Uspon na vrh Pisciadu po ferrati Brigata Tridentina

Petak, 19. rujna 2014.
Prethodni tjedan posjetio sam Dolomite -  Grupu Sella i uspon sa južne strane na Piz Boe 3152 m, najviši vrh ove grupe. Ovog puta, u dvodnevnom izletu u društvu Saše Rodića odabrali smo sjevernu stranu Grupe Sella. Prvi dan - uspon na vrh Pisciadu 2985 m po „FERRATI  BRIGATA TRIDENTINA“, te drugi dan - uspon na vrh Lagazuoi 2778 m, po stazi (strada militare) „KAISERJAGER“

Grupa Sella je izdvojeni planinski masiv u centru Dolomita sa skupinom vrhova, okružen sa 5 dolomitskih prijevoja - prolaza:  Passo Pordoi, Passo Gardena, Passo Sella, Passo di Valparola i Passo Campolongo. Skupina je podijeljena na dva dijela: Val Lasties prema Val di Fassa i Val Mesdi prema Val Badia. Na njenim rubovima izdižu se brojni vrhovi, lijepo vidljivi iz dolina kojim su okruženi. Najviši vrh skupine je Piz Boe s 3152 m nadmorske visine. Ostali značajniji  vrhovi: Mesules 3000 m, Cima Pisciadu' 2985 m, Piz Gralba 2972 m, Sass Pordoi 2950 m, Piz de Ciavazes 2831 m, Torre del Sella 2780 m i dr...  Ovo je područje karakteristično i po tome što se do danas zadržao specifični autohtoni Ladinski jezik, koji se govori u Val Gardeni, Val Badia, Val di Fassa, Livinallongo i Ampezzo u Dolomitima, u regiji Friuli te u kantonu Graubünden u Švicarskoj.

U Alto Adige - Ladinski jezik sada je također, obvezni predmet u školama. Na širokom grebenu grupe  Sella nalazi se nekoliko prelijepih jezera osobito na strani Val Badia i Val Gardeni na sjeverozapadu. Jezero Pisciadu' nalazi se na sjeveroistoku, kao i Lech di Dragon (Zmaj jezero). Na padini prema jugoistoku, s druge strane, nalaze se jezera Boe i više iznad njega Lach Dlace (smrznuto jezero). Tu je još mnogo malih jezera razbacanih po cijelom platou Sella. Za ljubitelje Ferrata ima nekoliko vrlo zahtjevnih staza. Sa sjeverne strane - vrlo zahtjevna je ferrata Brigata Tridentina (po kojoj smo mi odabrali uspon), još zahtjevnija Ferrata della Mesules. Sa južne strane iznimno je teška ferrata Cesare Piazzetta. Ni alpinisti- penjači nisu zakinuti, mnogo je smjerova različitih težina.

Pogled na vrh Pisciadu od Rifugio Cavazza al Pisciadu (2578 m)

PRISTUP AUTOMOBILOM (do Colfosca Italija)
Od Rijeke prema graničnom prijelazu Šapjane – preko Slovenije do Trsta. Ulazak na autocestu u Trstu. Voziti u smjeru Venezia – Portogruaro – Conegliano – Pordenone  – San Martino - Vittorio Veneto – Belluno, do naselja Longarone, gdje treba skrenuti lijevo na cestu SP251 u pravcu Zoldo Altoi dalje nastaviti u pravcu Corvare i dalje do krajnjeg našeg odredišta Colfosco, gdje smo odsjeli u hotelu Jagerhof. Od hotela u pravcu passo Gardena voziti 5 km do parkiališta, gdje je na cesti postavljena velika tabla sa natpisom na 2 jezika "Via ferrata - Klettersteig" i Brigata Tridentina al pisciadu“.

Parkiralište (1955 m), udaljeno 5 km od Colfosca, Rifugio Cavazza Pisciadu - Hute (2578 m), vrh Pisciadu (2985 m), silazak istim putom do Rifugio Pisciadu, i dalje spust po stazi alpskom transverzalom „Alta Via Dolomiti“ do parkirališta (1955 m). Dužina staze 8,5 km. Vrijeme gpx traga 5 h i 09 minuta. Minimalna visina 1955 m, maksimalna 3038 m. Visinska razlika pri usponu 1369 m, pri silasku 1320 m. Visina polazišta 1964 m. Visina odredišta 2985 m. Prosječan nagib 36%.

Sa parkirališta na vrh Pisciadu može se popeti iz dva pravca: stazom br 666-(2) Alta via Dolomiti, koja vodi preko cijele Grupe Sella do passo Pordoi i feratom Brigata Tridentina. Naš cilj je – uspon ferratom. Ferrata Brigata Tridentina vrlo je popularna među planinarima i vrlo je posjećena u ljetnim mjesecima. Posjeduje mnogo elemenata koji je čine zanimljivom. Prije svega, odlikuje se okomitim i glatkim stijenama, prolazi uz slapove potoka Pisciadu, prelijepa panorama tijekom uspona na  Colfosco i vrhove iznad njega.

Može se reći, da je i komforna – pruža mogućnost odustajanja na nekoliko mjesta. Zahtjevna je, na mjestima vrlo ispostavljena. Vrlo dobro je osigurana sa sajlama, klinovima, klanfama, a posebnu ljepotu i draž daje joj viseći most.

U neposrednoj blizini parkinga na raskrižju putova, u 9 h i 50 minuta krećemo lijevo u pravcu istoka po dobro označenoj i vidljivoj stazi, koja vodi kroz nižu borovu šumu prošaranu arišom. Nakon desetak minuta hoda dolazimo do podnožja stijene, gdje započinje prvi dio uspona po vertikalnoj stijeni osiguranoj klanfama i sajlom. Ovaj dio ferrate, zbog svoje konfiguracije stijena i izloženosti prema sjeveru često je mokar i na mjestima vrlo sklizak, stoga, pri usponu traži dodatnu pažnju i oprez.

Na početku uspona osiguranog klanfama i sajlom

Na prvom dijelu uspona po vlažnim i mokrim stijenama

Nakon 15 minuta uspona, dolazi se na drugi nivo ispod glavnog grebena gdje staza gotovo polegnuta vodi prema istoku do slijedećeg križanja putova. Na tom slijedećem raskrižju treba skrenuti desno, gdje započinje drugi dio uspona.

Iz pravca dolaska: Desno staza br 29 vodi za Passo Gardena i Pisciadu parking, lijevo, također staza br 29 vodi za Rifugio Boe i za Colfosco i Korvaru, te za vrh Pisciadu preko ferrate Tridentina. Od ovog do slijedećeg raskrižja, staza nas dovodi do ruba stijene ( 5 min.) gdje treba skrenuti desno, od kuda započinje drugi dio uspona po ferrati Tridentina. Tu je postavljena ploča pričvršćena na stijeni na kojoj je ispisan naziv ferrate.

Na drugom nivou ispod glavnog grebana – na polegnutom dijelu staze

Ploča sa nazivom: „Via ferrata Brigata Tridentina“

Tu započinje drugi dio uspona po ferrati, gdje slijedi vrlo impresivan i strm uspon među velikim kamenim blokovima i po glatkoj stijeni sa prevjesom. Za sve one koji nisu sigurni, ovo je mogućnost da se odustane i nastavi via normale. Ovaj dio ferrate vodi nas desno od potoka Pisciadu i njegovih slapova, čiji šum nas prati sve do trećeg dijela uspona. Ova dionica dobro je osigurana i zahtjeva dobru psihofizičku kondiciju. Sam početak nije tako težak, ali uskoro dovodi do glatkih i okomitih stijena sa laganim prevjesom.

Početak uspona na drugom dijelu ferrate

Na krušljivom – lomljivom dijelu uspona

Pogled na Colfosco i Corvaru

Početak uspona po zahtjevnoj stijeni

Na ispostavljenom dijelu uspona na glatkoj i okomitoj stijeni sa prevjesom

Saša na ispostavljenom dijelu uspona

Nakon vertikalnog i ispostavljenog dijela, staza, priječi ispod Exner tornja i dovodi nas do križanja putova, gdje započinje vrlo težak uspon koji dalje kruži oko Exner tornja i dovodi nas do visećeg mosta, koji prelazi preko procjepa – uskog tjesnaca na drugu stranu. Ovaj treći dio uspona po ferrati Tridentina osiguran je klinovima, klanfama, sajlom i željeznim ljestvama, te prelaskom na visoravan Pisciadu  preko visećeg mosta. Ovo raskrižje pruža mogućnost da se odustane od ferrate i da se nastavi via normale do Rifugio Pisciadu.

Na krušljivom i strmom usponu

Pogled na grupu planinara ispred nas na trećoj dionici ferrate Tridentine

Uspon uz pomoć ljestvi

Uspon uz pomoć željeznih ljestvi i sajle

Pogled na stazu via normale, koja u serpentinama vijuga prema Rifugiu Pisciadu

Viseći most

U društvu Saše na visećem mostu

Pogled sa visećeg mosta kroz procjep – ponor 200 m

Nakon prelaska preko visećeg mosta na drugu stranu izlazimo na greban Pisciadu i njenu zaravan na kojoj je smješten i Rifugio Pisciadu, a u njegovoj blizini je i istoimeno jezero. Sa ovog grebana pruža se veličanstven pogled na Colfosco, Corvaru i vrh iznad nje Sassongher (2625 m), kao i na Rifugio Pisciadu, vrh Pisciadu, te na Sas Dalesc.

Pogled na vrh Sassogher iznad Corvare

Rifugio Cavazza Pisciadu (2578 m)

Nakon marende i odmora u domu, nastavljamo uspon na Cima Pisciadu. Staza 666 Alta Via Dolomiti (2) vodi prema jugu iznad jezera Pisciadu po siparu. Nakon toga ulazi u stjenoviti dio u Val de Tita i nastavlja po kamenim grotama. Nije zahtjevna, na jednom mjestu postavljeno je osiguranje i ako nije nužno. Uskoro nas dovodi do raskrižja putova:  Lijevo za vrh Pisciadu, desno za Rifugio Boe i Piz Boe. Kako je vrijeme odmicalo sve više oblaka pojavljivalo se po okolnim vrhovima. Na vrh Pisciadu dolazimo u 14 h i 38 minuta. Zbog oblaka u kojem se nalazimo, nema ništa od prelijepih vidika na vrhove koji nas okružuju, stoga, na vrhu se zadržavamo samo toliko, koliko je bilo potrebno da napravimo nekoliko fotografija, a potom spust istim putom do Rifugio Cavazza Pisciadu.

Na stazi br. 666 po siparu

Osiguranje sajlom uz izvor vode

Raskrižje putova: Lijevo Cima (vrh), desno Boe

Pogled na Piz Boe – skriven u oblaku

Na stazi po kamenim grotama ispred vrha

Zajednička fotka na vrhu Pisciadu (2985 m)

Pri spustu -  Pogled na istoimeno jezero i dom Pisciadu

Dolazimo do doma radi osvježenja, u kojem se zadržavamo okvirno pola sata, a potom je uslijedio povratak u 16 h i 30 minuta, markiranom stazom 666 Alta Via Dolomiti (2),  širokim grebenom prema zapadu do raskrižja putova. Na raskrižju skrećemo desno u smjeru sjevera, gdje nas staza vodi kroz strmi kuloar „Val Setus“ do parkinga.  Prvi dio staze osiguran je klinovima i sajlama i vrlo je krušljiv, gdje treba pripaziti na obrušavanje kamenja. Drugi  dio staze je lakši, krivuda po siparu i prolazi preko nekoliko sniježišta. Poznato je, da u Dolomitima, ferrate služe isključivo za uspon, a nikako za spust, što je na neki način i kažnjivo. Na ovoj stazi primijetio sam dvije ferrate paralelno. Jedna služi za uspon, a druga za spust, pravac kretanja označen je strelicama. Pri samom kraju spusta dolazimo do raskrižja putova: Lijevo odvaja se staza 666  za passo Gardenu, ravno stazom 666 A na parking, a desno po putu br. 29 za Colfosco, Corvaru i ferratu Tridentina.

Na početku spusta kroz kuloar Val Setus

Još jedan pogled na vrh Pisciadu

Na spustu po ferrati

Na krušljivom dijelu staze i paralelnim ferratama – ( jedna za uspon druga za spust)

Pogled u nazad - staza krivuda po siparu i prelazi nekoliko sniježišta

Pogled prema parkingu i cesti koja vodi od Corvare prema Gardeni

Na parking dolazimo u 17 h i 50 minuta. Tu završava naša avantura uspona po ferrati Tridentina i na vrh Pisciadu .
U nastavku slijedi: Gpx tragovi na Google earthu i na topo karti, vertikalni profil staze,  te album fotografija koje nisu obuhvaćene ovim putopisom.