Veliki Oltar - Poldov Rovt (Vrata) - preko Brinove glave

Petak, 18. kolovoza 2017.
Veliki Oltar
nalazi se u istočnim Julijskim Alpama u dijelu Martuljške skupine vrhova. To je planinski lanac koji se sa sjeverne strane izdiže iznad gornjeg dijela doline Gozd Martuljek, od kuda je i najljepši pogled na tu skupinu vrhova. Oltar je planina s dva vrha: Veliki Oltar s nadmorskom visinom (2621 m)  i Mali Oltar (2521 m). Veliki Oltar, nalazi se u centralnom dijelu grebena, koji se diže od sjeveroistoka počevši sa Vrtaski vrh, nastavlja prema zapadu preko Slemena, Kukove špice, Škrnatarice, Dovškog Križa do Velikog Oltara. Od V. Oltara  greben se dijeli  prema sjeverozapadu na Veliku  i Malu Poncu, Špik, Fridmanove police do Rusice. Prema jugozapadu greben nastavlja preko Visoki Rokav do Škrlatice.

Veliki Oltar nudi tolike mogućnosti izazovnog planinarenja i penjanja neoznačenim putovima, stoga, je u posljednje vrijeme sve popularniji među planinarima, željnim bespuća. To nije planina za tvrdo penjanje. Može se reći, da je to „Eldorado“ – raj za planinare koji uživaju u lakom penjanju (najviše do II  stupnja po međunarodnoj skali UIAA). No, nipošto to nije planina za neiskusne planinare, zbog nekih kritičnih prolaza, usjeka, kuloara, rasutog, lomljivog  i rastresitog kamenja, oštrog i divljeg grebena. Penjanje na Veliki Oltar pravi je planinarski blagdan, dakle, planina koja nam daje ono što smo od nje tražili. Ona pruža zadovoljstvo, mir, netaknutu prirodnu divljinu i prekrasan pogled.

Veliki Oltar – sa vrha Šplevte.

PRISTUP AUTOMOBILOM (do Poldovg Rovta u dolini Vrata )
Od Rijeke preko Postojne,  dalje autocestom Ljubljana – Jesenice, izlaz za Kranjsku Goru. Dalje nastaviti vožnju u smjeru Kranjske Gore, neposredno prije sela Dovje, odvaja se sporedna cesta br. 908 za Mojstranu i dolinu Vrata. Tu, na putokazu za Vrata i Mojstranu treba skrenuti lijevo - prolazi se kroz naselje Mojstrana i dalje od centra nastaviti 8 km do Poldovog Rovta s desne strane ili 2 km od parkinga doma Aljaža do Poldovog Rovta – ulaz s lijeve strane na šumsku cestu, od kuda je ishodište pohod za bivak II i na mnoge  neobližnje planinske vrhove ( Šplevtu, Veliki Oltar, Dovški Križ …).

Poldov Rovt  (941 m), Brinova glava (1586 m), Grlo (2429 m), Veliki Oltar (2621 m). Spust istim putom do Poldova Rovta (941 m). Ukupna dužina staze (uspon i spust) 11 km. Vrijeme gpx traga 7 h i 10 minuta. Minimalna visina 941 m, maksimalna 2621 m. Visinska razlika pri usponu 1819 m, pri silasku 1820 m. Visina polazišta 941 m. Visina odredišta 2621 m. Prosječan nagib 35%.

Na Veliki Oltar može se popeti s više strana.  Svaka strana ima padine s vlastitim poteškoćama i nema obilježenog puta. Samo sa sjeverne strane vodi označeni put, ali samo na Bivak III na nadmorskoj visini (1340 m). Moguće je  pronaći samo lovačke staze ili neke neobilježene staze. Uglavnom mora se pronaći svoj vlastiti put. Najpopularnija ruta za uspon na Veliki Oltar, je svakako, s južne strane iz doline Vrata od Poldova Rovta, preko bivka II (2118 m) ili preko Brinove glave.

Od Poldova Rovta, krenuli smo u 6 h  ( udaljen 2 km od velikog parkirališta ispred doma Aljaž ). S tog mjesta vodi planinarski neoznačeni put prilaznom šumskom cestom stotinjak metara do dvije  kuće (bajte - jedna s lijeve strane ceste, druga nešto dalje s desne strane.), od kuda je ishodište pohod za bivak II i na mnoge  neobližnje planinske vrhove ( Šplevta, Veliki Oltar, Visoki Rokav, Dovški Križ, Široka peč…). Staza prolazi ispod kuće uz ogradu s lijeve strane ceste i nastavlja krivudajući dalje po dobro vidljivoj i ugaženoj šumskoj stazi u dužini 1 km, gdje dolazimo do raskrižja putova. Tu nam se pružaju dvije mogućnosti uspona na Veliki Oltar. Lijevo odvaja se staza koja vodi uz korito Rdečeg potoka i velikim dijelom preko sipara (melišča) za bivak II na Jezera. Druga varijanta  vodi travnatim padinama preko Brinove glave do prijevoja smještenog između Šplevte i Dovškog Križa. Mi smo odabrali uspon lovskom poti preko Brinove glave. Od ovog raskrižja staza nastavlja oštrim usponom sve do Brinove glave (prekrasan vidikovac s klupicom za odmor). Od Poldova Rovta do Brinove glave – vrijeme hoda 1 h i 30 minuta. Dužina staze 2,2 km. Visinska razlika 645 m.

Na ishodištu pohoda postavljena je informativna tabla ROVTI, na kojoj je ispisano objašnjenje – što su rovti? Pored table postavljen je drveni stup na kome je ispisano Triglav narodni park, ispod toga Zgornji Poldov Rovt i strelica usmjerena u pravcu Rovta.

S pristupne ceste skrenuti lijevo uz ogradu ispod kuće - bajte, zatim desno na šumsku stazu

Stazom kroz šumu

Na raskrižju putova: lijevo odvaja se staza koja vodi uz korito Rdečeg potoka na bivak II. Desno lovska pot koja vodi preko Brinove glave

Kroz šumu ariša i preko travnatih strmih padina

Vidikovac na Brinovoj glavi i kratki odmor

Od vrha Brinove glave nastavljamo dobro ugaženom i vidljivom stazom kroz šumu ariša i travnatom padinom na kojoj strmina ne popušta. Nakon 20 minuta hoda izlazimo iz šume na sipar, kojeg prečimo i nakratko po njemu se  uspinjemo do veće stijene. Nakon toga izlazimo na  travnatu  padinu doline Brinje između grebena Šplevte (2272 m) s lijeve strane i  hrpta Kopica (2202 m) s desne strane sve do izlaska na prijevoj smješten između vrha Šplevte i Dovškog Križa.

Travnatom padinom kroz šumu ariša

Izlazak na sipar kojeg priječimo – nakratko uspinjemo se po njemu do izlaska na travnatu padinu, po kojoj dalje nastavljamo do prijevoja između Šplevta i Dovškog Križa.

Na travnatoj padini između Šplevte i Kopice. S desne strane vidimo hrbat Kopice

Pogled na prijevoj između Šplevte i Dovškog Križa

Sipar (melišče) podno Kopice i nekoliko gamsova

Pogled unazad na sjevernu stijenu Triglava

Južna stijena Velikog Oltara, Visoki Rokav i Ozebnik između Visokog i Srednjeg Rokava

Dolaskom na prijevoju između Šplevte i Dovškog Križa otvara se prekrasan pogled na južnu stranu Velikog Oltara i Visoki Rokav. Nakon kraćeg predaha za okrjepu i osvježenje, nastavljamo po kamenim grotama i siparu prema sjeveru do ulaska u južnu stijenu, od kuda započinje penjanje (I stupnja po UIAA). Na samom početku započinjemo penjanje uskim kaminom, a nakon toga nastavlja se prečenje kosim usponom prema zapadu, a nakon toga staza skreće udesno prema sjeveru i na mali travnati greben, od kojega nastavljamo prečenje južne stijene sve do izlaska na prijevoj Grlo (2429 m) – s desne strane prema istoku je greben prema Dovškom Križu, lijevo prema zapadu greben Velikog Oltara. Za orijentaciju pomažu nam postavljeni „možiči“ – čuljci, i iskustvo Fedora (već je jednom popeo Veliki Oltar) ovim istim putom.

Po kamenim grotama i siparu do ulaska u stijenu

Nakon izlaska iz kamina  - nastavlja se kosim usponom - prečenjem južne stijene prema zapadu

Po travnatom dijelu uspona

Prijevoj Grlo, Veliki Oltar i Visoki Rokav

Na prijevoju Grlo. U pozadini Veliki i Mali Oltar

Od sedla Grlo – jugoistočna strana Malog Oltara

Nakon pauze za odmor na prijevoju Grlo, preostaje nam još 1 h teškog penjanja do vrha Velikog Oltara. Staza počinje kosim usponom po siparu, prelazi na njegovu drugu stranu. Od tu započinje penjanje s lijeve strane kuloara prema sjeverozapadu do samog vrha. Na ovom dijelu uspona stijena je rastresita i krha – lomljiva, pa stoga, treba dobra koncentracija i provjeriti svako hvatište – oprimak za ruku,  nogu, kako ne bi došlo do odronjavanja kamenja i ugrožavanje penjača podno nas. Ovaj dio penjanja pri vrhu odnosi se na razinu (II stupnja po UIAA). Pri izlasku na greben i vrh, postoji mogućnost penjanja po ploči ili obilazno po uskom kaminu. Fedor i ja, popeli smo se po ploči (teži dio), ostali kroz uski kamin i dalje uskim grebenom da vrha Veliki Oltar (2621 m), gdje dolazimo točno u 12 h. Kompletan uspon s pauzama izveli smo u predviđenom vremenu od 6 h, a spust je trajao 4 h i 30 minuta. Ukupno vrijeme 10 h i 30 minuta.

Greben koji vodi na Dovški Križ (2542 m) i s lijeve strane Široka peč (2497 m)

Prirodni mali mostić u sredini kuloara

Na krušljivom i lomljivom dijelu penjanja

Pogled unazad na ekipu koja se uspinje

Pri vrhu preko okomite ploče

Izlaskom na greben, otvara se pogled na vrh – Veliki Oltar. Preostaje nam još nekoliko minuta po uskom grebenu do vrha, gdje dolazimo točno u 12 h.

Dolazak ostale ekipe prema vrhu

S vrha Veliki Oltar - vidik je otvoren na sve strane: prema istoku na Dovški Križ, Široku peč, Gozd Martuljek i Klagenfurt, prema sjeverozapadu na Veliku  i Malu Poncu, te Špik. Prema jugozapadu greben nastavlja preko Visoki Rokav (Visoki, Srednji i Spodnji) do Škrlatice. Posebice, dominira sjeverna strana Triglava i istočna strana Škrlatice, te dolina Vrata. Nekoliko fotki s vrha:

Pogled na Škrlaticu i Veliku dninu i dolinu Krnice

Pogled na Gozd Martuljek

Visoka Martuljška Ponca

Klagenfurt (zumirano)

Zajednička fotografija na vrhu

Nakon duže pauze spuštamo se  istim putom kojim smo i došli do Poldova Rovta. Spust je dosta teži od penjanja, pri čemu je potrebna veća koncentracija.

Na početku spusta

Pri spustu

Uplašeni gams

Kratka stanka za odmor

Dolaskom na prijevoj između Dovškog Križa i Šplevte  - Davorka i ja, popeli smo se na vrh Šplevte (2272 m). Od ovog vrha najbolji je pogled na Veliki Oltar.

Vrh Šplevta - Davorka pokazuje na vrh Veliki Oltar

Od ovog prijevoja svi skupa nastavljamo spust preko  Brinove glave po travnatim padinama kroz šumu do Poldovog Rovta. Od vrha Veliki Oltar za 4 h i 30 minuta stižemo na Poldov Rovt u dolinu Vrata, gdje i završava naša današnja avantura planinarenje i penjanja.

U nastavku slijedi gpx tragov:i na Google Earthu, na topo karti, vertikalni profil staze, te album fotografija koje nisu obuhvaćene ovim blogom.