Uspon na Vitošu - Crni Vrh – Kružna tura: Pl. dom Aleko – Crni Vrh – Pl. dom Aleko

Petak, 24. lipnja 2011
Vitoša
 je planinski masiv, dug 19 km, a širok 17 km. Najviša točka planine je Crni Vrh s nadmorskom visinom (2290 m). Na planini je 10 vrhova preko 2000 m visine. Nalazi se na periferiji Sofije, glavnog grada Bugarske.
Vitoša je jedan od simbola Sofije i najbliže mjestu za planinarenje, alpinizam i skijanje. Planina je lako dostupna. Vitoša ima obrise ogromne kupole. Područje planine uključuje Park prirode Vitoša, koji obuhvaća najpoznatije i najposjećenije dijelove planine. U podnožju Vitoše su mineralni izvori.

Vitoša je najstariji park prirode na Balkanu. Planina je nastala kao rezultat vulkanske aktivnosti, te se nakon toga u obliku polaganih boranja od granitnih slojeva stijena postupno podizala na tom području. (izvor Wikipedia)

Vitoša – Crni Vrh (2290 m)

Za ovaj planinarski izlet ishodišna točka pohoda je pl. dom Aleko (1810 m), Crni vrh (2290 m). Povratak kružnom turom do doma Aleko (1810 m).  Ukupna dužina staze 9 km. Vrijeme gpx traga 3 h i 49 minuta. Minimalna visina 1804 m, maksimalna 2279 m. Visinska razlika pri usponu 620 m, pri silasku 623 m. Visina polazišta 1804 m. Visina odredišta 2290 m. Prosječan nagib 18%.

Dom Aleko nalazi se na planini Vitoša, od Sofije udaljena samo 10 km na nadmorskoj visini 1810 m. Ovo mjesto pogodno je za razne jednodnevne izlete i ne tako teške. Na Crni vrh moguće je doći sa više različitih strana i tura. Mi smo odabrali kružnu turu: dom Aleko_Crni vrh_dom Aleko. Dužina staze 9 km. Uspon započinjemo pored doma Aleko u 8 sati.Staza nije teška, uzdiže se po travnatom terenu a sa strane staze je velika gusta šuma. tako, negdje oko 300 do 400 metara napuštamo šumoviti dio staze. Nastavljamo put po serpentinama do jedne veće travnate zaravni uz manje kamene grote koje se uzdižu iznad trave, što dočarava prekrasan krajolik.

Na samom početku staze

Na stazi prema vrhu – izlazak iz šume na otvoreni travnati teren

Tako, negdje nakon pola sata hoda dolazimo do jednog zidanog objekta pored kojeg je špina sa pitkom vodom. Tu je spomen obilježje poginulim skijašima.

Napušteni objekt
Po prekrasnom travnatom terenu slijedi nastavak uspona.  Točno nakon jedan sat hoda pred nama se sa lijeve strane vidi Mali Rezen ( 2191 m) prepoznatljiv po velikoj meteorološkoj stanici, koju zovu „kugla“.

Na položenom dijelu staze

Meteorološka stanica
Na sam Crni vrh (2290 m ) dolazimo u 9 h i 30 minuta, to je i najveći vrh na planini Vitoša. Na vrhu je postavljeno spomen obilježje na stotu godišnjicu postojanja turizma, piscu i osnivaču bugarskog turizma je „Aleko“.

Spomen obilježje osnivaču bugarskog turizma ALEKU
Na vrhu se nalazi veliki kamenom zidani telekomunikacijski objekt, u kojem se možete osvježiti sa pićem.

Kamena zgrada - telekomunikacijski objekt. Na vrhu se zadržavamo nešto duže, budući da je staza kratka i lagana. Nekoliko panoramskih snimaka:

Panorama Vitoše

Zajednička fotografija na Crnom vrhu
U 10 h i 15 minuta napuštamo vrh i spuštamo se sa druge strane po lijepoj travnatoj_i kamenitoj stazi.

Sve što se niže spuštamo staza je kamenitija

Tako, nakon 20_tak minuta gotovo po ravnom dijelu staze ne gubeći  nadmorsku visinu, dolazimo na prijevoj, gdje staza skreće desno i nastavlja strmi spust. Od tog prijevoja vidi se i predgrađe Sofije.

Pogled na Radak – nazivaju ga „Kugla“

Na stazi pri silasku

Predgrađe Sofije

Poslije lijepog travnatog dijela staza ponovo skreće naglo lijevo i vodi više po kamenjaru obraslom travom

Kamenitiji dio Vitoše

Zanimljivo stablo

Uz stazu susrećemo mnogo različitog  planinskog cvijeca

Na putu prema domu zaustavljamo se u kafiću čudna naziva „“Romanski Čaina“., gdje smo napravili kraću pauzu radi osvježenja hladnom pivom.

Zasluženo osvježenje
U dom Aleko stižemo u 12 h i 15 minuta. Slijedi tuširanje i ručak, te pakiranje i povratak doma. Dan za povratak doma bio je planiran u subotu 25.06.2011. No, zbog loše hrane i nezadovoljstva u dva zadnja dana, odlučili smo se vratiti dan prije. Tako, demonstrativno, ne čekajući večeru napuštamo dom Aleko.  Prije toga pozdravljamo se sa našim vodičem Jovanom.

Rastanak sa našim vodičem Jovanom i predaja prigodnih darova

U 15 h i 20 minuta napustili smo dom Aleko i nastavili vožnju. Na putu prema Sofiji zaustavljamo se ispred velikog marketa gdje smo potrošili posljednje leve. Na graničnom prijelazu raspitujemo se kod carinika gdje se može dobro pojesti u neposrednoj blizini. Informaciju smo dobili da je dobar restoran_“Kafana - Ćale magistrale“. Pred kafanu stižemo u 20 h i 20 minuta.

Uz dobru ponudu roštilja uz 12 vrsta menija samo za 5 €. Svaki menu sadržava tri vrste juhe, tri vrste salate, tri vrste mesa, te prilog. Nakon sedam dana boravka u Bugarskoj konačno smo dobro i ukusno pojeli. Meniji su obilati da se nije moglo sve pojesti. Svim putnicima namjernicima koji putuju u ili iz Bugarske da navrate u „Kafanu ćale magistrale“, neće biti razočarani.

Za vrijeme večere

U 21 h i 50 minuta nastavljamo vožnju prema doma. Uz nekoliko usputnih zadržavanja i čekanja na graničnim prijelazima u Iku stižemo u subotu 25. 06. 2011. ujutro 10 sati.

U nastavku slijedi: gpx tragovi na Google Earthu, vertikalni profil staze, link – album fotografija koje nisu obuhvaćene ovim putopisom.