Kružna tura: Štirovača-Šatorina-Ograđenica-Štirovača

Subota i Nedjelja, 08 i 09. Lipnja, 2013.
U godišnjem planu pohoda PD Knezgrad Lovran, planiran je  izlet na Velebit i uspon na Šatorinu. Zbog loših vremenskih uvjeta ovaj izlet odgađao se nekoliko puta. Sada, kada se ukazao jedan lijepi i sunčan dan na izlet se odazvalo samo tri planinara: Panta, Fedor i ja, Mirko. Najvjerojatnije i mi bi odustali, ali nismo samo zato, što smo imali saznanje da u isto vrijeme dolazi PD Cincar iz Livna i nama dragi prijatelji Čeko, Brana, Tomislav i Jozo… Oni su došli u kombinaciji sa PD Kozara iz Banja Luke.

Subota, 08. Lipnja, 2013.
Šatorina s nadmorskom visinom (1624 m) najviši je vrhu na Srednjem Velebitu i nalazi se u njegovom središnjem dijel. Obronci Šatorine spuštaju se u duboke šume bukve i smreke. Gornji dio stošca je travnat sa svih strana osim sjeverne strane koji je obrastao gustim patuljastim borovim i klekovinom. Vrh se sastoji od dvije male glave jednake visine. Iz više smjerova Šatorina podsjeća na šator po čemu je i dobila ime.

Cilj današnjeg dana bio je doći do planinarskog doma Mrkvište, družiti se i uživati u društvu sa prijateljima. Iz Lovrana krenuli smo u 17 h i 15 minuta. Zaustavljamo se samo na benzinskoj crpki kako bi napunili spremnik benzinom, potom vožnju nastavljamo dalje i na Velebit do planinarskog doma Alan dolazimo okvirno oko 20 sati. Na cesti ispred doma susrećemo, koga drugog, nego drage prijatelje Čeku i Tomislava, nakon srdačnih pozdrava zajedno sa Čekom nastavljamo vožnju do doma Mrkvište, gdje nam je organiziran smještaj. Tu upoznajem ljubazne domaćine pl. doma Mrkvište: Nedu, Blažu i Šacu, stoga ih želim predstaviti. Za dobrodošlicu ponudili su nas domaćom rakijom, a potom Blaža nas odvodi do zimske sobe ili skloništa gdje smo smješteni. Zimsko je sklonište izgrađeno protekle 2012 godine sa 4 ležaja opremljena madracima, plahtama, dekama i jastucima. Sklonište je tako lijepo uređeno da se ne može postidjeti niti jednog boljeg uređenog pl. doma.

Naši domaćini: s desna na lijevo: Nada, Blaža i Šaco

Majstori roštilja Brana i Jozo

Okupljeni oko logorske vatre

Večer smo nastavili  uživati uz logorsku vatru i okuse roštilja do kasno u noć. Poslije pola noći odlazimo na počinak.

Nedjelja, 09. Lipnja, 2013
Osvanuo je prekrasan i sunčan dan, idealan za planinarenje. Ispred doma veliki broj planinara užurbano se sprema za pohode. U domu su odsjela 4 planinarska društva: PD Cincar iz Livna, PD Kozara iz Banja Luke, PD Matica iz Zagreba i PD Knezgrad iz Lovrana.

Jutarnja higijena i pripreme za pohode

Vrijeme doručka

Budući smo 4 planinarska društva i svako društvo ima u planu svoju zacrtanu rutu. Članovi PD Cincar i Knezgrad odlučili smo zajedno pohoditi na Šatorinu, dok su ostala dva društva isplanirala druge rute. Prije rastanka smo odlučili napraviti jednu zajedničku fotku sa predstavnicima sva 4 društva.

Zajednička fotka sa predstavnicima sva 4 društva.

Sa Mrkvišta odlazimo osobnim automobilima do Štirovače, te dalje makadamskom cestom do rampe od kuda je polazište za Šatorinu.

Kružna tura: Ishodište pohoda kod šumske rampe ( Štirovača )  n/v 1100 m, Šatorina (1624 m), preko Maljevića brijega na  Pl sklonište Ograđenica   (1400 m), te povratak do parkinga na Štirovači (1100 . Ukupna dužina staze 14,2 km.Visinska razlika pri usponu  701 m, a pri silasku 699 m. Aktivno vrijeme hoda 3 h, ukupno vrijeme sa svim stajanjima 4 h.

Opis Puta
Krenuli smo u 10 h i 25 minuta. Staza započinje po makadamskom putu okvirno 200 metara, a potom skreće desno po dobro uređenoj i markiranoj stazi koja nas dalje vodi kroz gustu šumu, blagim usponom do Dokozina Plana.

Na početku staze

Na Dokozina Plan stižemo u 10 h i 45 minuta. Tu je postavljeno raskrižje (smjerokaz) sa natpisom, Šatorina 1 h i 40 minuta i Ograđenica 50 minuta.

Od Dokozina Plana uključujemo se na Premužićevu stazu, koja vodi do Šatorine. Nakon  desetak minuta hoda dolazimo do slijedećeg raskrižja_ desno za Ograđenicu 35 minuta, lijevo za Šatorinu 1 h i 15 minuta.

Na putu prema Šatorini

Podno vrha Šatorine

Po lijepom i sunčanom danu, po još ljepšoj uređenoj Premužićevoj stazi uspinjemo se prema vrhu Šatorine, gdje dolazimo na sam vrh u 12 sati. Na vrhu se zadržavamo 15 minuta. Moja početna zamisao je bila, kada smo odlazili na Velebit, napraviti kružnu turu preko planinarskog skloništa Ograđenice. Fedor i Panta nisu bili zainteresirani. Tu se razdvajamo - dogovoreno je da se nađemo na parkingu kod auta.

Na vrhu Šatorine

Tomislav i ja, napuštamo vrh Šatorine u 12 h i 15 minuta, spuštamo se do raskrižja putova, koje nas dalje vodi preko Maljević brijega prema planinarskom skloništu Ograđenica.

Od raskrižja nastavljamo spust po dobro uređenoj i markiranoj stazi. Nakon pola sata  hoda dolazimo do raskrižja putova ispisanih na kamenu: lijevo Mlinište, a desno Ograđenica. Nešto malo dalje odlazimo na Maljevića brijeg od kuda se  otvara prekrasan pogled na Šatorinu.

Pogled na Šatorinu

Na Maljevića brijegu

Vraćamo se do raskrižja putova i nastavljamo po polegnutom dijelu travnate staze prema Ograđenici. Nedugo zatim dolazimo do ruba ravnog platoa, gdje nam se otvara prelijep pogled na more i otoke.

Pogled prema otoku Pagu

Dalje se spuštamo stazom kroz gustu bukovu šumu i dolazimo do planinarskog skloništa Ograđenica u 13 h i 13 minuta.

Pogled na pl. sklonište Ograđenica (1400 m)
Ovo sklonište održava PD Đakovo iz Đakova. Voda iz plastične cisterne osigurana sa krova skloništa dobra je za piće (već sam je iskušao).

Uz sklonište postavljen je žig, koji je ugrađen u kamenu ruševne kuće

Postavljeni žig u kamenu sa natpisom

Planinarsko sklonište napuštamo u 13 h i 17 minuta, po uređenoj Premužićevoj stazi kroz gustu bukovu šumu ubrzanim hodom, a na mjestima je bilo i trčkaranja. Do raskrižja Dokozina Plana dolazimo za 34 minuta ili točnije u 13 h i 47 minuta, potom, istim tempom, do parkinga dolazimo točno u 14 h. Slijedi presvlačenje i vožnja do izvora na Štirovači. Dopunjavamo zalihe sa hladnom vodom. Ovaj izvor ima konstantnu temperaturu vode i zimi i ljeti 4 stupnja.

Na izvoru u Štirovači

Sjedamo u automobile i vozimo prema pl. domu Mrkvište. Tu su nas dočekali naši domaćini, a sa njima Čeko i Jozo. Prije rastanka napravili smo jednu zajedničku fotografiju.

Zajednička fotka, kako bi se mogli prisjetiti lijepih trenutaka sa izleta i planinarenja po Velebitu. I na kraju samo domaćini

Ljubazni i nezaboravni domaćini

Pozdravljamo se sa domaćinima i našim prijateljima iz Livna u želji da se nađemo što prije u planinama i druženju.
Naš daljnji cilj je posjetiti VELIKE BRISNICE,  gdje se održava fešta. Nakon lijepog dana i uspješnog planinarenja za nagradu predviđena je janjetina (nažalost, nije je više bilo ), ostao nam je samo roštilj, koji nije mogao zamijeniti janjetinu.
U želji da saznam više informacija povodom čega se održava ova fešta, upoznajem Ravnatelja NP Sjeverni Velebit gospodina Milana Nekića. Od njega doznajem: Velike Brisnice  su napušteno selo. Prije 50 godina ovo naselje brojilo je okvirno oko 300 žitelja, danas broji svega 5 i jedno domaćinstvo. Prema popisu stanovništva iz 2001 godine, naselje je imalo jednog stanovnika, dok gosp. Nekić kaže danas ih ima 5.
Ova fešta održava se povodom blagdana PRESVJETLOG SRCA ISUSOVOG u organizaciji sa Nacionalnim Parkom sjevernog Velebita i lokalnom zajednicom, nastojeći okupiti i obnoviti kulturno-povijesna i društvena događanja, očuvati tradicionalni način života ovog kraja, te u prirodno zaštitarskom smislu pripomoći u sprečavanju i sukcesiji  zarastanja područja ( košnjom trave i sječom i ispašom). U posljednje vrijeme obnavljaju se stare kuće, obitelji se vraćaju i borave za vikende i ljetovanja. Kako bi vam makar malo dočarao ljepotu ovog kraja i prikazao feštu koja se održava sada, već tradicionalna, evo nekoliko fotografija:

Gospodin Milan Nekić i njegovo društvo

Vrijeme ručka

Obitelj na okupu uživaju u predivnom danu i fešti ( Marina ? nisam siguran) vrlo dobro pleše

Fedor i Panta
U nastavku slijedi: Vertikalni profil staze, gps tragovi na Google Earthu i na topo karti, te jedaan glazbeni broj odsviran na ovoj fešti.