USPON NA BOBOTOV KUK - ruta_ Sedlo - jezero Zeleni vir - Bobotov kuk - Ledena pećina - Stari mlin-Pitomina – Katun Neviđeno

Utorak, 26. lipnja 2012.
Bobotov Kuk (2523 m)
 predstavlja najviši vrh  Durmitora a ujedno je i najviši vrh Crne Gore. Bobotov kuk zajedno sa vrhovima Bezimeni Vrh (2487 m) i Đevojka (Soa, 2440 m) sačinjava najviše stijene Durmitora zvane Soa Nebeska, što u prijevodu znači “Podupirač neba”. Nalazi se u Nacionalnom parku Durmitor. Planina je smještena na sjevernom dijelu Crne Gore i kao većina Dinarida kojima pripada, izgrađena je od vapnenca.

Durmitor je, u širem smislu, naziv za planinski lanac, a ujedno i Nacionalni park, koji se prostire na površini 39 000 četvornih metara. Na ovom relativno malom prostoru koncentrirano je veliko bogatstvo raznolikih prirodnih ljepota – 48 planinskih vrhova iznad 2000 m nadmorske visine, 18 planinskih jezera, 5 impresivnih riječkih kanjona (Tara, Piva, Komarnica, Sušica i Draga), duboke doline, travnate visoravni, vodopadi, raznoliki biljni i životinjski svijet.

Bobotov kuk od Velike previje (prijevoja)

PRISTUP VOZILOM (do prijevoja zvano Sedlo)
Pristup je vrlo jednostavan. Od hotela Bjelobor na Žabljaku vozimo se autobusom okvirno 15-ak km do prijevoja Sedlo smješteno između Dobrog dola na jugu  i Pšćenske doline na sjeveru, na nadmorskoj visini (1863 m). Sedlo je početna točka za uspon južnom stranom na Bobotov kuk.

Na prijevoju zvano Sedlo – pripreme za uspon na Bobotov kuk

Uspon na Bobotov kuk moguć je iz više pravaca. Mi smo odabrali uspon sa južne strane, slijedećim pravcem kretanja: Sedlo (1863 m), Uvito ždrijelo (2040 m), Surutka (2082 m), jezero Zeleni vir ( 2030 m), Velike previje ( 2351 m), vrha Bobotov kuk ( 2523).

Silazak Velika Previja ( 2351 m), Valoviti dol (2027 m), Ledena pećina (2160 m) ispod Oble glave (2303 m), Stari katun ( Lokvice ), Kamenjača, Jakšića mlin, zatim na Barno jezero, te Pitomine – katun Neviđeno (1538 m).

Ukupna dužina staze 14,4 km. Vrijeme gpx traga 6 h i 42 minuta. Minimalna visina 1473 m, maksimalna 2522 m. Visinska razlika pri usponu 1381 m, pri silasku 1704 m. Visina polazišta 1863 m. Visina odredišta 2523 m. Prosječan nagib24%.

Na istaknutoj tabeli i smjerokazu – predviđeno vrijeme uspona 3 h. Naša grupa stigla je za 2 h i 36 minuta. Sa Sedla se pruža pogled na južne blage travnate pašnjačke padine Durmitora kao što je Dobri do i Lukavice, ako tome dodamo pašnjake na sjevernoj strani, kao što su na Uvitoj gredi i strme travnate livade na Prutašu, onda je opravdana činjenicu da je to najbolja ispaša na sjeveru Crne Gore. Uspon na Sedla pohod započinjemo u 8 h i 20 minuta.
Sam početak uspona je blag, što je dobro kao priprema za zagrijavanje. Krećemo se  po vijugavom putu malo se uspinjemo, malo se spuštamo i tako laganim hodom dolazimo do zaravni Surutke (2082 m) koju nadvisuju oštri vrhovi Zupci  (2309 m)- slični našim Prstićima na Bijelim stijenama

Na položenom dijelu staze

Surutka -  iza se vide Zupci

Nastavljamo dalje po ravnom dijelu staze izmiješanom kamenim pločama i travnatim busenjem Surutke i dalje pod grebenima Zubaca. Na ovom dijelu puta prolazimo pored jezerca ili bolje reći lokvine, koja služi za pojilište životinja.

Lokvina

Jezero Zeleni vir

Na jezeru smo zatekli dva  planinara iz Srbije, razmijenili smo iskustva sa uspona, budući da im ovo nije prvi put da se penju na Bobotov kuk. Usput koristimo priliku da se skupa fotografiramo.

Na jezeru Zeleni vir

Nedaleko od jezera obilježeni put vodi do izvora pitke vode. Od jezera počinje  oštar uspon po serpentinama kroz zelenu padinu stisnutu između Đevojke i Lučinog vrha. Dalje uspon se nastavlja preko Danilove ploče, najprije prolazimo preko sipara u podnožju barijere, zatim izlazimo na kamenitiji dio uspona, tako, neposredno uz stazu na stijeni je postavljeno spomen obilježje narodnom heroju i planinaru Danilu Jaukoviću koji je tu preminuo na čelu kolone planinara iz Bosne i Hercegovine i Crne Gore 09. 07. 1977. godine. U njegovu čast na taj datum, svake godine održava se memorijalni pohod na Bobotov vrh.

Spomen obilježje Danilu Jaukoviću

U 10 h i 15 minuta izlazimo na prijevoj od kuda se otvara prekrasan pogled na Minin bogaz (2387 m), Šarene pasove, ispred nas Đevojka (Soa), Bobotov kuk i Bezimeni vrh. Pogledom u nazad dominiraju Zupci. U nastavku staza vodi po blažem i ugodnijem travnatom terenu iz kojeg izranja rasuto kamenje. Ubrzo, zatim  dolazimo do prijevoja - Velike previje ispod vrha.

Šareni pasovi

Zupci

Velika previja – Ispod vrha  Bobotovog kuka

Od ove točke krećemo se poprečno po siparu i stižemo do manjeg sedla jedan od ljepših vidikovaca na Durmitoru, od kuda se pruža lijepi pogled na Škrčka jezera (Veliko i Malo jezero) i kanjon rijeke Sušice. Oba jezera nalaze se u trokutu između Prutaša, Šarenih pasova i Bobotovog kuka.

Veliko Škrčko jezero

Konačno, došao je onaj najuzbudljiviji i najzahtjevniji dio uspona na Bobotov kuk. Od vidikovca na Škrčka jezera preostalo nam je 15_ak minuta pentranja. Zbog iznimno strmih i opasnih dijelova, gdje se po krajnje uskoj stazi na rubu stijena ( ispod ogromna provalija 800 m dubine koja ulijeva strah u kosti ) penjemo po litici pri čemu su ruke od velike pomoći. Na jednom manjem dijelu uspona zbog otapanja snijega stijene su bile mokre, što nas dodatno tjera na oprez. Sama stijena Bobotovog kuka nije osigurana.

Na nekim mjestima postavljeni su aneli da se može provući uže, radi sigurnijeg prolaženja. Nije neophodno po suhom vremenu jer je površina stijene neravna i pogodna za hvatanje i oslanjanje, uglavnom je čvrsta i nije krušljiva. Na vrh izlazimo točno u 10 h i 15 minuta. Tu smo zatekli grupu Slovenaca, koji čekaju da se mi popnemo, kako bi oni mogli sići. Odlažemo svoje ruksake, slijedi presvlačenje, marenda i neizostavno fotografiranje.

Pogled na Žabljak i Crno jezero

Zupci sa vrha Bobotovog kuka

Vrh je obilježen natpisom imena i nadmorske visine na jednoj većoj stijeni, na kojoj je ugrađen žig

Zajednička fotografija

Na vrhu se zadržavamo jedan sat. Nakon slikanja i uživanja u prelijepom pogledu na Crno jezero i Žabljak, Šarene pasove, Škrčka jezera  i ostale vrhove slijedi spust:

preko Velike previje (2351 m), Valovitog dola (2027 m), do Ledene pećine (2160 m) ispod Oble glave (2303 m), dalje preko Korita na Stari katun ( Lokvice ), dalje preko Kamenjače do Jakšića mlina, zatim na Barno jezero, te do Pitomine do obitelji Šibalić ( naših vodića ) na ovom izletu.

Početak spusta sa Bobotovog kuka

Silazak podno vrha na Veliku Previju i kratka pauza

Spust započinjemo prema Valovitom dolu po vrlo strmoj padini, na početku po siparu, a kasnije i snijegom pokrivenoj padini.

Prošli smo najteži dio spusta i stižemo do Valovita dola, gdje snijeg prestaje i put nastavljamo po travnatom dijelu staze, da bi zatim po kamenoj stazi nastavili do Ledene pećine.

Na lakšem dijelu puta

Na ulazu u pećinu

Pogled u Ledenu pećinu

Odlučili smo se spustiti u Ledenu pećinu pomoću užeta koje je Silvano ponio sa somom. Dužina konopa je 30 m upravo dovoljno da se spustimo.

Silazak u pećinu

Ledene skulpture - stalagmiti

Špiljski ukrasi koji nastaju od poda prema stropu - Ledeni stalagmiti

Pećina je prepuna raznolikih oblika, kao ova skulptura papige

Zajednička fotografija u pećini

Nakon uspješnog spuštanja u pećinu i izlaska iz nje, slijedi odmor i zakuska. Nigdje ne žurimo. Tu se zadržavamo jedan sat vremena. U 15 h i 5 minuta napuštamo Ledenu pećinu i po vrlo strmom kamenitom dijelu staze ispod same pećine spuštamo se preko Korita do Starog katuna ( Lokvice ), gdje se zaustavljamo i čekamo da se svi skupimo i nastavimo dalje.

Pri silasku ispod Ledene pećine na strmom dijelu staze

Iz sebe ostavljamo Oblu glavu

Odmor na Starom katunu

Nakon kraćeg odmora i osvježenja nastavljamo dalje do Jakšića mlina  za što nam je trebalo 45 minuta. Od mlina šumskim putem nastavljamo do Barnog jezera.

Jakšića mlin

Na putu prema Barnom jezeru

Pogled na Međeda i Savin kuk od Barnog jezera.

Odlazak sa Barnog jezera

Kroz gustu jelovu šumu put vodi do Pitomine do obitelji Šibalić i agencije „Neviđeno“, gdje nas čeka ostatak grupe koja nije išla preko Ledene pećine.

Prizor iz mjesta Pitomine. Kravica, iza nje Savim kuk i Međed. Konačno stižemo na odredište do Šibalića.

Agencija „Neviđeno“ i obitelj Šibalić - nekoliko fotografija o uređenju kuće:

Drveno stepenište koje vodi na kat bungalova

Unutarnje uređenje bungalova. Komentar nije potreban.

Odmoreni i osvježeni napuštamo Pitomine, vozimo se do hotela na Žabljaku, gdje slijedi večera, neki u grad, a neki u krevet, jer sutra nas čeka uspon na Savin kuk.

U nastavku slijedi: gpx tragovi na Google Earthu, na topo karti, vertikalni profil staze te link na album fotografija koje nisu obuhvaćene ovim putopisom.

GPS tragovi na Google Earthu uspona na Bobotov kuk

Vertikalni presjek uspona na Bobotov kuk