Ferrata Gradiška tura – Ferlanova ruta Vipava

14. studenog 2010.
P. D. KNEZGRAD iz Lovrana već tradicionalno, svake godine organizira pohod zvani „Martinje“. Tako i ove godine organizirao se pohod u Vipavu_Gradiška Tura u  Sloveniju. Na izlet i planinarenje prijavilo se 43 planinara.
Gradiška Tura je vrh s nadmorskom visinom 793 m, koji se nalazi iznad grada Vipave, na zapadnoj strani planine Nanos. Sa vrha je prekrasan vidik na Vipavsku dolinu, Trstelj, Čaven i Golake. Za planinare nude se tri izuzetno lijepe staze „GRADIŠKE TURE“ i to:

1. Vipava  centar   - Gradiška Tura__Lako označena staza 2 h hoda
2. Gradišće - Gradiška Tura__Srednje zahtjevna staza 1 h i 15 min hoda
3. Gradišće - Gradiška Tura__Vrlo zahtjevna staza 1 h i 15 min hoda

PRISTUP AUTOMOBILOM (do iznad sela Žgavska vas)
Od Lovrana preko graničnog prijelaza Rupa do Postojne, gdje se uključujemo  na autocestu.Vožnju nastavljamo prema Novoj Gorici do izlaza na  kružnom toku za Vipavu. Dalje nastavljamo lokalnom cestom do crkve  u centu Vipave.
Budući se grupa sastoji od planinara različitih  dobnih skupina, u rasponu od 13 do 84 godine, stoga, se razvrstavamo u tri grupe a prema zahtjevnosti planinarskih puteva. Jedna grupa kreće iz centra Vipave pored crkve najlakšom stazom, a ostale dvije grupe nastavljaju vožnju  prema Abrami, gdje su vidljive i prve oznake_markacije. Nastavljamo vožnju do velikog parkirališta, gdje je i polazišna točka Gradiške Ture.

Dolazak na odredište u 10 h i 15 min. Pogled prema Ferrati
Na polazištu se razdvajamo u dvije grupe:  Jedna grupa polazi na desno prema crkvi sveti Miklavž- srednje zahtjevna staza, i manja grupa u kojoj se i ja nalazim krećemo ravno prema Ferrati_(Furlanov put) na vrlo zahtjevnu stazu. Tu započinje priprema za uspon. Kako su ovo moji početni planinarski izleti, bez ikakvog iskustava -  do sada nisam imao prilike penjati se po opasnim usponima, ovaj put sam prihvatio izazov i navlačim planinarski pojas, a u tome mi pomaže Zoran.

Ovo je moj prvi uspon po ferrati sa posuđenim planinarskim pojasom i samoosiguranjem

Nakon što smo izvršili pripreme krećemo prema ferrati. Od parkinga vodi široka blago polegnuta staza koja nas ubrzo dovodi do prvog raskrižja. Lijevo odvaja se planinarska staza „Gradiška Tura – ferrata“, ujedno i pristupni put za penjalište, desno odvaja se  planinarska staza Sv. Nikolaj.

Nakon još nekoliko minuta hoda, put nas vodi do poučne staze, preko koje prelazimo i nastavljamo uspon obroncima obraslim grmljem. Put naprijed sve se strmije penje i uskoro nas vodi do sljedećeg raskrižja, gdje nastavljamo lijevo iza smjerokaza "vrlo zahtjevna zaštićena staza", te nas ubrzo dovodi pod stijenu, od kuda započinje uspon po ferrati.

Pogled od podnožja Ferrate prema vrhu

Tu započinje uspon, Silvano mi daje zadnje upute. Od svega što je govorio zapamtio sam: Prije svakog pokreta moraš biti oslonjen na tri točke i karabinom se obvezno zakačiti, naravno, tamo gdje postoji sajla. Već na početku vrlo teške rute penjemo se gotovo okomito uz stjenovitu padinu osiguranu klinovima i čeličnom sajlama.

Ovako izgleda početak uspona dok se ne dođe do sajle

Tako započinje moj prvi uspon po ferrati. Silvano me ohrabruje i uvjerava da ja to mogu. On Zoran i Ariana su iza mene. Poslije nekog vremena nisam imao straha shvatio sam da ja to mogu i vadim fotoaparat i radim prve fotografije.

Greben ferrate prema gore

Dolazimo do polovice ovog uspona do mjesta gdje je izgrađena platforma za odmor sa koje je prekrasan pogled na Vipavsku dolinu.

Platforma i sa strane klupa za odmor

Pogled sa platforme na vipavsku dolinu. Još je ostalo cca 15 min uspona i eto nas na vrhu, ali po vrlo uskom i okomitom grebenu.

Pogled unazad na uži izloženi greben i drvenu platformu (lijepi vidikovac)

Na samom vrhu uspona

Put nas dalje vodi do raskrižja odnosno, do mjesta gdje se putevi sastaju. Silvano, Zoran i Ariana odluče sačekati ostale planinare koji su išli drugim putem, ja sa ostatkom ekipe produžavamo put do vrha  Gradiške  Ture i stižemo točno u 11 h i 15 min.

Na vrhu Gradiške Ture (793 m)

Kako je dan odmicao magla je bila sve gušća. Na vrhu nas je dočekala prava dimna zavjesa od magle, a vidljivost slaba. Tu dočekujemo ostale planinare, uz odmor i okrepu pravimo zajedničku fotografiju i nastavljamo put povratka.

Skupna fotografija

Povratak započinjemo u 13 h i 17 min i dolazimo u centar Vipave u 15 h i 05 min.

Dolazak u centar Vipave

Okupljalište je kod autobusa. Čekamo da se svi skupimo, presvlačimo se ulazimo u autobus i nastavljamo vožnju prema seoskom gospodarstvu kod Štanc Bojana u mjestu Slap. Tu nas dočekuje ljubazni domaćin ,uvodi nas u restoran gdje nas čekaju bogato servirani stolovi sa ručkom.

Vrijeme rućka

U podrumu uz degustaciju vina

Nakon dosta vremena provedenog u podrumu na degustaciji vina, Bojan nas vodi do druge konobe gdje se vrši prodaja vina uz dobru cijenu od 2 € .

Grupna fotografija
Tu se i dalje nastavlja degustacija vina kako bismo odredili koje je najbolje vino za kupnju. Kupnjom vina završavamo večer, pozdravljamo se sa domaćinom, ulazimo u autobus i nastavljamo vožnju istim putem do doma, gdje dolazimo u Lovran u 20 h.

U nastavku slijedi: gpx tragovi na Google Earthu, na topo karti, vertikalni profil staze, te album fotografija koje nisu obuhvaćene ovim putopisom.

Gpx tragovi na Google Earthu.

Gpx tragovi na topografskoj karti