Cimon della Pala - Preko ferrate Bolver-Lugli i Bivacco Fiamme Gialle

Četvrtak, 24. kolovoza 2017.
Neplanirani susret i poziv Morena Vrancicha da se pridružim njemu i Marku Buljanu na 3-dnevni izlet penjanja i planinarenja organiziranom u Dolomitima Italija – grupa Pale di San Martino, naravno, tom izazovu nisam mogao odoljeti. Izlet je osmišljen na slijedeći način:

Prvi dan    -  obuhvaća dolazak od Rijeke do Passo Rolle

Drugi dan – Od Malga Fosse di sopra-pristupnom stazom preko ferrate Bolver-Luigli do bivka Fiamme Gialle i dalje  do vrha Cimon della Pala.

Treći dan  -  obuhvaća planinarenje i uspon na Cima della Vezzana, spust preko rifugio Rosseta do parkinga - Malga Fossa di sopra, te penjanje na

granitnim – porfido stijenama na     penjalištu „Palestra Fiamme Gialle“ na Passo Rille, zatim povratak doma.

Cimon della Pala,
se nalazi na istočnoj granici Parka Naturale Paneveggio - Pale di San Martino, s nadmorskom visinom 3184 m je drugi najviši vrh grupe Pale di San Marino u Dolomitima. Bez obzira  što je nekoliko metara niži od svog susjeda Cima della Vezzana (3192 m), Cimon je najpoznatiji i najpopularniji vrh skupine. Njegova popularnost proizlazi iz prekrasne siluete kada se gleda od Passo Rolle. Iz tog kuta izgleda poput šiljastog stošca, naizgled divljeg i nepristupačnog vrha (poznat pod nazivom "Dolomiti Matterhorn" ili Cervino delle Dolomiti). Zbog svojeg prepoznatljivog izgleda Vrh se nalazi na grbu Guardia di Finanza.  U svakom slučaju, pogledi na Cimon della Pala i Cima della Vezzana iz Passo Rolle ili iz obližnje Baita Segantini su među najpoznatijim pogledima na Dolomitima.

Cimon della Pala od Passo Rolle

PRISTUP AUTOMOBILOM (do Passo Rolle)
Od Rijeke vozimo se prema graničnom prijelazu Šapjane – preko Slovenije do Trsta. Ulazak na autocestu u Trstu, nastavljamo u smjeru Venezia – Portogruaro – Conegliano. U Coneglianu napuštamo autocestu/A28 i nastavljamo cestom SS13, Via Crevada, SP364 Via Europa do Feltre, od kuda dalje vozimo cestom SS50 za San Martino di Castrozza do odredišta Passo Rolle. Dužina puta 320 km. Vrijeme vožnje 5 h.

Passo Rolle – parking Malga Fosse di sopra (1942 m), početak ferrate (2300 m), kraj ferrate (2945 m), Bivacco Fiamme Gialle (3005 m), Bus del Gat (3073 m), Cimon della Pala (3184 m), spust do Bivacco Fiamme Gialle (3005 m). Dužina staze 7 km. Vrijeme gpx traga 8 h i 03 minute. Minimalna visina 1942 m, maksimalna 3195 m. Visinska razlika pri usponu 1717 m, pri silasku 655 m. Visina polazišta 1942 m. Visina odredišta 3184 m. Prosječan nagib 39%.

Ekipa u sastavu Moreno, Marko i Mirko (3 M) članovi AK Rak i AK Put Rijeka i moja malenkost član Ak Put i PD Knezgrad Lovran. Pohod započinjemo u 5 h i 50 minuta s parkirališta - Malga Fosse di sopra stazom označenom 712 naziva „Sentiero dei Finanzieri“. Staza prolazi pored pastirske štale, nakratko se spušta, a potom nastavlja blago polegnuto travnatom padinom pašnjaka. Nedugo zatim, umjereno se uspinje prolazi kroz šumu ariša, manjim siparom i nastavlja po izohipsi jugozapadnim obroncima grebena Cimon della Pala. Nakon prolaska nekoliko bujičnih potoka započinje oštrim usponom do izlaska na travnati greben Crode Rosse (2196 m) – pašnjak na kome se vidi stado ovaca, konja i krava. Od tu slijedimo dobro markiranu i ugaženu stazu koja vodi južnom stranom grebena, te nas uskoro dovodi do raskrižja putova.

Desno ubada se put koji vodi od Ristorante Col Varde (0,30 min) i San Martino di Castrozza (1 h i 30 min), ravno vodi za rifugio Rasseta. Mi nastavljamo putom lijevo  za Biv. Fiamme Gialle preko ferrate Bolver – Luigli. Od ovog raskrižja preostaje nam 10 minuta hoda do ulaska na ferratu Bolver  - Lugli, gdje stižemo u 7 h i 20 minuta.

Kratak rezime ovog dijela staze: dužina puta 3,6 km. Vrijeme hoda 1 h i 30 minuta. Visinska razlika po putu 364 m.

Na parkingu Malga Fosse di sopra – pripreme za pohod. U pozadini vidi se silueta Cimon della Pala

Divokoza na jutarnjoj ispaši – uznemirena našom prisutnosti

Prelazak preko bujičnog potoka

Na travnatoj padini – oštrim usponom do prijevoja Crode Rosse

Izlazak na prijevoj Crode  Rosse

Pogled unazad na stazu koju smo prošli

Od pašnjaka Crode Rosse pogled na San Marino di Castrozza

Na polegnutom dijelu staze s južne strane Cimon della Pala

Na početku ulaska na ferratu

Ovaj planinski put - ferrata opremljena je fiksnim čeličnim sajlama, klinovima i klanfama - stepenicama. Izgradila ga skupina planinarskih vodiča iz San Martina di Castrozza, poznata u planinarskom svijetu kao „Orlovi San Martina“. Ovo je zasigurno jedna od kvalitetnijih i ljepših ferrata u Dolomitima. Tehnički, nije preteška, ali ne treba podcjenjivati duljinu , izloženost i nadmorsku visinu. Naime, dužina ferrate je 1,4 km, na kojoj se savladava visinska razlika od 645 m. Na početku uspona staza je djelomično osigurana, uglavnom na mjestima gdje nema osiguranja radi se o penjanju I i II stupnja.

Nakon nekog vremena dolazimo do zahtjevnijeg dijela ferrate koja dalje neprekidno u kontinuitetu nastavlja da samog izlaska iz stijene. Osnovne karakteristike ove ferrate moglo bi se svesti na  penjanje preko okomitih izloženih ploča, na kojima je potrebno imati dovoljno snage u rukama. Nadalje imamo prečenje ispostavljene stijene, od koje se dalje nastavlja vrlo okomit uspon. Na jednom manjem žlijebu put je osiguran klanfama – ljestvama. Tu je još nekoliko uskih i okomitih kamina, također, dobro osigurani. Ocjena težine ferrate kreće se od (A, B najviše do C). Isto tako, potrebno je napomenuti, da je ova ruta pogodna za „slobodno“ penjanje, budući da ima dobra hvatišta za ruke i noge, a sajla može poslužiti samo kao osiguranje. To je svakako dobar trening za penjanje, što smo mi djelomično i radili.

Penjanje se cijelo vrijeme odvija u vrlo lijepom i panoramskom okruženju. Što se sve više dižemo vidici su širi i ljepši. Nakon 2 h i 20 minuta izlazimo iz ferrate na greben od kuda se prvi puta vidi bivak Fiamme Gialle, do kojeg nam preostaje još desetak minuta hoda, gdje stižemo u 9 h i 55 minuta. Dužina staze od ishodišta do bivka 5,3 km. Visinska razlika od minimalne (1936 m) do maksimalne točke (3005 m) je 1069 m. Ukupna visinska razlika po putu je 1113 m. Ukupno vrijeme hoda od ishodišta do bivaka 4 h i 05 minuta.

Na početku po nezaštićenom dijelu staze

Prolaz kroz prvi kamin

Na okomitom i izloženom dijelu staze

Pogled unazad na San Martino di Castrozza

Prelazak prečnice

Nakon prelaska prečnice nastavlja se okomiti ispostavljeni uspon

Kroz uski kamin

Pri vrhu na okomitim stijenama

Izlazak iz ferrate na greben

Nakon izlaska iz ferrate- kratka pauza

Dolazak na bivacco Fiamme della Gialle (3005 m)

Proučavanje topo karte i skice smjera prije početka penjanja na Cimon della Palle

Skica smjera označena crvenom bojom na kojoj su prikazana pojedina mjesta i težina uspona

Nakon duže pauze od 55 minuta koja nam je poslužila za ručak i odmor,uživali smo u prekrasnom i sunčanom danu u razgledavanju vrhova grupe Pale. Uobičajeno je da se uspon na Cimon della Pale izvodi od bivka Fiamme Gialle. Vrh na prvi pogled izgleda nepristupačan, međutim, težina  penjanja po međunarodnoj ljestvici UIAA kreće se najviše od I do III+ stupnja. Iako nije teško, ne vrijedi podcijeniti mogućnost gubitka orijentacije, okomite uspone i spust, a okolina je ipak potencijalno opasna i teška.

Na uspon smo krenuli u 10 h i 50 minuta stazom na kojoj se prolazi po oblutcima, razlomljenim većim kamenim gromadama i siparu. Nakon desetak minuta hoda na položenom dijelu, staza skreće udesno i započinje oštriji uspon do manjeg prijevoja, a potom se spušta i nakratko priječi, te nas dovodi do uskog prolaza kroz  špilju „Bus del Gat“ 3073 m. Tu nam se pružaju dvije mogućnosti: prolaz kroz rupu ili obilazak rupe i po kuloaru do stijene gdje je postavljena sajla. Izabrali smo prolaz kroz mačju rupu - Bus del Gat, obzirom da je atraktivnija.

Pogled na dolinu i ulazak u špilju. Na drugoj strani je rupa kroz koju se prolazi

Prolaz kroz vrlo usku rupu. Ruksak se mora gurati ispred sebe

Na uzlazu iz rupe

Dolaskom na sedlo podno stijene Torre Grohmann  započinje penjanje uz pomoć sajli. Težina III stupnja. Nakon izlaska iz ferrate slijedi penjanje uz strogo osiguravanje. Moram istaknuti, da se penjalo sigurno poštujući sve sigurnosne procedure bez iznimke, doslovce po PPS-u školski. Moreno nije dozvoljavao iznimke, na svaki manji propust nije propustio priliku a da ne upozori.

Početak ferrate postavljene lijevo od kamina

Po osiguranom dijelu uspona po ferrati

Pripreme od kuda počinje obvezno osiguravanje. Prvo se prolazi kraći kamin III stupnja

Marko osigurava dolazak Morena i mene

Nastavak penjanja težina III stupanj

Pri penjanju

Nakon nekog vremena dolazimo do sedla između Torre Grohmann i vrha Cimon della Pala. Od tu do vrha preostaje nam nekolika naveza.

Pred sam vrh

Na zadnjem sidrištu na proširenom platou ispred vrha. Do samog vrha preostaje nam pedesetak metara po uskom, izloženom i vrlo krušljivom grebenu

Po uskom grebenu prema vrhu Cimon della Pala

Na vrhu Cimon della Pala. (3184 m). S vrha se puža vidik na sve četiri strane svijeta neometan višim vrhovima. Jednom riječi fenomenalno.

Pogled na zapadnu stranu Cime della Vazzana (3192 m), naš sutrašnji cilj

Na vrhu nam se pridružio talijanski par u navezu. Ubrzo smo se dogovorili da absajl izvršimo s tri užeta. Nakon osvježenja i okrijepe u 14 h i 10 minuta započinjemo absajl istim smjerom kojim smo i došli. Nekoliko fotki s tog spusta:

Od vrha prečenje okomitih stijena, a zatim slijedi absajl

Absajl do sedla između Torre Grohmann i vrha Cimon della Pala

Pogled prema dolje

Pri spustu – absajl

Pri absajlu uz ferratu

Pri spustu – izlazak iz špilje

U bivak Fiamme Gialle 3005 m  dolazimo u 16,45 h.  Ukratko: Penjanje je trajalo 3 h, spust 2 h i 35 minuta. Visinska razlika 184 m. Ukupno vrijeme 5 h i 35 minuta.
U nastavku slijedi: gpx tragovi na Google Earthu, vertikalni profil staze, gpx tragovi na topo karti, te link albuma fotografija koje nisu obuhvaćene putopisom.