Uspon na Savin kuk – vrh Kulina

Srijeda, 27. lipnja 2012
Savin kuk,
pored Bobotovog kuka je najpoznatiji i najprepoznatljiviji vrh na Durmitoru, i jedan je od prvih markiranih uspona. Prva markacija postavljena je 1935 godine, vodila je od Crnog jezera, izvora Točak - Mioč poljane, Korita, Savine vode do vrha Savinog kuka. Sam vrh se zove „Kulina“. Savin kuk je jedan  od najposjećenijih vrhova jer se može doći  žičarom  - samo stotinu metara ispod vrha, u neposrednoj blizini izvora Savina voda.

Ime Savin Kuk dobilo je po Rastku Nemanjiću. Njegovo duhovno ime bilo je Sava, a proglašen je svecem (sveti Sava). Često je posjećivao Durmitor i Savin Cuk. Kažu da mu je to bio najdraži vrh. Prema legendi, izvor Savina voda (2212 m) nastao je čudom Svetog Save koji je štapom napisao križ na zemlji i voda se pojavila.

Svake godine na Ilindan - 2. kolovoza, ljudi se penju na izvor u nadi da će im voda donijeti sreću, zdravlje i mir. Voda se stavlja u bocu i čuva do sljedeće godine. Ova se voda koristi kao vrsta zaštite od loših utjecaja.  Osim toga, ovaj vrh je atraktivan i zbog legende o Savinoj Vodi, za koju se tvrdi da je ljekovita. Ta tradicija danas ne postoji, tu i tamo netko baci koji eurić u korito za ostvarenje želja.

Savin kuk od Pitomine

PRISTUP VOZILOM (do Žičare – Savin kuk )
Pristup vozilom je vrlo jednostavan. Od centra Žabljaka cestom P 14 treba voziti 5 km do Ski centra Savin kuk, od kuda je početna točka uspona na Savin kuk.

Dolazak na Ski centar – Savin kuk

Ishodište pohoda žičara - Ski centra Savin kuk (1509 m), Savin kuk (2313 m). Silazak istim putom prema ski centru do križanja planinarskih putova, gdje se staza 800 m prije ski centra odvaja lijevo za Crno jezero (1440 m), parkiralište autobusa (1444 m). Ukupna dužina staze 12,4 km. Vrijeme gpx traga. Minimalna visina 1441 m, maksimalna 1312 m. Visinska razlika pri usponu 1002 m, pri silasku 1066 m. Visina polazišta 1509 m. Visina odredišta 2313 m. Prosječan nagib 21%.

Pohod započinjemo s Katun Poljane od žičare – Ski centra Savin kuk u 8 h i 50 minuta. Staza uglavnom prati liniju žičare do njene prve postaje, koja se nalazi na nadmorskoj visini 1907 m. Naime, za potrebe izgradnje skijališta uništen je ovaj dio stare staza do prve postaje žičare, bolje reći do Korita. Od Korita i spomenute žičare dalje započinje pravi planinarski put koji je od nekad bio postavljen i koji vodi do samog vrha „Kulina“ na Savinom kuku.

Ishodišna točka uspona pored žičare

Na početku uspona

Pogled sa staze unazad

Nakon 1 h i 10 minuta laganog hoda kroz kamenjar i nisko šumsko raslinje  dolazimo u 10 h i 2 minute do prve postaje žičare, u okviru predviđenog vremena hoda.

Na mjestu gdje završava prva stanica žičare

Desno, nešto dalje od ovog mjesta započinje druga žičara koja vodi do nadmorske visine 2213 m ili točnije, 100 visinskih metara niže od vrha Kuline  na Savinom kuku. Od Kuline i spomenute žičare staza ne prati smjer druge žičare, već vodi starim planinarskim putom do samog vrha.

Stazom iznad prve žičare, sa lijeve strane vide se Osojne grede

Dvadesetak minuta hoda dolazimo do travnatog dijela staze puna cvijeća, i tako sve do vrha.

Na travnatoj padini i rasuti  kamenjar

Sa staze prema vrhu druge postaje žičare.  Doznajemo od vodiča Marka da u zimi ovdje pušu jaki vjetrovi i da ova druga žičara najčešće nije u funkciji. Nakon 1 h i 40 minuta hoda skrećemo sa staze i dolazimo na mjesto gdje završava druga postaja žičare. Tu pravimo manju pauzu za osvježenje i okrijepu.

Ispred druge postaje žičare

Vrijeme odmora i okrijepe

Ponovo se vraćamo na stazu i dolazimo do legendarnog  poznatog ljekovita izvora  -  Savina voda. Tu viri jedna cijev iz brda kroz koju teče tvz. ljekovita voda u korito.

Izvor Savina voda

Nešto malo dalje dolazimo do prijevoja Sedlo, od kojeg je moguć uspon u dva pravca: desno na Savin Kuk, i lijevo preko grebena i vrhova Sljeme i Milošev Tok i drugih nižih vrhova koji se pružaju u istom grebenastom lancu. Na ovom dijelu staze potrebno je osiguranje, kojeg nema, pa se ne preporuča pohod bez osiguranja. Za potrebe prelaska tog dijela potrebno je postaviti osiguranje.  Od naše grupe Fedor i Dino priključili su se grupi Slovenaca koji su sa tim putem krenuli i  postavljali osiguranje. Naš cilj od ovog sedla- stići vršnim grebenom do vrha Savin Kuk, gdje dolazimo u 11 h i 14 minuta, što znači da nam je trebalo 2 h i 24 minuta (sa odmorima).

Pogled na grupu planinara u dolasku

Dolazak na vrh – Savin kuk

Na vrhu – vrijeme odmora

Pogled s vrha na Bobotov kuk i Bezimeni vrh

Crno jezero i Žabljak

Pogled na Crno jezero

I na kraju po starom običaju skupna fotografija

Na vrhu se zadržavamo 35 minuta. Nakon marende, osvježenja, slikanja i uživanja u prelijepom pogledu na Međed,  Crno jezero i Žabljak, i ostale durmitorske vrhove.
Spust započinjemo u 11 h i 48 minuta istim putom prema početnoj točki žičare Savin kuk do raskrižja planinarskih putova, 800 m prije spomenute žičare, na kojem križanju skrećemo lijevo u pravcu Crnog jezera. Dobro označena i ugažena staza vodi preko Mioč poljane (1569 m) do Crnog jezera (1440 m), gdje nas čeka druga grupa koja je išla samo do jezera. Od jezera asfaltnom cestom do parkirališta preostaje nam još 1,2 km.

Pri silasku - spod Sedla

Odmor na završetku prve žičare. Čekamo da se svi skupimo i da krenemo svi zajedno dalje.

Pogled na Katun polje

Pogled prema Savinom kuku sa puta prema jezeru

Crno jezero i Savin kuk u pozadini

Crno jezero i Međed u pozadini

Prijelaz preko drvenog mosta na drugu stranu jezera

Od Crnog jezera cestom prema autobusu

Na parkiralištu

Spust završavamo u 14 h i 36 minuta. Vožnjom autobusa nastavljamo put do vidikovca ĆUREVAC od kuda se prostire prekrasan pogled na kanjon Tare. Nekoliko fotografija kanjona Tare.

Staza vodi po hrptu prema vidikovcu Ćurevac

Kanjon Tare s vidikovca Ćurevac

Pogled nasuprot kanjona Tare

Nakon razgledanja kanjona Tare mali odmor i povratak do hotela, tuširanje, presvlačenje, večera i nastavak zabave do kasno u noć uz živu glazbu. Kako smo prošli na zabavi postavit ću nekoliko fotografija iz kojih se može zaključiti  kako je to izgledalo. Na video snimci moći će se vidjeti više. DERNEK je počeo:

Na početku zabave

Lagano zagrijavanje

Malo rockenrola

Mirnija atmosfera

Uz glazbu i pjesma upotpunjava doživljaj

U neko doba podij nije bio dovoljan za ples, pa se prešlo i na stolove

U plesnom zanosu

Fedor i Dino sa našim vodičima

Naš glazbenik udovoljavao je svakom glazbenom zahtjevu

Ovo su naši ugostitelji i domaćini koji su nas cijelu večer posluživali i ugađali našim željama. U sitne sate završavamo zabavu i odlazimo na počinak.

U nastavku slijedi: gpx tragovi na Google Earthu, na topo karti, vertikalni profil staze, link – album fotografija koje nisu obuhvaćene ovom putopisom, te video snimka sudionika zabave – „Derneka“.