Veliko Rujno–Kamena Galerija-Stap-Tatekova koliba-Veliko Rujno

Jutro je, 7 sati. Sunčan i lijep dan uz malo oblaka, daje nadu za lijep i uspješan izlet.  Lijepi dojam kvari jaka velebitska bura. Nema straha od bure samo dSubota, 16. travnja, 2011.a kiša ne pada. Cilj današnjeg dana je svakako, posjetiti Kamenu Galeriju, Stap, Tatekovu kolibu i povratak na Veliko Rujno.  Pohod započinjemo u 8 h i 20 minuta. Prije samog pohoda napravili smo zajedničku fotografiju ispred kuće od Peke, gdje smo smješteni.

Stapina

ISHODIŠTE POHODA (s karakterističnim putnim točkama)
Veliko Rujno- crkva Svete Bogorodice (876 m), Kamena Galerija (1000 m), Stapina (1143 m), Tatekova koliba (860 m). Povratak istim putom preko Malog na Veliko Rujno. Ukupna dužina staze 30,4 km. Vrijeme traga (hoda) 10 h i 33 minuta. Visinska razlika pri usponu 854 m, pri spustu 850 m. Minimalna visina 736 m. Maksimalna visina 1082 m. Prosječan nagib 13%.

Izvod iz gpx traga

Početna točka ovog planinarskog izleta je zaselak Marasovići u blizini crkve Svete Bogorodice. U prvom dijelu puta staza prolazi kroz zaselak Marasović, nastavlja kolnim seoskim putom, nastavlja po kraškoj travnatoj goleti sve do zaselka Jović podno vrha Rujanske kose (973 m). Nakon prelaska preko Rujanske kose staza ulazi na područje Malog Rujna. Na tom dijelu staza prolazi pored dva raskrižja. I na prvom i na drugom raskrižju treba nastaviti ravno za Stap. Ovaj dio staze gotovo je polegnut i vodi po izohipsi Grabara preko zapuštenih travnatih livada do Markovića stanova.

Veliko i Malo Rujno je najprostranija i najravnija velebitska visoravan, dužine cca 7 i širine 1 do 1,5 km. Polja  su značajno cijenjena zbog pašnjaka, na kojima su izgrađeni ljetni stanovi Podgoraca iz okolice Triblja i Starigrada.

Na putu od Velikog prema Malom Rujno.
Od Malog Rujna po kamenitoj strmini obraslom niskim raslinjem preko Sedla lagano se uspinjemo do Račabuše 908 m. Tu nam se gubi markacija, gdje smo izgubili dvadesetak minuta tražeći put prema Kamenoj Galeriji i Stapu.

Na livadi Velikog Rujna

Uspon prema Sedlu i Račabuši

Račabuša

Po kamenitom dijelu spuštamo se prema Javorju, zatim ulazimo u gustu bukovu šumo, te se ponovo uspinjemo preko Dulibina i Biljevine. U 11 h i 30 minuta zaustavljamo se pravimo malu stanku za odmor i marendu. Dok mi jedemo Silvano iskušava svoje alpinističke sposobnosti na omanjoj stijeni, gdje smo zaklonjeni od bure.

Vrijem marende

Kroz bukovu šumu put nastavljamo dalje i dolazimo do Kamene galerije u 12 h i 15 minuta. Kamena galerija je prirodni fenomen našeg krša kao i  Stapina, koje se nalaze na južnom Velebitu. Bogatstvo različitih pojava i oblika čine ovaj prostor veoma zanimljivim, ne smo u estetskom pogledu nego i u znanstvenom.

Na našem krškom području česte su pojave usamljenih kamenih stupova, ali ih je malo takvih kao što je kuk Stapina i Kamena galerija koja se nalazi u području Runjave glave. Za nju se možemo bez pretjerivanja reći da je to kameni labirint u kojem je prisutna ljepota i divljina rijetko viđena na Velebitu. Ovo je zaista primjer prirodnog remek-djela u kojem nailazimo na kukove različitih oblika i veličina. Za obilazak je potrebno dosta planinarske vještine i spremnosti, a na nekoliko mjesta za pomoć pri spuštanju i penjanju postavljeni su klinovi, sajle i ljestve, zbog čega dio sudionika izleta nije ulazio u taj splet stazica koje vode između stijena bizarnih oblika i izgleda. Obilazak je potrajao nešto duže od predviđenog vremena, ali teško je bilo skinuti pogled s prizora koji su se pred nama izmjenjivali nakon svakog novog koraka onom kamenom pozornicom.

Nekoliko slika Kamene galerije:

Ulazak u Kamenu galeriju kroz Zlatna vrata.

Unutar Kamene Galerije

Kroz Galeriju

Oštri visoki zubci

Prirodni fenomen

Na nekoliko mjesta postavljene su čelične sajle

Na mjestima postavljene su ljestve

Spuštanje kroz Klin klanac

Mali dio fotografija Kamene galerije, ostale semogu vidjeti na foto albumu na kraju putopisa. Napuštamo Kamenu galeriju u 13 h i 15 minuta, nastavljamo put u pravcu Stapine i Stapa.

Kuk Stapina je svojevrsni zaštitni znak cijelog ovog područja i bez sumnje izaziva najviše divljenja kod većine posjetitelja Stapa. Isto tako, privlačio je i naše poglede, iako smo bili relativno još dosta udaljeni od njega. U 13 h i 35 minuta dolazimo na  jednu zaravan_livadu, zvanu Čankove njivice, a ispred nas se pruža prekrasan pogled na vrh Stapine.

Pogled na Stapinu

Stapina (1124 m) je monolitna stijena najveći i najmarkantniji kuk južnog Velebita. Ta visoka gotovo 100 metara, glatko stožasta stijena, izdaleka mami pogled svojim oblikom i visinom. Zbog dužine puta i jake bure većina planinara se odlučila vratiti nazad na Veliko Rujno. Arijana, Zoran, Silvano i ja, odlučili smo poći dalje do Stapine, te se spustiti do Tatekova skloništa i do Stapa.

Na podnožju Kuka Stapine.

Od Stapine spuštamo se u pravcu Tetekova skloništa, do njega dolazimo točno u 14 h i 10 minuta. Odlažemo ruksake, razgledavam okoliš oko skloništa, a usput koristimo priliku da odmorimo tijelo i dušu, a ujedno i da se okrijepimo kako bi dobili snage za povratak.

U neposrednoj blizini skloništa je i izvor vode, jedno od rijetkih takvih mjesta na južnom Velebitu, pa se obavezno nadopunjavaju zalihe te dragocjene tekućine pred nastavak puta. Po ljeti presuši u tom smislu da vode nema na površini, trenutno, nije takav slučaj sada. No, međutim, postavljena je pumpa koja je spojena sa cijevi za vodu i uvučena duboko u sifon u kojem vode uvijek ima. Dobro je to znati, ali ne smijemo se osloniti sa sigurnošću da vodu možemo dobiti u svako doba. Pišem  to zbog toga, što se može dogoditi, da tehnika zakaže, kao što je to bilo ovog puta. Došavši do pumpe, čitam upozorenje: Prije upotrebe pumpe obavezno napuniti pumpu sa vodom. Pored pumpe postoje dvije plastične posude napunjene vodom. Uzimam vodu i punim pumpu, pokušavam dobiti vodu, pumpa ne radi. Ponovio sam postupak nekoliko puta, ali nije uspjelo. Pumpa je u kvaru, stoga, se uvijek moramo osloniti na vlastite zalihe vode.

Planinarsko skloniše Tetekova koliba n/v 960 m.

Planinarsko sklonište je dobilo ime po jednom zadarskom planinaru Slavku Tomerlinu Tateku. Taj entuzijast je najzaslužniji što su nam danas postali dostupnima neki od najljepših i do ne tako davno naj ne poznatijih  dijelovi Velebita, poput Bojinca, Crnopca i naravno Stapa. Uz potporu ostalih članova svog matičnog planinarskog društva «Paklenica» iz Zadra, uredio je i markirao brojne staze, te podignuo ovo zlata vrijedno sklonište za sve zaljubljenike u Stap.

Stap je prekrasan travnati dolac na nadmorskoj visini od 960 m okružen slikovitim kukovima i predstavlja jedno od očaravajućih mjesta na cijelom Velebitu. Stapina, Kamena galerija, Ćućavac, Debeli kuk, Vrtlina itd. sve su to lokaliteti uokolo Stapa koji svakom ljubitelju prirode izazivaju zazubice od same pomisli na njih. Nekoliko fotografija sa Stapa:

Dolina Stapa

Dolina Stapa.

Preko livade Stap put nastavljamo 15 minuta hoda i dolazimo do raskrižja puteva. Lijevo put vodi na Vratanca i spaja se na put prema Kamenoj galeriji, Malom i Velokom Rujnu. Ravno put vodi prema Sv. Mariji Magdaleni i Ljubotiću. Mi skrećemo lijevo prema Vratancima. Staza je svježe markirana i lijepo uređena.

Pogled sa staze prema moru.

Nakon 1 h i 10 minuta prolazimo kroz dvije visoke stijene, zvana Vratanca,  na izlasku iz Vratanca dobrodošlicu nam iskazuje mlađahan poskok. Naš prvi poskok, tu zastajemo i promatramo, pred nama se prostire prekrasan pogled prema Sapu i Stapini.

Pogled prema Stapu.

Od tu se spuštamo i ponovo se spajamo na put za Veliko Rujno, gdje smo i odsjeli. Na putu prema odredištu pravimo nekoliko fotografija, jer je sunca i oblaka je manje, pa su i slike bolje.

Prelijepi krajobraz Velikog Rujna

Na povratku istim putem, na Veliko Rujno stižemo u 19 h. Grupa planinara koja se vratila ranije pripremila je stol za večeru. Gladni, žedni i prilično umorni, osvježenje tražimo u kombinaciji vina i kokte ( bambus) zatim slijedi večera. Nakon večere po dobrom običaju slijedi dobra zabava, ali ne tako kasno kao prethodnu noć.

U nastavku slijedi: gpx tragovi na Google Earthu, na topo karti, vertikalni profil staze, te link albuma fotografija koje nisu obuhvaćene ovim putopisom.

Vertikalni profil staze Veliko Rujno_Kamena Galerija_Stap.