Uspon na Prutaš ruta: Todorov Do – Prutaš – Dobri dol

Ponedjeljak, 25.lipnja 2012.
Autobusnom vožnjom od hotela Bjelobor na Žabljaku preko Sedla 20_ak kilometara dolazimo na Todorov do ( 1750 m) od kuda započinjemo uspon na Prutaš.
Prutaš se smjestio na zapadnom dijelu Durmitorskog masiva sa nadmorskom visinom (2393 m) spada među najviše vrhove Durmitora. Za njega se može reći da je jedinstven i poseban vrh. Sa njegove zapadne strane uzdižu se visoke vertikalne litice naborane, kao snopovi pruta ili šiba, po čemu je, naravno, i dobio ime. U podnožju prostire se sipar do zelenih padina. S druge strane odlikuje se blagim i travnatim padinama prepune cvijeća, što ovoj planini daje posebnost.

S Todorovog dola krećemo markiranom stazom i to od vrela „Pištet“ i korita za napajanje blaga. To je najkraći put za uspon na Prutaš. Tu je i malo jezerce ili lokvina sezonskog karaktera, a nešto malo dalje vidi se pastirska koliba. „Todorov do“ je visoravan koja se pruža klasičnim dinarskim smjerom sjeverozapad-jugoistok, sa svojih 1750 - 1800 m iznad mora najviša je visoravan na području Durmitora, na koju u ovo doba godine pastiri izvode na ispašu svoja brojna stada ovaca i krava.

Prutaš sa svoje najatraktivnije strane

Za ovaj planinarski izlet ishodište pohoda je Todorov Do od vrela Pištet (1800 m), vrh Prutaš (2393 m). Silazak do Dobrog dola (1716 m). Dužina staze 5,6 km. Vrijeme gpx traga 3 h i 12 minuta. Minimalna visina 1716 m, maksimalna 2393 m. Visinska razlika pri usponu 691 m, pri silasku 775 m. Visina polazišta 1800 m. Visina odredišta 2392 m. Prosječan nagib 39%.

Todorov do sa Jezercem – lokvom i pastirskom kolibom

Na samom početku uspona, staza se lagano uspinje po travnatom dijelu, što nam omogućava postupno zagrijavanje, kako bi kasnije mogli savladati zahtjevnije uspone.

Na početku uspona

Nakon pola sata hoda iz travnatog dijela staze prelazimo na oštriji uspon kroz kamenjar i sipar. Tako laganim hodom, korak po korak stižemo na prijevoj između Prutaša sa desne strane i Gruda sa lijeve strane.

Preko sipara, kamenjara i kamenih ploča do sedla između Prutaša i Gruda od kuda se pruža lijep pogled na Planinicu i Bezimeni vrh s druge strane Škrke i nikoga ne ostavlja ravnodušnim.

Izlaskom iz sipara uspon se nastavlja kroz kamenjar i preko kamenih ploča

Greben Škrke podno kojeg se nalaze Škrčka jezera

Kratko zaustavljanje radi fotografiranja

Škrčka jezera sa ovog sedla ne možemo vidjeti, ali to ne umanjuje ljepotu ovog prizora. Sa ovog prijevoja nastavak uspona je zahtjevniji i traži korištenje ruku, ili bolje reći potrebno je plaziti četveronoške na jednom kraćem dijelu. Naime, s istočne strane prijevoja nalazi se Ilijin do, velika ponikva (vrtača), koja predstavlja težak uspon, jer markirana staza dijelom prolazi tik uz ivicu južnog oboda ove ponikve. Nakon prelaska ove kraće, opasnih dionica, staza nastavlja vršnim grebenom kojim se dolazi do  jedne travnate zaravni ispod samog vrha Prutaša.

Po grebenu podno  samog vrha

Konačno, dolazimo na vrh Prutaša (2393 m) točno u 10 h i 30 minuta. Očarani pogledom koji se pruža sa ovog vrha, ne možemo se prestati diviti ovoj prirodnoj ljepoti. Foto kamere neprekidno škljocaju, želimo napraviti što više slika, budući da su pojavili oblaci, što bi nam onemogućilo lijepi vidik i loše fotografije.  Pogled na južnu stranu Durmitora pruža se sve do Zupca i Sedlene grede. Na sjevernu stranu pogled usmjeravamo prema BiH_u, tražimo Maglić i Volujak. Ispred nas Botov kuk i prelijepi Šareni pasovi. Usput se upisujemo u knjigu posjetitelja, a Marija naljepnicu našeg planinarskog društva Knezgrad Lovran lijepi na kutiju. Dolaskom na vrh uslijedio je zasluženi odmor, presvlačenje, marenda i osvježenje. Na vrhu se zadržavamo 1 h i 25 minuta, jednostavno želimo uživati. Nekoliko fotografija sa vrha.

Na vrhu

Pogled unazad na travnatu zaravan podno vrha i grupu planinara

Pogled na Šarene pasove

Vrijeme odmora na vrhu Prutaša

I na kraju zajednička fotografija

U međuvremenu Dino, Milan i Fedor spuštaju se sa vrha i odlaze na vidikovac od kuda se vide Škrčka jezera.

Škrčka jezera

Spust započinjemo u 12 h preko grebena ( Prutaške grede ) do Dobrog dola i izvora Šarban. Ovaj dio staze je najljepši i najugodniji spust koji sam do sada imao. Naprosto, ljepota ovih travnatih padina pune cvijeća me očarala.

Poslije dobre okrijepe i dužeg odmora spust ne predstavlja nikakvu poteškoću

Pri silasku

Sve što više vrijeme odmiče, sve je više oblaka

Tako, spust nastavljamo po Prutaškom grebenu i dolazimo do mjesta gdje se najbolje vidi njegova Prutaška strana ( prutovi ) po čemu je i dobio ime.

Po ovim uzdužnim žljebovima nalik na šibe - prute,  dobio je i svoje ime- Prutaš

Pogled u nazad prema Prutašu

Pogled na Šarene pasove

Pri silasku uz kamenjar obrastao u travu

Na položenom dijelu staze

Tako, korak po korak, završavamo naš spust u Dobrom dolu, gdje nas čeka prijevoz i vožnja do hotela na Žabljaku.

U nastavku slijedi: gpx tragovi na Google Earthu, vertikalni profil staze te link – album fotografija koje nisu obuhvaćene ovim putopisom.