Uspon na Troglav od Sajkovčke drage

Utorak, 03. rujna 2013
U društvu sa Matijom Perićem - član HPd - Učka iz Rijeke na desetodnevnom izletu i planinarenju preko BiH_a, i Dalmacije do Dubrovnika. Na tom putovanju popeli smo se na 6 planinskih vrhova, koje ću opisati svakog posebno (Troglav i Veliki Šator u BiH_u, Sokolić i Sv. Rok na Biokovu, Sv. Ilija na Pelješcu, te Ilin Vrh na Snježnici kod Dubrovnika). Plan prvog dana (02.09.2013) bio je dolazak u Livno i smještaj kod Tomislava Čečure u njegovoj obiteljskoj kući. Dolaskom u Livno, Ivo Čeko nas je dočekao u Forumu, uz poznato i tradicionalno livanjsko gostoprimstvo, a potom smo nastavili zajedničko druženje kod Tomislava do kasno u noć.

Troglav

PRISTUP VOZILOM (do parkirališta na Sajkovačkoj dragi)
Ukoliko se dolazi iz Grahova, na 35 km postavljena je tabla na kojoj je označeno prestanak teritorija općine Grahovo. Od table pola kilometra dalje na desnu stranu odvaja se asfaltirani put (200 metara), a potom 1,5 km nastavak širokom makadamskom cestom (5 do 6 m) do drugog odvojka u desno. Uža makadamska cesta (2 km) dalje vodi preko Podolja do crkve u zaseoku Gubin. Od ovog zaseoka još 6 km po makadamskom putu (u prvoj trećini loš i zapušten) do Sajkovačke drage i parkinga  od kuda započinje planinarski uspona na Troglav. Napomena: Ne preporuča se automobilima sa niskim podvozjem.

Ukoliko se dolazi iz Livna na 37 km odvaja se cesta za Sajkoviće. Daljnji kolni pristup je prethodno opisan. Vožnja automobilom od Livna do parkinga na Sajkovačkoj dragi trajala je 1 h. Kolni pristup gpx tragova može se preuzeti na početku putopisa, kao i gpx tragovi uspona na Troglav.

Za ovaj planinarski uspon ishodišna točka pohoda je parkiralište – Sajkovića draga ( 1251 m), vrh Troglav (1913 m). Silazak kružnom turom lakšim putom do parkirališta na Sajkovića dragi (1251 m). Ukupna dužina staze 6,9 km. Vrijeme gpx traga 3 h i 34 minuta. Visinska razlika pri usponu 906 m, pri silasku 929 m. Minimalna visina 1226 m , a maksimalna 1918 m. Visina polazišta 1251 m. Visina odredišta 1913 m. Prosječan nagib 32%.

Na parkiralištu prije pohoda

Od parkirališta – Sajkovića draga uspon započinjemo po dobro označenoj i markiranoj šumskoj planinarskoj stazi, koja se postupno uspinje. Nakon 10 minuta hoda izlazimo iz šumske staze na šumsku vlaku, koja nas nakon 5 minuta dovodi  do križanja putova.

Lijevo staza vodi po lakšem ali dužem usponu, dok ravno ili polu desno staza je kraća, ali uspon je teži i zahtjevniji. Ova staza nosi dva naziva: „Mary i Alpinistička staza“.  Mi smo za uspon odabrali teži put i krenuli Mary ili Alpinističkom stazom, a za povratak klasičnom lakšom stazom, tako da se napravi kružna tura. Od ovog raskrižja nastavljamo strmim usponom po šumskoj vlaki.

Na stazi - šumskom vlakom

Okvirno nakon pola sata hoda izlazimo  sa šumske vlake na šumski planinarski put. Na tom dijelu izgubili smo nekoliko minuta u traženju markacija i daljnji smjer kretanja. Staza nas dalje vodi kroz Sajkovačko ždrilo, nakratko polegnuta, a potom se vrlo strmo uzdiže do vidikovca.

Na stazi prema vidikovcu

Dolaskom na vidikovac vidi se Troglav u svoj svojoj grandioznosti i raskoši zelenih padina, izazovnog sipara, visokih i okomitih nepristupačnih stijena. Lijepo se vidi Veliko i Malo ždrilo i nekoliko bezimenih vrhova, kao i Livanjsko polje.

Pogled sa vidikovca na Troglav

Dok se Tomislav i Matija odmaraju, vedar i sunčan dan -  koristimo tu priliku da se popnemo na dva manja  susjedna bezimena vrha iznad Malog ždrila, od kuda se pruža još ljepši pogled na Livanjsko polje, kao i na Troglav sa svom svojom raskošnom ljepotom.

Pogled na sjeverozapadnu stranu Troglava sa vrha iznad Malog ždrila

Pogled prema Troglavu od vrha iznad Malog ždrila

Livanjsko polje

Šira panoramska snimka Troglava

Povratkom sa vrha iznad Malog ždrila (30 minuta), nastavljamo put prema zadanom cilju. Napuštamo gornji šumski pojas i  ulazimo u područje klekovine i golog kamenjara. Uspinjemo se po vrlo strmom i otvorenom dijelu staze po rasutom kamenju sve do izlaska na glavni greben.

Na stazi od kuda započinje strmi dio uspona

Na stazi po kamenjaru

Izlaskom na glavni greben od kuda se vidi geodetski stup na vrhu Troglava. Ovdje planina mijenja svoj izgled i od šumovite, strme i kamenite padine prelazi u blagu valovitu travnatu visoravan. Kontrast ljepote koja Troglavu daje posebnost.

Staza vodi preko kamenjara

Greben od kuda se vidi vrh Troglava

Nastavljamo po travnatom grebenu prema vrhu i dolazimo do raskrižja putova: Ravno, za vrh Troglava, a desno za Veliku Duvjakušu.

Na sam vrh Troglava (1913 m) stižemo u 11 h i 30 minuta. To je mala zaobljena zaravan označena geodetskim stupom kao stalna točka izmjere, na kojem je ispisan naziv i nadmorska visina. Planina Troglav kao masiv dugačka je 30, a široka 10 km. Granično je područje između Bosne i Dalmacije i poveznica između Dinare i Kamešnice. Udaljen je svega 2 km od Hrvatske granice i 22 km od naselja Uništa. Samo ime Troglav zahvaljuje svom obliku (3 vrha, Mali 1661 m, Srednji 1790 m i Veliki 1913 m), dok neki u njemu vide trag pred kršćanskog vjerovanja i staroslavenske mitologije. Zbog svoje visine sa vrha se neometano pružaju nezaboravni i prekrasni vidici u svim smjerovima, a tim više što je dan sunčan i kristalno jasan pa se sve čini na dohvat ruke. Jasno se vidi Dinara, Promina, Kijevski bat, Cetinsko i Livanjsko polje, Jezero Peruča, Kamešnica. Posebno upečatljivu sliku ostavlja pogled na obronke sipara i travnatih zaravni. Nekoliko fotki koje dočaravaju tu ljepotu:

Pogled prema Kijevskom batu i Promini

Pogled na Dinaru

Peručko jezero

Pogled na grotlo Troglava i njegov sipar i Livanjsko polje

I na kraju zajednička fotografija

Nakon 40 minutne odmora i uživanja na vrhu u prelijepom pogledu, nastavljamo spust po lakšoj stazi i na taj način radimo kružnu turu. Spust započinjemo u 12 h i 10 minuta po hrptu do križanja putova: Lijevo prema sjeveroistoku  za Gubin i ravno ili polu desno za Vrdovo. Nakon ovog križanja početak spusta je vrlo strm.

Na početku spusta

Pogled na Tušnicu i Buško jezero

Pogled na Srednji Troglav 1790 m i na Zeljanaču

Sve što se spuštamo niže sve je manje kamenja i postupno ulazimo u travnati dio staze, koja nas dovodi do Zeljanače i livade prepune cvijeća (maslačak prevladava).

Na Zeljenači punoj cvijeća

Na Zeljenači pravimo manju pauzu uz odmor i marendu, a nakon toga nastavljamo spust po stazi koja nas vodi kroz gustu bukovu šumu.

Na šumskoj stazi

Pri spustu nailazimo na zmiju koja leži na stazi. Naša prisutnost nije je uznemirila. Pomakla se sa staze pola metra, kao da želi reći prođite i pustite me na miru. I doista tako smo i učinili. Pustili smo je u miru, a ona nam je dopustila da napravimo nekoliko fotografija.

Zmija  (ne znademo o kojoj se zmiji radi).

Na parking do auta dolazimo u 13 h i 55 minuta. Slijedi odlaganje ruksaka, presvlačenje i nastavak vožnje do Livna. Za uspješan pohod na Troglav i sretan povratak, Tomislav, nas je nagradio dobrom večerom u gostionici „Kamenica“, gdje nam se pridružio i Čeko.

Gostionica „Kamenica“

Vrijeme večere u gostionici „Kamenica“

U nastavku slijedi: gpx tragovi na Google earthu, gpx tragovi na topo karti, vertikalni profil staze te  Link albuma fotografija koje nisu obuhvaćene ovim putopisom.

gpx tragovi na topo karti