USPON NA VIHREN – kružna tura: Parkiralište – pl. dom Vihren – vrh Vihren – dom Vihren – parkirališ

Srijeda, 22. lipnja 2011.
Vihren
je smješten u sjevernom dijelu Pirina, na glavnom grebenu planine između vrhova Kutelo (2.908 m) sjeverozapadno i Hvoynati Vrh (2.635 m) na jugoistoku. Povezana je s ta dva vrha preko sedla Premkata (2.610 m) na sjeveru i Kabata (2.535 m) na jugu.  Vrh se nalazi između doline rijeka Vlahina reka na zapadu i Banderice odvoda na istoku.  Vohren s nadmorskom visinom (2914 m)  najviši je vrh planine Pirin, drugi u Bugarskoj, a treći po veličini na Balkanu.

Vihren (2914 m)

Uobičajeno je da početna točka uspona na Vihren bude od PD Vihren. U ovom planinarskom izletu početna točka je na parkiralištu koje se nalazi 1,7 km prije spomenutog planinarskog doma (1797 m), Pl. dom Vihren (1950 m), izvor pitke vode (2010 m), vrh Vihren (2914 m). Silazak kružnom turom preko Planinarsko sklonište Kazana (2445 m), Pl. dom Vihren (2914 m) parkiralište (1797 m). Ukupna dužina staze 10,9 km. Vrijeme gpx traga 5 h i 06 minuta. Minimalna visina 1793 m, maksimalna 2916 m. Visinska razlika pri usponu 1796 m, pri silasku 1777 m. Visina polazišta 1973 m. Visina odredišta 2914 m. Prosječan nagib 37%.

Jutro je, 6 h 30 minuta, završavamo doručkom u hotelu Ivel u Banskom. Spremni smo za pohode na najviši vrh  na planini Pirin VIHREN (2914 m). Dobrom raspoloženju pridonosi prekrasan i sunčan dan, stvoren za planinarenje. Ulazna vrata na planinu Pirin, a ujedno istoimenog nacionalnog parka je Bansko. Grad Bansko je mješavina starog i novog, tradicionalnog i modernog. Ulice su popločane kamenom i oblucima, stare kuće sa debelim zidovima koje izgledaju kao tvrđave. U svakoj ulici se nalazi po par tradicionalnih „mehana“. To je grad koji ima svoju bogatu prošlost i autentičnost arhitekture, načina života i običaja, imaju svoje posebno narječje, mješavina grčkog, makedonskog i bugarskog.

Pripreme za uspon

Od parkirališta pohod započinjemo u  6 h 53 minute. Na samom početku staza se lagano uspinje kroz prekrasan šumski krajolik, pun zelenila i cvijeća, staza presijeca cestu i ponovo nastavlja kroz šumu.

Na stazi prema domu.

Tako, nekoliko puta presijecamo asfaltnu cestu i za  20_setak minuta hoda dolazimo do doma Vihren ili točno u 7 h i 17 minuta.

Dom Vihren (1950 m )

Čekamo da se svi skupimo, potom tu se dijelimo u dvije grupe. Prva grupa koja ide na vrh, a druga koja ide do jezera ( 4 kn dužina staze ).

Pogled na Vihren

Od doma započinje pravi uspon. Krenuli smo u 7 h i 30 minuta. Na putokazu za Vihren stoji natpis 3 sata. Početak staze je relativno blaga, sve što se dalje udaljavamo od doma postaje strmija i teža.

Na početku uspona

Na strmijem dijelu staze

Nakon pola sata hoda po strmoj i kamenitoj stazi, dolazimo na jednu travnatu visoravan (zaravan).

Po lijepo vidljivoj i blago polegnutoj stazi po travnatoj zaravni

Na travnatom dijelu zaravni

Kuda god idemo neprekidno susrećemo vodu, izvore i male potočiće. Ako vodu ne vidiš čuješ je. Napuštamo ravni dio i ponovo se uspinjemo strmijem dijelu staze, te ponovo dolazimo na još jednu zaravan više kamenita nego travnata ispod samog vrha.

Sa ovog dijela staze lijepo se vidi nekoliko jezera ispred nas

Uspon prema vrh Vihrena – po kamenitoj strmini

Od podnožja do vrha čeka nas još pola sata uspona po kamenitom dijelu staze, tako na sam vrh stižemo u 9 h i 35 minuta.

Vrh Vihren (2914 m )

Od doma do vrha Vihren meni je potrebno bilo 2 h i 5 minuta. Nagrada za dolazak na vrh je svakako prelijep pogled na ostale vrhove planina Rile, Pirina i Rodopa. Nekoliko fotografija sa vrha.

Pogled na Bansko

Sjeverozapadna strana je pod ostacima snijega

Pogled sa vrha na strminu po kojoj ćemo se spuštati. Dok ovo fotografiram pristižu i ostali planinari.

U roku 40 minuta svi smo došli na vrh i slijedi nekoliko neizostavnih zajedničkih fotografija

Zajednička fotografija

Zadržavanje na vrhu ovog puta bilo je nešto duže nego što to je uobičavamo. Dan je vedar i sunčan, na vrhu lagani povjetarac, pa je dosta ugodno. Ne vraćamo se istim putem, već pravimo kružnu turu. Spust započinjemo u 11 sati, po vrlo strmoj i kamenitoj stazi, moglo bi se reći bez i jedne travčice, samo pokoji cvijet koji raste gotovo iz samog kamena, kao što se vidi na fotki.

Pokoji usamljeni cvijet u surovoj kamenitoj divljini

Pri silasku s vrha

Na ovom dijelu staze potrebno je malo više opreza i spretnosti, budući kamenje nije čvrsto i kotrlja se. Pored štapova potrebno je i pridržavati se i rukama. Nakon 20 minuta spusta, ponovo dolazimo do lakšeg dijela staze i manje opasnog.

Silazak sa kamenitog dijela staze. Sve što se dalje spuštamo priroda je ugodnija i pitomija.

Na stazi kratka stanka i pokoja fotografija

Ugodniji dio staze prema odredištu

Pogled sa sjeverozapadne strane na Vihren

Grupa sa kojom sam bio, nastavlja spust dalje bez zaustavljanja, ja sam odlučio sačekat ostatak grupe, kako bi i sa njima napravio nekoliko fotografija i zabilježio ovaj uspon i tu priliku iskoristi i popeti se sa vodičem do Planinarsko sklonište Kazana (2445 m), zatim se vraćamo i pridružujemo ostatku grupe.

Sklonište Kazana (2445 m)

Slijedi nastavak puta po dosta ugodnoj stazi. Nakon 1 h i 45 minuta hoda dolazimo na prijevoj iznad doma, od kuda staza naglo skreće desno, tamo u daljini nazire se dom, još je daleko do njega.

Pogled na dolinu i dom. U nastavku planinarska staza vodi strmo nizbrdo  po j travnatoj padini sve do doma Vihren.

U doma Vihren dolazimo točno u 13 h 35 minuta, odlažemo ruksake, te osvježenje tražimo u hladnoj pivi, zatim, spuštamo se istom  stazom do parkirališta  gdje je dogovoren ručak. Grupa koja je stigla prije nas već su posluženi sa ručkom.

Uskoro smo i mi brzo posluženi. Prije odlaska u Bansko još jedna fotografija u hladovini dok se čeka autobus

Autobusom se vraćano u Bansko zatim slijedi, smještaj, tuširanje, šoping, večera, te šetnja i razgledavanje grada. Po gradu se vidi više grupica, kako je tko završio sa večerom, tako je i odlazio u grad. Večer je 22 sata, dobivam kratku SMS poruku, koja glasi: Dolazi imamo tulum u mehani kod spomenika“ u potpisu Roberta. Odmah, zatim, Kristijan i ja ravno u mehanu. Kad tamo cigani sa harmonikom, klarinetom i bubnjevima uz pjesmu i svirku zabavljaju naše društvo. Kako je tulum izgledao pogledajte  kroz nekoliko fotografija iz mehane, a puni doživljaj i raspoloženje posebno Jovana i Dade, možete vidjeti na video snimci koja slijedi u nastavku.

Iz mehane za vrijeme tuluma

U 24 h završava tulum u mehani, jer vlasnik mehane ima dozvolu do pola noći. Naša grupa dobrog raspoloženja po ulicama Banskog nastavlja pjevati lagane serenade.

Otpjevali smo jednu serenadu ispred hotela IVEL za sve planinare i planinarke koji su spavali, zatim pada ideja da se pođe do Vlaste u njenu sobu. Ideja je odmah usvojena, svi skupa kao čopor raspoloženih zvijeri upadamo u njenu sobu i započinje serenada „ustaj cvite moj“. Dobro raspoloženi Jovan klečeći pored njena kreveta otpjevao je jednu solo pjesmu izmišljajući riječi dok pjeva.

Ovo je trenutak, kada Jovan solo pjeva serenadu Vlasti.

U pol noći i 45 minuta završava naša avantura i odlazimo na počinak.

U nastavku slijedi:gpx tragovi na Google Earthu, vertikalni profil staze, te link na album fotografija koje nisu obuhvaćene ovim putopisom.