Ferata Jerman - Gozd Martuljek

Nedjelja, 22. rujna 2019.
Ferata Jerman nalazi se u divljem klancu potoka Jerman u Gozd Martuljku. To je jedna od ljepših kraćih, ali vrlo teška i zahtjevna ferrata. Na ishodištu pohoda nema parkirališta, pa se parkiralište treba potražiti u naselju Gozd Martuljka. Na ishodišnoj točki pohoda se nalazi  informativna tabla sa osnovnim karakteristikama ferrate: – Dužina ferrate 180 m. Visinska razlika 220 m (na mojem gpx prikazana je visinska razlika 126 m), s težinom D i D/E (pretežno se težina odnosi s D poteškoćama). Vrijeme penjanja 1 h. Vrijeme silaska 30 minuta. Ferrata je zelo zahtevna.

Jednako tako, ferrata je zanimljiva zbog okomitih stijena i dvostrukog prelaska kanjona s jedne na drugu stranu uz pomoć visećeg mostića izgrađenih od dvije čelične sajle. Jedna služi za noge, a druga za pridržavanje rukama i za kvačenje samoosiguravajućeg seta.

Na početku ferrate – prva vertikalna stijena s oznakom teškoće „D“

PRISTUP AUTOMOBILOM (do Jermanova slapa u Gozd Martuljku)
Pristup ferrati vrlo je jednostavan. Osnovni orijentir je most preko Save Dilinke. Ovisno da li idete u Kranjsku Goru ili iz nje izlazite - u  Gozd Martuljku prije ili poslije mosta treba skrenuti na cestu koja vodi na Srednji vrh (dobro označeno putokazom). Kako na ishodištu pohoda nema mogućnosti parkiranja, iz tog razloga treba potražiti parkiralište u naselju. Prvo manje parkiralište nalazi se 100 m prije ulaska na cestu za Srednji Vrh (gledano iz pravca prema Kranjskoj Gori). Dalje treba nastaviti asfaltnom cestom 370 m prema Srednjem Vrhu do ulaska na ferratu Jerman i isto imenovanog slapa Jerman do kojeg se stiže za 5 minuta.

Ishodište pohoda je most iznad potoka Jerman sa ceste koja vodi do Srednjeg vrha (766 m), vrh prve vertikale i raskrižje putova (810 m), kraj ferrate (885 m). Ukupna dužina staze uspona i silaska 500
m. Vrijeme hoda 1 h i 26 minuta. Minimalna visina 766 m, maksimalna 892 m. Visinska razlika pri usponu 130 m, pri silasku 106 m. Visina polazišta 766 m. Visina odredišta (892 m). Prosječan nagib 66%.

Ferrata Jerman započinje sa asfaltne koja vodi od Gozd Martuljka prema Srednjem Vrhu, neposredno prije mosta (s njegove desne strane) iznad kojeg  teče veliki Jermanov slap. Trenutno je najbolja opremljena ferrata u Sloveniji i općenito. Izrađena je po najnovijim tehničkim standardima koja uključuje klanfe (spajalice), sidrišta i sajle sve od Inoxa. Jedino nedostaju gumeni amortizeri na sidrištima. Sidrišta imaju mogućnost postavljanja užeta radi dodatnog osiguranja. Ferrata je kratka, ali zato je vrlo zahtjevna. Za one koji vole izazove i adrenalin, onda je ferrata Jerman pravi izbor.

Na samom početku 2 m iznad ceste postavljena je informativna ploča sa svim tehničkim karakteristikama (opisane na početku). Nakon prijeđenih 350 m dolazimo do prve zahtjevne vertikale označene težinom „D“. To je okomiti uspon po glatkoj stijeni, iz kojeg se izlazi na vrh stijene i raskrižje putova. Desno odvaja se planinarska staza za Srednji Vrh, mi nastavljamo lijevo po stazi kojom dolazimo do slapa Jerman.

Od te točke prelazi se potok visećim mostom kojim se prelazi uz pomoć dvije sajle. Kada se pređe ovaj viseći most započinje najteži dio uspona koji vodi preko glatke stijene opremljene sajlama i klanfama međusobno prilično udaljeni. Pri kraju stijene slijedi vrlo ispostavljeni i zahtjevan dio ferrate s negativnim kutom, koja dalje vodi u klanac iznad vodopada. Ovaj dio okomite i glatke stijene s prečnicom označen je težinom D/E.

Ulaz na ferratu

Na početku uspona po ferrati Jerman

Na prvom zahtjevnom penjanju po okomitoj stijeni s malo uporišta za noge. Pri vrhu  stijene  (sam izlaz je težak)

Prelazak potoka podno Jermanova slapa preko visećeg mostića, od kuda se nastavlja najzahtjevniji dio penjanja

Prelazak preko visećeg mostića i nastavak penjanja po ispostavljenom i zahtjevnom dijelu ferrate

Na sredini stijene s malim udubljenjima i slabim uporištima za noge

Pri vrhu stijene slijedi vrlo izloženo prečenje glatke stijene s negativnim nagibom koje vodi u klanac iznad vodopada.  Ovaj dio rute označen je težinom D/E. Nakon toga treba preći potoka preko drugog visećeg mostića, preko kojeg se dolazi u podnožje vertikalne stijene i završnog dijela uspona.

Zahtjevna i ispostavljena prečnica s negativnim kutom

Na lakšem dijelu prečnice (na slici se vidi kavaliteta izvedba sidrišta i sajle)

Prelazak preko drugog visećeg mosta s lijeve na desnu stranu kanjona. Nakon toga slijedi penjanje po vrlo strmoj  i okomitijoj stijeni (nije glatka kao dvije prethodne). Ovaj završni dio nije ništa lakši od prethodnih dva uspona. Kada se savlada ovaj završni dio stijene, iz ferrate se izlazi na manju zaravan i raskrižje planinarskih  putova. Lijevo vodi planinarska staza za Srednji vrh, mi skrećemo desno na stazu koja vodi za Gozd Martuljek.  Planinarska staza izlazi asfaltnu cestu 50 m niže od početne točke ulaske na ferratu. Tu i završava ova predivna avantura penjanja ferratom Jerman. Silazak traje 20-ak minuta.

Pogled u kanjon i gornji dio Jermanova slapa

Nakon prelaska preko visećeg mosta uslijedilo je okomito penjanje prema vrhu stijene

Na sredini stijene

Pogled unazad na viseći most i Gregora na početku stijene

Izlazak sa završne stijene – kraj ferrate

Gregor s prijateljem Damjanom

Nakon kraće pauze nastavljamo silazak istom stazom kojom se silazi i s ferrate Hvadnik prema Gozd Martuljku.

Na stazi pri silasku

U nastavku slijedi: gpx tragovi na Google Earthu na topo karti, vertikalni profil staze, te link na album fotografija koje nisu obuhvaćene ovim putopisom.