo, Brana, Turska Gora, Skuta, Dolgi hrbat, Grintovec i Kočne.

SILAZAK
Nakon 45 minutne pauze nastavljamo silazak kružnom turom. Planinarska staza započinje spustom u smjeru sjeveroistoka. Dobro vidljiva i ugažena staza se strmo spušta niz travnatu padinu. Ovaj dio silaska, kao i cijeli uspon vrlo je opasan kada je vlažan, mokar ili zasniježen. Nakon što se spustimo oko 200 metara nadmorske visine, put s uskog grebena skreće lijevo i spušta se prema Planini Zgornja Dolga njiva. Silazak se nastavlja pri umjerenom spustu po izohipsi. Djelomično, staza  na ovom dijelu vodi po vrlo uskom i jako izloženom putu, na kojem treba biti pažljiv. Za njeno savladavanje na nekoliko mjesta treba prijeći preko manjih i ne zahtjevnih sipara i prebroditi nekoliko kratkih silaza  koji u serpentinama dovode do ulaska u nisku crnogorično šumu. Ovaj dio planinarske staze pri silasku vrlo je ugodan i nije naporan.

Nakon ove dionice staza izlazi na Planine Sgornja Dolga njiva. Tu planinarska staza skreće desno.

Tijekom silaska, s desne strane možemo promatrati stjenovite stupove sjeveroistočnog grebena Košute. Nakon 30 minuta laganog spusta stižemo na Planinu Spodnja Dolga njiva do pastirske kolibe u kojoj se može prenoćiti i dobro pojesti. Za silazak trebalo nam je 2 h.

Na početku spusta s vrha Košutnikov Turn – krušljivim dijelom staze

Pri silasku preko strme travnate padine

Na kraju ovog grebena, planinarska staza skreće ulijevo

Pogled kroz kuloar na austrijsku stranu planine

Pogled prema naprijed na stazu koja vodi po izohipsi podno grebena Košute

Pri silasku kroz kamenjar

Prijelaz manjeg sipara

Izlazak na Planinu Zgornja Dolga njiva

Pogled na greben Košute s Planine Zgornja Dolga njiva

Dolazak na Planinu Spodnja Dolga njiva (1405 m). Tu je i pastirska koliba, koja služi kao planinarski dom u kojem se može dobiti hrana i piće. Pored toga, kuća raspolaže s 15 ležaja u skupnom ležišču u 2 sobe. Također, tu je izdvojena brvnara u kojoj se može prespavati u sijenu 15 osoba.

Vrijeme osvježenja dok se čeka ručak

Nakon duže pauze koju smo iskoristili za ručak i odmor, nastavljamo silazak istim putom do parkirališta, gdje i završava ova prekrasna avantura planinarenja u Sloveniji.

U nastavku slijedi: gpx tragovi na Google Earthu, na topo karti, vertikalni profil staze, te album fotografija koje nisu obuhvaćene ovim Putopisom