KAMEŠNICA- Gljev-Vrh Glavaš-Bliznički Brig-Garjata-Burnjača-Kurtegića Dolac-Gljev

Petak, 18. svibnja 2018.
Kamešnica, je najistočnija planina Dinarskog lanca uz granicu BiH i Hrvatske. Njezin glavni greben se pruža smjerom istok-zapad, od sedla Vaganj (1173 m) na cesti Sinj-Livno preko Prologa, a na istoku se strmo obrušava spram akumulacijskog jezera Buško blato. Slično kao i na većini Dinarskog lanca, tako se i na Kamešnici hrvatsko-bosanska granica pruža preko prostranih jugozapadnih padina, pa su svi viši vrhovi iznad 1700 m na bosanskoj strani: Najistočniji i najviši je Konj (1854 m), dalje prema sjeverozapadu nižu se nekoliko značajnijih vrhova - Kamešnica (Kurljaj-1809 m), Bliznički Brig (1690 m), Garjata (1773 m), te Burnjača (1770 m) i još nekoliko nižih vrhova ispod 1700 m – Planinica (1612 m), Kolebajka (1535 m) i Trovrsi (1645 m). Južni dalmatinski vrhovi na hrvatskoj strani Kamešnice svi su niži od 1600 m, a najviši je vrh na hrvatskoj strani Glavaš (1308 m). (info – Dinarsko gorje).

Kamešnica je planina koja očarava svojom pitomošću, ljepotom travnatih visoravni i šumskim pokrovom bukve i jele. Tu su mnogi izvori, kameni vrhovi i okomite stijene kakve susrećemo u Alpama, ali i mnoštvo kraških travnatih vrhova prošaranih kamenjarom. Vidici s grebena Kamešnice za bistrog vremena osobito nakon bure su nezaboravni. Prema jugoistoku vidi se Hercegovina s dolinom Neretve, a prema jugozapadu Dalmacija i jadranski otoci.

S vrha Burnjače  - greben Kamešnice s označenim vrhovima prema jugoistoku.

PRISTUP AUTOMOBILOM (do Gljeva – zaselak Gulići)
Kolni pristup je vrlo jednostavan. Iz Sinja treba krenuti cestom br. 219 za Livno preko prijevoja Vaganj. Kada se prođu sela Glavice i Obrovac Sinjski, treba skrenuti na prvu asfaltnu cestu desno, koja vodi za selo Gljev. Prije dolaska u selo, na račvanju asfaltnih cesta, nalazi se planinarski smjerokaz na kojem treba nastaviti ravno ako se ide u smjeru Glavaša odnosno skrenuti lijevo ako se ide u smjeru Kurtegića doca. Ako se radi kružna tura, u tom slučaju treba parkirati automobil na ovom mjestu jer se u konačnici tu ponovo sastaju planinarske staze. Druga, kraća opcija je da se na povratku iz zaselka Maleši po putovima koji spajaju zaselke, jednostavno vrati po nemarkiranoj stazi na početnu točku izleta. Dužina puta od Sinja do Gljeva je 14 km. Vrijeme vožnje 20 minuta.

U ovom planinarskom izletu mi smo  odabrali uspon iz zaselka Gulići prema vrhu Glavaš i dalje po grebenu do Kurtegića doca iz kojeg se vraća nazad u zaselak Maleši. Napomena - obzirom da u zaselku Gulići nema dovoljno sigurnog mjesta za parkiranje automobila, isti se može parkirati na većoj livadi pored viseće trafostanice, neposredno prije dolaska u spomenuti zaselak.

Smjerokaz planinarskih staza

Ishodišna točka uspona je selo Gljev – (zaselak Gulići - 488 m), Izvor Velika Čatrnja (888 m), Izvor Mala Čatrnja 925 m), zarušeni i napušteni Ljetni Stanovi (1107 m), Vrh Glavaš (1308 m), Elekov Krč (Bunar 1358 m), križanje Glavaš između vrha Kamešnica i Blizničkog Briga (1533 m), Bliznički Brig (1690 m), Garjata (1773 m), Burnjača (1770 m). Silazak s grebena na PS Kutregić Dolac (1450 m), Čatrnja (Kišnica 1049), Razorine (Obnovljene 2 kuće-1025 m), Gljev (Maleši - 476 m), Gljev – (Gulići - 488 m). Ukupna dužina staze 21,2 km. Visinska razlika pri usponu 1673 m, a pri spustu 1697 m. Minimalna visina 474 m. Maksimalna visina 1766 m. Prosječni nagim 16%.

OPIS PUTA
Kamešnica je planinarima vrlo zanimljiva planina zbog prirodnih ljepota kojima obiluje, a posebno u posljednje vrijeme što zbog izgrađenih pl. kuća i skloništa, što zbog markiranih staza, pri čemu je zaslužna PU Dinaridi i lokalna Planinarska društva. Ovog puta Jure, i ja, Mirko, odabrali smo ovu vrlo lijepu kružnu stazu koja kreće od Gljeva – zaselka Gulić  i obuhvaća slijedeće vrhove: vrh Glavaš, greben Kamešnice i njene vrhove - Bliznički Brig, Garjatu, Burnjaču, spušta se na PS Kurtegića dolac, dalje nastavlja do Gljeva ishodišne točke pohoda.

Uspon ovom planinarskom stazom započinje iz Gljeva – zaselka Gulić. Pred ulazak u selo parkirali smo auto pored viseće trafostanice. Na tom mjestu na betonskom zidu ograđenog vrta ispisan je naziv vrha Glavaš i vrijeme hoda (2 h i 30 min). Dalje slijedimo markaciju koja prolazi kroz selo i na kraju kod zadnje kuće postavljen je još jedan vrlo uočljiv smjerokaz za Glavaš. Iza zadnjih kuća staza najprije vodi kroz područje zvano Ledena draga, nastavlja manjim hrptom preko Dumače. Nakon 1 h i 20 minuta laganog hoda i prijeđenih 3,3 km, staza nas dovodi  do izvora vode Velika Čatrnja (888 m).

Smjerokaz od kuda smo započeli uspon

Iza zadnjih kuća na širokom i blago polegnutom dijelu staze

Na uređenoj stazi kroz kamenjar

Nakon 20-ak minuta hoda otvara se lijepi pogled na greben Svilaje

Na otvorenom dijelu staze

Kako je noć bila vedra zbog toga nije izostala rosa

Izvor vode - Velika Čatrnja (888 m)

Nedaleko od ovog izvora samo  5 minuta dalje uz stazu se nalazi izvor Mala Čatrnja, iza nje još jedan izvor podno vrha Balantrovac. Ova dva izvora - Velika i Mala Čatrnja nikad ne presušuju, što je važno za ljetni period. Ovaj dio uspona je jako zahvalan za hodanje, nije naporan jer u najvećem dijelu blago se uzdiže i vodi po hladovini, koju daje visoka makija, što za ljetnih i toplijih dana, predstavlja ugodu za hodanje.

U nastavku uspona planinarska staza vodi preko Presla i njegovog grebena, koji omogućava prekrasne vidike i za nešto malo više od 1 h stiže se na vrh Glavaš.

Izvor vode - Mala Čatrnja

Izlaskom na greben prema vrhu Glavaš, vidici su sve širi i ljepši – greben Svilaje na kraju s Kijevskim batom i Prominom

Pogled prema vrhu Glavaš

Dolazak na vrh Glavaš (1308 m)

S vrha Glavaša pruža se vidik na Svilaju, Peručko jezero, Sinj, cijelo Sinjsko polje, Mosor, Biokovo i do vrhova Kamešnice na drugoj strani. Lijep je vidik na predjel  Blaca i planinarsku kuću u Donjim Koritima. Vrh je označen velikim drvenim križem i natpisom imena i nadmorske visine vrha na većem kamenu. Planinarski žig se nalazi na istom kamenu.

Na vrhu Glavaš uz križ

Donja Korita i greben Svilaje

Na vrhu smo napravili dužu pauzu za marendu i odmor, a nakon toga uslijedio je silazak. Sa prijevoja podno Glavaša vodi markirana planinarska staza preko Elekovog Krča, nastavlja oštrijim usponom uz greben -  Milička strana, potom se spušta prema PS Bunarić. Prije PS Bunarić, podno Blizničkog Briga, dolazi se na križanje planinarskih putova. Desno vodi staza za Bunarić, Kamešnicu i Konj. Mi nastavljamo lijevo na Bliznički Brig, Garjatu i Burnjaču.

Pri spustu s Glavaša

Pogled unazad na vrh Glavaš

Elekov Krč (Bunar 1358 m)

Izlazak na greben od kuda započinje spust do raskrižja putova između Bunarića i Blizničkog Briga

Od ovog raskrižja započinje oštar uspon na Bliznički Brig

Uspon prema vrhu Bliznički Brig

Vrh Bliznički Brig (1690 m)

Greben dalje nastavlja prema Garjati, vrhu koji se nalazi u samom središtu planine. Za bistrog vremena osobito nakon bure s ovog vrha, kao i s cijelog vršnog grebena Kamešnice pružaju se prekrasni i nezaboravni vidici: prema  jugoistoku vidi se Hercegovina s dolinom Neretve, a prema jugozapadu Damacija i jadranski otoci. Prizor u kojem se s jedne strane izmjenjuje surovi kameniti krajolik, a s druge strane pitome livade koje su u proljeće pune planinskog cvijeća.

Na grebenu prema Garjati

Na vrhu Garjate

Nakon Garjate za manje od pola sata hoda stiže se do Burnjače (1770 m), sa koje se grebenom spušta u Kurtegića dolac, u kojem se nalazi PS „Eduard - Edo Retelj“ na nadmorskoj visini od 1450 m.

Vrh Burnjače (1770 )

Pogled unazad na greben Kamešnice i njene vrhove

Pri spustu s Burnjače prema PS Kurtegića dolac u kojem se nalazi PS „Eduard - Edo Retelj“ na nadmorskoj visini od 1450 m

Livada – Kurtegića dolac prepuna je cvijeća

PS Eduard - Edo Retelj

Kurtegića dolac je jedna od najljepših udolina na planini Kamešnica. Nalazi se na nadmorskoj visini od 1450 metara između vrhova Planinica (1612 m), Kolebajka (1535 m) i Trovrsi (1645 m) te je jedino otvoren uskim grlom prema sjeveroistoku što ga čini čarobno skrivenim. Planinska livada (dolac) dugačka je oko 350 metara a široka oko 150 metara. Okružena je uglavnom gustom bukovom i miješano bukovom i jelovom šumom.

Nakon duže pauze za ručak i odmor iz Kurtegića Dolca markirana planinarska staza u prvom dijelu  vodi uz desni rub livade do kapelice, od kuda dalje nastavlja kroz visoku bukovu šumu. Nakon toga započinje kontinuirani spust  kroz travnatu padinu prošaranu kamenjarom preko Strmica i područja zvanog Gljevske staje (Maleševa kuća). Nešto niže nalazi se čatrnja – cisterna s pitkom vodom. Uz nju je i posuda s lancem (sić) kojim se može zahvatiti voda.

Kapelica posvećena Majci Božjoj. Uz kapelicu je i smjerokaz (Gljev 3 h i Kolebaljka 1 h)

S ovog dijela staze otvara se prekrasan pogled na Svilaju, Kijevski Bat i Peručko jezero.

Ovaj dio staze, pored ljetnih markacija zbog lakšeg snalaženja a i same sigurnosti postavljene su i zimske markacije što u veliko olakšavaju snalaženje kad planinu prekrije snijeg. Na vrhu štapa postavljena je fluorescentna ljepljiva crvena traka (mačje oči).

Nakon kraćeg prolaska kroz šumu, staza započinje strmiji spust po travnatom proplanku prošaran kamenjarom

Čatrnja

Razorine – obnovljeno nekoliko kuća. Do Razorina može se stići terenskim vozilom

Staza dalje nastavlja preko područja zvanog Kosa i Maleševe drage do Gljeva – zaselak Maleši. Ova dionica vodi manjim dijelom makadamskom cestom, dijelom kroz nisko raslinje presijeca makadamsku cestu na nekoliko mjesta.

Staza silazi s makadamske ceste na šumsku vlaku i dalje na planinarsku stazu

Na lijepo uređenoj planinarskoj stazi

Konačno pred nama se ukazalo selo

Dolazak u selo Gljev – zaselak Maleši (476 m)

Za ovaj planinarski izlet se može reći da je jedan od ljepših na predjelu Kamešnice. Prije odluke za njegovu realizaciju treba biti svjestan njegove zahtjevnosti, stoga se može preporučiti onima koji su svjesni svojih mogućnosti. Kao što se vidi mogućnosti planinarenja na Kamešnici su zaista velike i nude svakome po nešto.

U nastavku slijedi: gpx tragovi na Google Earthu, na topo karti, vertikalni profil staze te link – album fotografija koje nisu obuhvaćene ovim putopisom.