Velika Baba - Nova Centralna smer

Subota, 29. srpnja 2017.
Velika Baba
, smještena je na sjevernoj strani glavnog grebena skupine Kamniško-Savinjskih Alpi na granici između Slovenije i Austrije. To je granični greben koji se nalazi između Jezerskog (2034 m) i Savinjskog sedla (2001 m). Velika Baba iako se nalazi u sjeni viših okolnih vrhova, vrlo je posjećena kako od strane planinara, tako isto, od alpinista. Postoje 2 obilježena planinarska - zahtjevna puta i 3 alpinistička smjera i to:

VELIKA BABA – zapadna stijena

1. Grapa med Veliko Babo in Ledinskim vrhom-Težina III/II,70°/40°-60° Dužina smjera 700 m. (1967.)

2. Stari Središnji Smjer.  Težina IV M3,IV -  dužina smjera 700 m.

3. Nova Centralna smer.  Težina  IV+ -  dužina smjera 700 m. (1994)

Prva dva smjera alpinistima nisu posebno zanimljiva, stoga, je „Nova Cenralna smer“ - dugi alpski osigurani smjer izuzetno popularna među alpinistima, što je i naš današnji odabir. Smjer se može popeti u 12 dužina, za što se preporuča uže dugo 70 m.
Članovi AK PUT Rijeka – Voditelj i mentor Fedor Nalis i moja malenkost Mirko Bjelan ( nakon završenog alpinističkog tečaja) uspješno smo popeli Nova Centralnu smer na Velikoj Babi - moj prvi dugi opremljeni alpinistički smjer. Sigurnost je bila na prvom mjestu. Penjalo se po svim pravilima i propisima, bez iznimke.

Skica smjera na fotografiji

PRISTUP AUTOMOBILOM (do parkirališta „Ravenska Kočna“ na kraju doline)
Vrlo jednostavan kolni pristup. Od Lovrana preko graničnog prijelaza Rupe, Ilirske Bistrice, Pivke do Postojne. Nastaviti autocestom preko Ljubljane u pravcu Kranja i Jesenica, fokusirati se na ( vzhod ) izlaz iz Kranja - dalje pratiti putokaz i cestu 210 do Zgornjeg Jezerskog. Od Zgornjeg Jezerskog skrenuti desno u pravcu jugozapada – makadamskom cestom kroz dolinu „Ravenska Kočna“ do velikog parkinga 3,2 km, od kuda je ishodišna točka pristupa stijeni Velike Babe. Dužina puta 165 km. Vrijeme vožnje 3 h.

Parkiralište – Ravenska Kočna (1000 m), pristup stijeni - ishodišnoj točki penjanja, koja se nalazi na 1450 m. Dužina pristupa 2 km. Vrijeme hoda 1 h i 5 minuta. Visinska razlika 450 m. Početak penjanja u 7 h i 20 minuta (1450 m). Izlazak iz smjera u 14  h. (1950 m).  Ukupno vrijeme penjanja 5 h i 42 minuta. Dužina smjera 700 m. Visina smjera 500 m.

Nakon izlaska iz smjera – odmor i marenda 50 minuta. U 14 h i 50 minuta nastavak do vrha Velike Babe (2127 m), gdje dolazimo u 15 h i 25 minuta. Dužina puta 360 m. Vrijeme hoda 30 minuta. (177 m). Pauza od 10 minuta, zatim slijedi spusta po ferrati  do Kranjske koče na Ledinah 1 h i 30 minuta. Dužina staze 1,7 km  (427 m). Nakon jednosatne pauze ispred Kranjske koče uz opuštanje hladnim pićem nastavljamo  silazak po Lovskoj poti do parkinga 1 h i 20 minuta. Dužina staze 2,8 km.  (700 m). Ukupna dužina staze (pristup, penjanje, te spust) 7,9 km. Minimalna visina 998 m, maksimalna 2128 m. Visinska razlika pri usponu 1333 m, pri silasku 1256 m. Visina polazišta 1000 m. Visina odredišta 2127 m. Prosječan nagib 43%.

Prilazni put:
Na lijevoj strani parkinga postavljen je smjerokaz okrenut u pravcu sjeverozapada s nazivom odredišta i potrebnim vremenom hoda: Velika Baba (3 h), Goli vrh (2 h) i Lovska pot – Koča na Ledinah (2 h). S parkinga krenuli smo u 5 h i 55 minuta. Prvih 200 m hodamo širokom šumskom cestom i dolazimo do još jednog križanja putova: ravno za Veliku Babu i Goli vrh, mi skrećemo desno na dobro označenu i markiranu Lovsku pot, koja vodi kroz visoku bukovu šumu do Kranjske koče na Ledinah. Nakon 30 minuta laganog hoda izlazimo iz šumskog puta na širok kuloar, gdje napuštamo markirani planinarski put i dalje nastavljamo po siparu (melišču) i kamenim grotama sve do ulaska u smjer, od kuda započinje penjanje.

Na parkiralištu - smjerokaz i početak ulaska na stazu

Kroz šumu na polegnutom dijelu staze

Prve zrake sunca obasjavaju vrhove Kamniško-Savinjskih Alpi

Izlazak iz šume na kuloar i dalje na markiranom putu

Mjesto gdje se planinarski put odvaja u desno prema Kranjskoj koči na Ledinah. Mi nastavljamo ravno nemarkiranim putom po siparu i kamenim grotama sve do ulaza u smjer.

Napuštamo sipar i po stijenama dalje do ulaska u smjer

Konačno, nakon 1 h i 5 minuta hoda stigli smo do ulaska u smjer. Dva naveza su ispred nas. Jedan je već na prvom sidrištu, drugi je u pripremi zajedno sa nama.

Kako je ovaj smjer popularan i za očekivati je da u dane vikenda u njemu bude više naveza, posebno slovenskih alpinista. No, na našu sreću bila su samo 2 slovenska naveza. Osnovna karakteristika ovog smjera, moglo bi se svesti na naizmjenično penjanje po pločama, kaminima/grapama i kamenjarom. Ocjene smjera kreću se od II, III, IV i IV+ po međunarodnoj ljestvici UIAA. Uspon smo izveli u 12 dužina od toga, kao prvi penjao sam 4 dužine ostalih 8 Fedor. Smjer je dobro opremljen. Na mjestima spitovi nisu vidljivi zbog međusobne velike udaljenosti, stoga, orijentacija je vrlo važna, posebice, ako se penjete prvi puta. Prilikom vodstva u koliko nisam bio siguran u orijentaciji – podršku sam imao sa štanda od Fedora, pa nije bilo poteškoća. Za penjanje koristili smo 12 kompleta, od toga 2 dugačka kompleta od 60 cm. Na mjestima gdje smjer krivuda koristili smo dugačke komplete i na taj način smanjili trenje.

Moram još jednom naglasiti da se penjalo sigurno poštujući sve sigurnosne procedure bez iznimke, doslovce po PPS-u školski. Obzirom da je smjer na mjestima vrlo krušljiv, potrebno je provjeriti svaku stijenu za koju se hvatamo i na koju stajemo, kako ne bi došlo do obrušavanja kamenja i ugrožavanja naveza podno nas. Uzvik „pazi kamen“ bilo je samo jednom i to od povlačenja užeta.

Početak penjanja:
U smjer označen žutim krugom ulazimo točno u 7 h i 20 minuta.  Prvu dužinu do prve ploče popeli smo lako (II-III po UIAA), nakon toga kreće penjanje u navezu.

Na samom početku smjera

Dolaskom do prve ploče slovenski navez koji je bio ispred nas dao nam je prednost da krenemo prije njih. Oni će penjati polagano. Prvo sidrište – osiguravanje Fedora dok penje prvu dužinu. Ploča je polegnuta i izbrazdana vertikalnim žljebovima koje je načinila voda. Ti žljebovi idealni su za penjanje. Pedule u njima dobro drže.

Na fotografiji ploča izgleda blago polegnuta, gledano iz profila daje drugu sliku

Pogled iste ploče iz profila

Na ovoj ploči penjem kao prvi. Prolazi se bez poteškoća. Pogled unazad

Slijedi penjanje u vrlo uskom kaminu

Izlazak iz kamina

Po vremenskoj prognozi današnji dan je trebao biti vedar i sunčan. Nakon 2 sata penjanja oblaci zatvaraju vrhove, a vidljivost se smanjuje. No, kako to u Alpama zna biti, nakon pola sata tamni oblaci se razilaze, sunce se pojavljuje uz nešto svijetlih oblaka iznad planinskih vrhova.

Na zahtjevnijem dijelu uspona

Pogled na još jednu ploču i navez ispred nas. Na nekom glatkim pločama penje se isključivo trenjem

Vrijeme se poboljšalo – vidici prekrasni

Neprekidna izmjena kamina i ploča

Na kraju kada se izađe sa zadnje ploče treba obratiti pažnju - sidrište s desne strane nije dobro uočljivo – skriva ga klekovina. Nalazi se 3 m ispod bora. Ravno nekoliko metara dalje postavljen je klin (stari Centralni smjer), pa može lako zavarati i skrenuti s rute. Pri samom kraju smjera prije ulaska u klekovinu treba savladati manju ispostavljenu prečicu i vertikalni zid sa slabim uporištima. Nakon toga kroz klekovinu izlazimo iz smjera na nadmorsku visinu od 1950 m točno u 14 h. Tu na stijeni postavljena je kutija s upisnom knjigom u koju smo se i mi upisali.

Sidrište se nalazi ispod ovog bora

Kratkom prečnicom dolazi se do ove ispostavljene vertikalne stijene (IV+), meni najteži detalj

Kraj smjera. Zadnje sidrište je lijevo od kutije s upisnom knjigom

Nakon izlaska iz smjera – napravili smo dužu pauzu od 50 minuta za odmor i marendu. U 14 h i 50 minuta nastavak do vrha Velike Babe (2127 m), kroz kamenjar i klekovinu. Nakon 20 minuta hoda izlazimo iz kleke na planinarsku stazu, koja dalje vodi na vrh Velike Babe, gdje dolazimo u 15 h i 25 minuta. Dužina puta 360 m. Vrijeme hoda 30 minuta (v/r 177 m). Na vrhu smo zatekli dva planinara – alpinista PD Matica iz Zagreba. S vrha se pruža fenomenalan pogled na Malu Babu, Skutu, Rinke, Mrzlu goru i na Zgornje Jezersko, kao i na ostale Alpske vrhove.

Kroz klekovinu – dobro vidljiv i uhodan put

Pogled s vrha prema dolini Zgornje Jezersko

Zajednička fotka na vrhu Velike Babe. U pozadini Rinke i Mrzla gora

Pauza od 10 minuta, zatim slijedi spust po ferrati – „Rudijevoj vertikali“ do Kranjske koče na Ledinah 1 h i 30 minuta. Dužina staze 1,7 km. Visinska razlika pri spustu (v/r 427 m). Kranjska koča na nadmorskoj visini 1700 m, smještena je na platou Ledinah ispod Skute. Koča je otvorena od sredine juna do sredine rujna. Po svojoj arhitekturi ona se razlikuje od ostalih planinskih koča. Rađena je od armiranog betona i na krovu je napravljen heliodrom za pristanak helihoptera.  Gostinski prostor sadrži 80 sjedećih mjesta uz kuhinju i šank. U 6 soba smješteno je 60 ležaja. Koča posjeduje wc i dvije umivaonice, centralno grijanje, tekuću vodu, elektriku i teretni lift (žičaru).

Početak ferrate – Rudijeva vertikala

Spust po ferrati

Pogled unazad na ferratu kojom smo se spustili

Silazak s ferrate i nastavak prečenja izohipsom Ledinskog vrha. Staza također osigurana klinovima i čeličnom sajlom.

Kranjska koča na Ledinah (1700 m).

Nakon jednosatne pauze ispred Kranjske koče uz opuštanje hladnim pićem nastavljamo  spust po Lovskoj poti do parkinga 1 h i 20 minuta. Dužina staze 2,8 km.  (v/r 700 m). Ukupna dužina staze (pristup, penjanje, te spust) je 7,9 km.

Spust po Lovskoj poti

Još jedan pogled na Veliku Babu i dobro vidljivu prvu ploču

Pri spustu po drvenom stepeništu

Dolazak na parking Ravenske Kočne (1000 m)

U nastavku slijedi: gpx tragovi na Google Earthu, na topo karti, vertikalni profil staze, te album fotografija, koje nisu obuhvaćene ovim putopisom.