Beli Iskar- šetnja Eko stazom

Ponedjeljak. 20. jula 2011.

U jutarnjim satima odlazimo posjetiti Manastir_Hram rođenja Bogorodice (Belbova crkva).

Dok smo čekali da se crkva otvori, pogledali smo izvor vode iza crkve, za koji se tvrdi da ljekovita, posebno za oči. Mnogi su tu mogućnost iskoristili i oprali lice i oći, a ujedno i osvježili se.

Postoji legenda i uvjerenje da je ova voda ljekovita, posebno za oči

Trijem sa izvorom ljekovite vode

Zatim, odlazimo u razgledavanje unutrašnjosti crkve. Crkva je zanimljiva po tome što je jednim dijelom pod zemljom. Za vrijeme turske vladavine crkva je bila potpuno pokrivena zemljom, kako je Turci ne bi vidjeli i srušili. Sama unutrašnjost crkve u potpunosti je oslikana freskama svetaca i pojedinih vjerskih događaja.

Plafon je oslikan freskama svetaca i astrološkim znakovima ( horoskop ).

Nakon obilaska Hrama rođenja Bogorodice vožnju nastavljamo do malog sela Beli Iskar, smještenog u krilu planine Rile, udaljeno samo 9 km od Samokova. Tu smo posjetili Park prirode i „Eko stazu Beli Iskar“.

Ishodišna točka pohoda je  selo Beli Iskar – parkiralište ( 1215 m). Dužina eko staze je 7 km i nalazi se u dolini rijeke Beli Iskar. Najviša točka staze je nalazi se na nadmorskoj visini (1528 m). Za prelazak staze potrebno je odvojiti 2 h laganog hoda.j

Eko staza Beli Iskar nalazi se u istoimenom selu, 70 km od Sofije i 9 km od Samokova. Staza se nalazi točno na granici nacionalnog parka Rila. Na početku staze nalazi se parkiralište na kojem možete ostaviti automobil. Staza je lagana i pogodna je za obiteljske izlete i za malu djecu.
Uz stazu postoji osam velikih i pet malih mostova, svaki s imenom. Najduži od njih je Most 4, kao što naziv govori - "Dug". Hodajući prvim mostom, nasuprot nama nalazi se lokalitet Orlov Skali.  Na desnoj (istočnoj) strani doline Beli Iskar također se mogu vidjeti neke pritoke rijeke - svaka nazvana po maloj dolini u regiji - Pustrumski dol, Eremin dol, Dolen rusk, Gore Rusk. Nakon prolaska 6 mosta dolazi se do stjenovitog terena - Samokovishte i Vidnishte.
Između 7 i 8 mosta nalazi se sklonište, opremljeno klupama za sjedenje i prostorom za odmor ispred njega. Postoji još pet mjesta za opuštanje: Jezero, Kamen, Sredorek, Zdravets, Kuća. Tamo su postavljeni stolovi i klupe, a postoji mogućnost i kratkog odmora. Na odgovarajućim mjestima između mostova postavljaju se informativne ploče koje govore o tom području, kao i o različitim elementima prirode koji se mogu vidjeti u prirodi uz stazu - vodu , stijene, životinje i biljke .

Jedan od panoa

Obilaskom staze prelazimo preko 8 manjih i 4 velika drvena mosta. Naš vodič kroz eko stazu je ujedno i upravitelj ovog parka prirode. Nekoliko fotografija:

Prelazak preko mosta

Na Eko stazi ispred skloništa

Šetnja Eko stazom

Fotke iz parka prirode i Eko staze

Prelazak jednog od dužih mostova

Malo osvježenja vodom iz hladnog potoka

Svatko tko je posjetio ovu Eko stazu i vidio prirodnu ljepotu ovog kraja poželi se nanovo vratiti.

U 13 h i 34 minute završavamo obilazak staze i dolazimo do mjesta gdje smo i krenuli. Tu u debeloj hladovini čekaju nas naši vozači Pero i Ivo.

Vozači autobusa: Pero i Ivo

Ručak je organiziran u mehani „Posljednji Groš“

Naziv mehane - Poslednji grošj

Mehana je zaista lijepo uređena. Tu smo konzumirali jedno od najpoznatijih nacionalnih jela „kavarma“- piletina sa kapulom, paprikama i jajima, spravljeno u keramičkoj posudi i to je bilo daleko najukusnije što smo probali i do tada jeli. Nekoliko fotografija iz Mehane:

Za vrijeme ručka

Nakon ručka nastavljamo put oko sat vremena vožnje i dolazimo do doma Maljovica (1960 m) u 18 h i 20 minuta.

Dom Maljovica

Slijedi raspored i smještaj po sobama, zatim večera, te šetnja i upoznavanje okruženja oko doma. Neprekidno i nesvjesno, pogledi vuku prema planini Maljovica, gdje nas čeka sutra težak uspon, stoga, odlazak na počinak je bio malo ranije nego što je uobičajeno za naše društvo.

Pogled ispred doma na vrh Maljovice