Ferrata Hvadnik - Gozd Martuljek

Srijeda, 30. Rujan 2017.
Ferrata Hvadnik nalazi se u divljem klancu potoka Hladnik u Gozd Martuljku. To je jedna od ljepših, ne teških ferata. Na ishodištu pohoda nalazi se manje parkiralište za dva do tri automobila: Tu je postavljena informativna tabla sa osnovnim karakteristikama – dužina ferrate 500 m. Visinska razlika 250 m (na mojem gpx prikazana je visinska razlika 204 m), s težinom B/C (pretežno se težina odnosi s B poteškoćama samo na jednom mjestu C), prema tome ferrata nije zahtjevna. Obvezna uporaba ferrata seta i kacige. Ferrata je vrlo zanimljiva zbog višestrukih prelaza s jedne strane potoka na drugu stranu, od toga tri puta žičanim mostićima. Žičani mostići izgrađeni su od tri sajle. Jedna sajla za noge i dvije za ruke na koje se kvači osiguranje.

Prelazak potoka Hladnik preko prvog žičanog mostića

KOLNI PRISTUP (do Gozd Martuljka  - prva mogućnost)
vrlo je jednostavan. Od Lovrana preko graničnog prijelaza Rupe, Ilirske Bistrice, Pivke do Postojne. Nastaviti autocestom preko Ljubljane u pravcu Kranja, Jesenica i Kranjske Gore, fokusirati se na Gozd Martuljek 4 km prije Kranjske Gore. Od table koja označava ulazak u Gozd Martuljek vozit 400 m i skrenuti desno (treći odvojak za ulazak u naselje) kod zapuštene stare kuće  - Spodnje Rute 13. Nastaviti dalje uskom cestom 160 m do cestovnog raskrižja na kojem treba nastaviti ravno još 150 m do manjeg parkirališta (najviše za 3 automobila). Tu je ujedno i početak pristupa ferrati Hvadnik. Dužina puta 190 km. Vrijeme vožnje 2 h i 45 minuta.

PJEŠAČKI PRISTUP (do Gozd Martuljka  - druga mogućnost)
također je jednostavan. Osnovni orijentir je most preko Save Dilinke. Ovisno da li idete u Kranjsku Goru ili iz nje izlazite, u Gozd Martuljku prije ili poslije mosta treba skrenuti na cestu koja vodi na Srednji vrh (dobro označeno putokazom). Od glavne ceste 20 m dalje nalazi se parkiralište. Tu treba ostaviti automobil. Tu je ujedno i raskrižje putova: ravno cesta vodi za Srednji vrh, desnu za Ferratu Hvadnik. Uska cesta vodi u naselje Korzika i cijelom dužinom (400 m) prati potok Hladnik sve do ishodišta pohoda, od kuda se pristupa ferrati Hvadnik.

Prikaz kolnog i pješačkog pristupa ishodišnoj točki za ferratu Hvadnik

Parkiralište na kraju ceste Finžgarjevo naselje (747 m), početak ferrate (777 m), kraj ferrate (942 m), veliki slap Jerman (790 m), te povratak do parkinga (745 m). Ukupna dužina staze 2 km. Ukupno vrijeme hoda 1 h i 13 minuta. Visinska razlika pri usponu 234 m, pri spustu 242 m. Minimalna visina 747 m, maksimalna 945 m. Prosječan nagib 28%.

Opis rute:
Do polazne točke dolazim u pratnji moje kćeri Sanje, sestrične Dragice i susjede Danice. One nastavljaju pohoditi Martuljške slapove, ja na ferratu Hvadnik u društvu s Matejom i Marijetkom, koje sam tek upoznao. Prilazni put za ulazak na ferratu kreće s lijeve strane potoka (gledano nizvodno). Staza nije označena klasičnim markacijama, ali zato je svako križanje dobro označeno s natpisnim tablama (smjerokazima) i pravcem odredišta. Nakon desetak minuta laganog hoda i prijeđenih 200 m dolazimo do na ferratu.   Sam početak ferrate je zanimljiv i vrlo atraktivan prelazak preko potoka Hladnik žičanim mostićem izrađen od tri sajle.

Na ishodištu pohoda - u društvu kćeri Sanje s moje lijeve strane i sestrične Dragice s desne strane

Na stazi neprekidno susrećemo što veće, a što manje slapove koji se kaskadno nastavljaju jedan za drugim

Mateja i moja malenkost

Na samom početku ferate oštrim usponom do žičanog mostića

Prelazak potoka s lijeve na desnu stranu

Na početku prelaska visećeg mostića

Nakon prelaska preko žičanog mostića na desnu stranu potoka, ferrata nastavlja atraktivnim penjanjem i prečenju mokrih i glatkih stijena. Nakon petnaestak minuta veranja po sajlama stižemo do drugog mostića sastavljen od dvije sajle (jedna za noge, druga za pridržavanje rukama). Prelazimo mostić s desne na lijevu stranu potoka.

Na sredini vesećeg mostića

Vertikalni uspon po stijeni, zatim prečenje

Prečenje okomite i glatke stijene

Prečenje stijene dobro osigurane sajlom i klanfama

Neprekidna izmjena uspona i prečenja na mjestima i mokrih stijena

Slap na lijevoj strani potoka

Prelazak preko drugog mostića od desne na lijevu stranu potoka

Nakratko, penjemo se po ferrati s lijeve strane, koja nas uskoro dovodi do trećeg mostića, kojim prelazimo na desnu stranu potoka. Tu napuštamo korito potoka Hvadnik i nastavljamo dobro uređenom šumskom stazom na mjestima osiguranom sajlama, koja nas uskoro dovodi  do prekrasnog vidikovca, gdje i završava ferrata Hvadnik.

Prelazak preko trećekg mostića. Na stazi prema vidikovcu sustižemo bračni par Barbaru i Franca - iskusni planinari i alpinisti

Pogled s vidikovca na dio naselja Gozd Martuljek i  Martuljšku skupinu vrhova

Zajednička fotka na vidikovcu, gdje i završava ferrata Hvadnik. S lijevo na desno: Mateja, Marijetka, Barbara, Mirko i Franc.

Tu se nalazi i limena kutija s upisnom knjigom za registraciju posjetitelja. Nakon kraće pauze nastavljamo spust dobro uređenom i ugaženom šumskom stazom, koja se postupno spušta po serpentinama. Nakon desetak minuta hoda dolazimo do raskrižja putova: desno odvaja se staza za Srednji vrh, mi nastavljamo ravno za Gozd Martuljek. Od ovog raskrižja nakon 20 minuta laganog hoda sižemo do odvojka za Jermanov slap, kojeg  svakako treba posjetiti. Potrebno je samo 5 minuta.

Barbara vrši upis u registar posjetitelja

Na stazi po serpentinama prema slapu

Jermanov slap

U povratku sa slapa Jerman staza je zaštićena sajlama

Preostaje nam još nekoliko minuta spusta kroz šumu, nakon čega staza izlazi na asfaltnu cestu po kojoj dalje nastavljamo do ishodišta pohoda, gdje i završava naša kratka ali zato slatka avantura.

Izlazak staze na asfaltnu cestu koja vodi za Srednji vrh

U nastavku slijedi: gpx tragovi na Google Earthu, na topo karti, vertikalni profil staze, te album fotografija koje nisu obuhvaćene ovim putopisom.

Gpx tragovi na topografskoj karti uz dodatak kolnog pristupa ferrati