Uspon na Veliki Šator od Šatorskog jezera

Planina Šator je planinski greben koji se pruža u smjeru  istok – zapad  dug okvirno 20 i širok 10 km. Nalazi se na sjeverozapadu Bosne i Hercegovine, između Grahova i Glamoča, odnosno, na rubovima Livanjskog i Glamočkog polja. Šator je najvjerojatnije dobio ime zbog svog piramidalnog oblika, a i zbog krševitih bijelih stijena krečnjaka. Najviši vrh planine Veliki Šator s nadmorskom visinom (1872 m) nalazi se na zapadno dijelu grebena, dok je na njegovom istočnom kraju, ponešto izdvojen od ostalih vrhova, Mali Šator (1768 m).

Južne padine Šatora su travnate, u proljeće prekrivene mnoštvom cvjetnica, dok sjeverne padine karakterizira strme litice, sipari i klekovina. Šator je jedina planina u okruženju koja obiluje vodom, što je u prošlosti doprinijelo razvoju stočarstva. Nažalost, danas, nekada poznati Šatorski pašnjaci obrastaju makijom i niskim raslinjem.

Veliki Šatoe od jezera

PRISTUP VOZILOM (do Šatorskog jezera)
Osobnim automobilom iz Livna krenuli smo u 7 h i 15 minuta do B. Grahova (65 km). Dolaskom U Grahovo na prvom križanju skrećemo desno i nastavljamo vožnju asfaltnom cestom (19 km) preko sela Obljaj do Velikog Tičeva. Ispod sela Veliko Tičevo prestaje asfaltni put, a tu je i raskrižje makadamskih putova: Ravno makadamska cesta vodi za Preodac, a desno ( 17 km ) za Šatorsko jezero. Nakon 10 km vožnje po dobroj makadamskoj cesti stižemo do mjesta gdje se makadamska cesta koja vodi iz Gornjih Peulja spaja sa ovom cestom. Na tom dobro označenom križanju skrećemo lijevo još 7 km do Šatorskog jezera. Ovaj dio puta dosta je oštećen, (u lošem stanju) i ne bih ga preporučio osobnim vozilima sa niskim podvozjem. Na parkiralištu iznad jezera, a ispod zatvorenog motela  dolazimo u 9 h i 10 minuta, gdje ostavljamo automobil. Vožnja je trajala točno 2 sata.

Ishodište pohoda - Parkiralište iznad Šatorskog jezera, (1498 m), Šatorsko jezero (1488 m), vrh Veliki Šator (1873 m), povratak istim putom – obilazak jezera do parkirališta (1498 m).  Ukupna dužina staze od 5,5 km. Vrijeme traga 1 h i 46 minuta. Visinska razlika pri usponu 611 m, pri silasku 578 m. Minimalna visina 1486 m, maksimalna 1885 m. Visina polazišta 1489 m. Visina odredišta 1873 m. Prosječan nagib 25%.

Treći dan našeg boravka i planinarenja u Bosni i Hercegovini (u livanjskom kraju) predviđen je za uspon na Veliki Šator.  Ekipa u sastavu: Tomislav Čečura, član PD Cincar iz Livna, Matija Perić, član HPD Učka iz Rijeke i ja član PD Knezgrad iz Lovrana.

Nakon što smo parkirali vozilo, prije samog uspona odlazimo do motela, od kuda se pruža lijep pogled na jezero i na sjevernu stranu Šatora.

Pogled od motela na Šatorsko jezero

Nakon razgledavanja motela i njegove bliže okolice, vraćamo se do auta i započinjemo pohod u 9 h i 15 minuta. Preko parkinga nekoliko minuta put nas vodi do jezera na nadmorskoj visini 1488 m.

Šatorsko jezero je glečerskog porijekla. Dugačko je 280, a široko 150 metara. Boja vode je zelena zbog trave i biljki koje rastu na dnu jezera. Najveća dubina jezera je 6 metara. Temperatura vode u ljetnim mjesecima kreće se i do 20 stupnjeva, pa mnogim izletnicima i planinarima omogućava ugodno kupanje. Na jugozapadnoj strani jezera, nekoliko metara od njegove obale nalazi se Šatorsko vrelo (izvor), dijagonalno, na sjeveroistočnoj strani nalazi se „sifon ili odljev“, tako da jezero uvijek zadržava isti nivo vode.  Jezero se zimi u potpunosti zaledi, pri čemu debljina leda dosegne i do 70 cm.
Dolaskom do jezera, na njegovom samom početku stoji smjerokaz postavljen na stablo na kojem je ispisano: Nuglašica 3 h i 45 minuta, i Veliki Šator 1 h i 15 minuta. Tu postoje dvije mogućnosti: krenuti kružnom stazom oko jezera ili nastaviti put prema vrhu V. Šatora. Ovog puta smo odlučili obilazak jezera ostaviti na kraju prilikom spusta.

Smjerokaz

Od jezera prema sjeveroistoku, po dobro ugaženoj stazi umjereno se uspinjemo u okruženju klekovine i kamenjara.

Na stazi iznad jezera

Nakon 20 minuta laganog uspona dolazimo na prijevoj, gdje planina Šator drastično mijenja svoj izgled. Sjeverna strma i kamenita strana sa siparom koja se izdiže iznad jezera, dok na ovom prijevoju prelazi u blagu travnatu visoravan. Sa ovog prijevoja lijepo se vidi jezero i divlja strana Šatora. Ovaj kontrast daje posebnu ljepotu planini Šator.

Pogled na jezero sa prijevoja

Na ovom prijevoju dolazimo do raskrižja putova: ravno za Nuglašicu, a desno za Veliki šator.

Nastavljamo dalje po polegnutom i travnatom dijelu staze, sa koje se lijepo vidi Livanjsko polje i Troglav, koji iznad njega dominira.

Livanjsko polje i Troglav

Nakon desetak minuta hoda sa travnate staze izlazimo na nedavno probijenu cestu široku nekoliko metara.

Na stazi

Po polegnutom dijelu staza nas dovodi do podnožja vrha Velikog Šatora i do drugog raskrižja putova: lijevo za Nuglašicu  3 h i 15 minuta, ravno ili polu desno za vrh V. Šatora. Na ovom raskrižju napuštamo cestu i polegnuti dio staze, te započinjemo strmi uspon (15 minuta) do vrha.

Na stazi pred vrhom

Na vrh Velikog Šatora ( 1873 m) dolazimo u 10 h i 35 minuta. Dan je lijep i sunčan, ali nije previše ugodno - puše jak vjetar. Vrh je obilježen sa gomilom kamenja i slomljenim geodetskim stupom bez oznake vrha i njegove visine. Tradicionalno, na vrhu slijedi udaranje žigova, upis u knjigu posjetitelja, te neizostavno ffotografiranje. Kako je vrijeme vedro pogledi nam daleko dosežu. Lijepo se vidi Livanjsko polje i Troglav. U neposrednoj blizini vidi se Mali Šator, Runjevica 1726 m, Babina Greda 1366 m, Borova Glava 1449 m, te Veliko Brdo 1487 m.

Na vrhu sa Tomislavom

Livanjsko polje i Troglav

Pogled prema sjevernoj strani

Zajednička fotka sa vrha Velikog Šatora

Zbog neugodna vjetra koji sve više puše, na vrhu se zadržavamo svega 20 minuta, a potom u 11 h nastavljamo spust istim putem. Spuštamo se ubrzanim korakom, tako da nam je do jezera trebalo svega 35 minuta hoda.

Pogled na jezero prilikom spusta. Lijepo ga je vidjeti sa visine, ne kaže se uzaludno za ovakva jezera da su to gorske oči

Dolaskom do jezera, odlučili smo napraviti kružnu turu, obići izvor i osvježiti zalihe  sa hladnom izvorskom vodom, nakon toga odmoriti uz dobru marendu. Nekoliko fotki sa jezera:

Staza uz jezero

Fotka  za lijepo sjećanje na Šatorsko jezero

Na izvoru

Pogled na jezero sa staze prepune cvijeća

Za vrijeme šetnje Tomislav nam je ispričao neke legende vezane za ovo jezero. Zapadno 500 m od jezera nalazi se Bulino vrelo. Šatorsko Jezero i Bulino vrelo je u narodu dobro poznato i kruže razne legende o nastanku jezera i zdravlju izvorske vode. Legenda o nastanku jezera kaže: Bio je neki bogataš, zvan Gavan, koji je imao veliko stado ovaca. K njemu su dolazili mnogi prosjaci, za koje narod kaže, da su bili anđeli od Boga poslani, da kušaju ljude. Pošto je Gavan odbio da im dade sira, vune i mlijeka, zbog toga Bog ga je kaznio tako da je mjesto gdje je živio u zemlju propalo. Otuda je postalo jezero, a Gavan se prometnuo u medvjeda.

Druga legenda kaže: da je Bulino vrelo dobilo ime po nekoj „Buli“ koja je imala bolesne oči i izliječila ih vodom iz toga vrela. Treća legenda kaže: Žene koje nisu mogle zatrudnjeti, dolazile su na ovo vrelo u određeno vrijeme i prale svoje tijelo izvorskom vodom. Poslije nekog vremena zatrudnjele su. Isto tako, poznato je da je tu bilo i puno pastira, pa se za trudnoću može pripisati ta ljekovitost izvorske vode, tko zna -  to je samo legenda. U narodu postoji vjerovanje, da kupanje u ponoć pomaže očuvati od mnogih zala, naročito od zaraznih bolesti.

Nakon marende slijedi povratak za Livno. Zaustavljamo se u B. Grahovu kako bi se osvježili hladnom pivom.

Osvježenje u Grahovu

Vožnju od Grahova nastavljamo do Livna, kod Tomislava. Slijedi tuširanje, presvlačenje i pravac do obiteljske kuće kod  Ive Čeke, koji je pripremio bogat roštilj.

Dolazak ispred kuće obitelji Čeko

Vrijeme večere u vrtu

Kao i u prethodnim susretima, do kasno u noć uživali smo u dobrom društvu naših domaćina, koji su nas vrhunski ugostili.

Naš ponosni domaćin ispod kruške, pokazuje  nam urod iznad očekivanja

U nastavku slijedi: gpx tragovi na Google earthu i na topo karti, vertikalni profila staze, te link  - galerija fotografija koje nisu obuhvaćene ovim putopisom.