Uspon na Musalu – Ruta: Jastrebac – dom Musala – vrh Musala - Jastrebac

Nedjelja. 19. jula 2011.
Uspon na Musalu  (2925 m)
, najviši vrh u Bugarskoj i na Balkanu na planini RILA (ujedno istoimeni nacionalni park), nalazi se u jugozapadnom dijelu Bugarske udaljena 80 kn od Sofije. Ime potiče od Musa Allaha ( planina Allaha) iz doba dok je Bugarska bila pod turskom vlasti.

Planina Rila je dobila ime po tračkoj riječi koja znači „prepuna vode“ s obzirom da ima dvjestotinjak  jezera i izvora vruće vode. Ispod samog vrha Musala smješteno je tzv. Ledeno jezero (najviše balkansko jezero na 2709m nadmorske visine), a posebno je atraktivno sedam rilskih jezera smještenih u sjeverozapadnom dijelu Rile, koja u našem programu planinarenje nisu obuhvaćena ovog puta (šteta).
Uspon na Musalu moguć je iz više pravaca. Sa istoka dolinom rijeke Marice. Sa južne strane uspon je moguć iz Jakorude i planinarskog doma Grnčar.
Pravac koji se najviše koristi, te koji smo i mi odabrali je sa sjeverne strane iz Borovca. I tu su moguće dvije varijante: Prva, da se krene iz Borovca (1300 m), a druga, da se dignemo gondolom do Jastrebca (2365 m), gdje počinje planinarska staza za Musalu. Mi smo odabrali ovu drugu varijantu. U Borovac dolazimo u 7 h i 25 minuta. Tu se susrećemo sa planinarima iz BIH_a, kako bi započeli zajednički pohod na Musalu.

Pogled ma Musalu od Borovca

Ishodišna točka ovoh planinarskog izleta je Borovac (2365 m), Pl. dom Musala (3289 m), pl. dom Ledeno jezero (2410 m). vrh Musala (2925 m). Silazak istim putom do Jastrebca (2365 m). Ukupna dužina staze 14 km. Vrijeme gpx traga 5 h i 09 minuta. Minimalna visina 2341 m, maksimalna 2925 m. Visinska razlika pri usponu 1630 m, pri silasku 1641 m. Visina polazišta 2365 m. Visina odredišta 2925 m. Prosječan nagib 28%.

Zajedno sa planinarima iz BIH_a čekamo red za prijevoz gondolom

Gondolom se vozimo oko 30 minuta do Jastrebca (2360 m ). Izlaskom iz gondole započinje fotografiranje.

Pogled sa Jastrebca prena vrhu Musale

Dan je sunčan i ugodan za planinarenje. Tu se dijelimo u dvije grupe. Prva grupa ide na vrh Musale, a  druga do doma Musala (2389 m). Od Jastrebca krećemo u 8h i 10 minuta. Do doma Musala ide se širokom makadamskom cestom sa minimalnim usponom oko 1 sat hoda. Oduševljeni ljepotom prirode ne možemo a da ne napravimo pokoju fotku.

Na putu prema domu Musala

Nakon 45 minuta hoda dolazimo do velikog panoa koji označava ulazak u nacionalni park Rila.

Ulazak NP Rila

Interesantno je, da se nigdje ne naplaćuje ulaznica za ulazak u nacionalne parkove, kao ni zaštićene parkove prirode. Nastavljamo put i pored malog jezerca ispred doma okupljamo se i fotkamo.

Ispred doma Musala

Planinarski dom Musala (jedan od najstarijih u Bugarskoj) otvoren je uz prethodnu najavu tokom cijele godine i opskrbljen je hranom i pićem. Od planinarskog doma Musala dobro označeni put vodi uz kamenitu sjevernu stranu jezera te nakon relativno strmog uspona izlazi na ( Alekovo ezero) koje nosi ime Aleko po poznatom bugarskom piscu i utemeljitelju turizma u Bugarskoj.

Oštar uspon od doma po kamenitoj stazi

Alekovo jezero ima ih više

Zajednička fotka na jednom od jezera

Po kamenitoj i dobro označenoj stazi put nastavljamo prema vrhu.

Ispod samog doma Ledeno jezero

Dom Ledeno jezero

Dolazimo do doma Ledeno jezero (2720 m). Nešto niže nalazi se Ledeno jezero po kojem je i dom dobio svoje ime. To je najviše (balkansko jezero na 2709). Prije uspona na vrh, odlažemo ruksake, osvježavamo se hladnom pivom, te obilazimo jezero. Do vrha preostalo nam je 30 do 45 minuta (ovisno o kondiciji). Od doma duž sjeverozapadnog grebena prema vrhu postavljeni su metalni stupovi sa oznakama zimske rute, te zbog velikog nagiba osigurani su sajlom. Za uspon ljeti kada nema snijega ovaj se put ne koristi. Najveći dio naše grupe upravo je koristio ovaj dio puta.

Uspon po hrpti i sajli

Na sam vrh Musale dolazimo u 11 h i 5 minuta. Tu nas čeka grupa koja je stigla prije nas.

Vrh Musale  (2925 m )

Na samom vrhu se nalazi meteorološki opservatorij izgrađen 1932 godine (gdje možete kupiti topla pića i razglednice neki ga zovi dom Everest) te znanstveno istraživački labaratorij.

Na najvišem vrhu balkana_Musala (1925 m)

Dolaskom na vrh vrijeme se počinje kvariti, tamni oblaci sve više skrivaju vrhove nad okolnim planinama, stoga nastojim napraviti što više fotografija. Pogled sa vrha Musale zaista je veličanstven. Vide se vrhovi Rile, Pirina, Vitoše sve do Rodopa. Najbolje to mogu pokazati fotke i video snimka, koju u nastavku možete pogledati.

Pogled na ledeno jezero

Pogled na okolne vrhove

Pogled na jezera

Budući da smo se svi okupili došlo je vrijeme da napravimo zajedničku fotografiju na vrhu.

Kad daš nekome foto kameru da svi skupa budemo na njoj, onda je nekome nešto odrezano

Zajednička fotka na vrhu Musale.

Spust započinjemo u 12 sati sa obveznim zaustavljanjem po domovima i osvježenjem (barem Dado i ja). Nigdje ne žurimo, imamo vremena na pretek. Bolje se osjećamo na planini nego u naselju, stoga, Musalu napuštamo u 16 h i 20 minuta, budući gondola poslije 17 h ne vozi. U Borovecu se zadržavamo još neko vrijeme i oko 18 h i 10 minuta nastavljamo vožnju do planinarskog doma Šumnatica. U domu nas čeka večera, poslije toga prepričavaju se doživljaji, uz smijeh i šale nastavlja se zabava do kasnih sutra, jer slijedeći dan nema uspona, odlazi se u Beli Iskar park prirode, te vožnja do doma Maljovica.

U nastavku slijedi: gpx tragovi na Google Earthu, na topo karti, vertikalni profil staze, link na album fotografija koje nisu obuhvaćene ovim putopisom.