Sklonište Josip Goreta_Jankovo brdo_Troglav_Velika Duvjakuša_Pl. kuća Pume

Petak, 07. Ssrpnja 2017.
Drugi dan našeg boravka na Dinari predviđen je za pohod od ishodišne točke Pl. skl. Josip Goreta (1530 m) na slijedeće vrhove: Snježnica (1664 m), Jankovo brdo (1780 m), Troglav (1913 m), Velika Duvjakuša (1708 m), te planinarska kuća Pume (1630 m). Dužina staze 14,7 km. Aktivno vrijeme hoda 4 h i 54 minuta. Vrijeme stajanja 4 h i 29 minuta. Ukupno provedeno vrijeme 9 h i 24 minuta. Visinska razlika pri usponu 993 m, pri silasku 925 m, kao što je vidljivo na zaslonu gpx traga. Cilj je bio cjelodnevni boravak na planini i uživanje u ovoj nesvakidašnjoj ljepoti Dinare.

Jankovo Brdo s vrha Velike Duvjakuše

Nakon jučerašnje popodnevne kiše  - danas, osvanuo je lijep i sunčan dan stvoren za planinarenje. Dobro odmoreni i naspavani puni volje i elana -  odlučni da nastavimo s  realizacijom plana drugog dana. Pohod započinjemo u 5 h i 50 minuta stazom koja vodi prema istoku preko brda na kome se nalazi kameni križ neposredno iznad pl. skl, Josip Goreta. Izlazak jutarnjeg sunca – vidici fenomenalni.

Na samom početku pohoda iznad skloništa – sunce na izlasku

Dinara iz druge perspektive  - Bosanska strana

Naš današnji cilj – Jankovo brdo

Staza označena zimskim markacijama nastavlja prema Gubelju preko valovitih travnatih platoa koji se pružaju u nedogled u nizu povezanih brežuljaka. Nakon 1 h laganog hoda od ishodišne točke i prijeđenih 2,6 km stižemo na raskrižje putova i na prijevoj smješten između Janjičarske glavice i Snježnice. Desno staza vodi za Veliku Duvjakušu, lijevo za Jankovo brdo. Od ovog prijevoja prema sjeveroistoku 200 m dalje je vrh Snježnica (n/v 1664 m). Odavde 2 minuta niže nailazimo na još jedno račvanje putova: Lijevo za Marin bunar, mi nastavljamo ravno za Jankovo brdo.
Od vrha Snježnice nastavljamo - ratnom cestom probijenom za potrebe obrane u Domovinskom ratu sve do prijevoja „Privija“ (1623 m) stižemo za 40 minuta. Od tu, po grebenu za tridesetak minuta laganog hoda izlazimo na vrh Jankovo brdo (780 m), gdje stižemo u 8 h i 10 minuta.

Prema vrhu Snježnice

Jankovo brdo od vrha Snježnice

Još jedan pogled na Dinaru iz druge perspektive od raskrižja: lijevo za Marin bunar, ravno Jankovo brdo i Troglav

Na stazi – u pozadini Jankovo brdo

Raskrižje putova - Prijevoj „Privija“ (n/v 1623 m). Desno Troglav, ravno Jankovo brdo

Na grebenu prema vrhu

Pogled unazad na greben i vrh Troglava

Dolazak na vrh Jankovo brdo (1780 m)

Jankovo brdo najviši je vrh Splitsko-dalmatinske županije. Nalazi se u Troglavskoj skupini. Sam vrh je na granici,tako da ga Hrvatska dijeli sa BiH. Na vrhu se nalazi sklonište napravljeno po uzoru na slična skloništa, kao što je npr. na Lišanjskom vrhu ili Vickov stup na Mosoru. Može poslužiti kao sklonište od vjetra, kiše i ostalih vremenskih nepogoda. Isto tako, u nuždi ima mjesta za 3 ležaja. U skloništu se nalazi upisna knjiga i pečat. Mnogim planinarima ovi prelijepi vrhovi Dinare nisu poznati. Ovaj vrh, kao i svi ostali postat će omiljeno odredište za planinare.

S ovog vrha jednako su lijepi vidici, kao i s Troglava i ostalih drugih vrhova Dinare. Golemi valoviti plato pruže se u nedogled u nizu povezanih brežuljaka i livada, između viših dinarskih vrhova koji dominiraju u nepreglednoj visoravni, a prostor se doima nestvarnim i nesvakidašnjim, kao na nekom drugom planetu. U planinarskom smislu ovaj predjel Dinare za svakog planinara je zanimljiv i poželjan da se na njega dođe. Slika ispred, iza i oko nas je veličanstvena, a pogledi nezaboravni. Bilo gdje da se okrenemo vidimo neslućene kontraste krša, kamena, travnatih livada, beskrajnih pašnjaka i vrtača omeđenim suhozidima, u kojima će svaki planinar doći na svoje i istinski uživati. Izgradnjom skloništa i markiranjem novih putova nama planinarima omogućen je ulazak u svijet izvorne prirode ove dalmatinske ljepotice i ne možemo ostat ravnodušni, jer njena prostranstva a posebno vidici su jedinstven i nezaboravan doživljaj.

Pogled sa vrha je fenomenalan i veličanstven jer nam omogućuje da Dinaru vidimo iz jedne druge perspektive i u svoj njezinoj ljepoti i veličini. Prema sjeveru  ispred nas su Klečarski vrhovi sa svojom visinom od 1779 metara smješteni između Jankova brda i Lišanjskog vrha, na koje se dolazi sa Slimena (Šljeme). U daljini je Lišanjski vrh, Đilitan (1708 m), Bunjevačko brdo (1849 m), V. Bat (1854 m)… Prema W, SW i SE je ogroman sjeverni dalmatinski plato sa planinama kao što je Promina (1147m) , Kozjak (1205m) , Svilaja (1508m) i Mosor (1339m) . Na jugoistoku je masiv Biokova.

Pogled prema sjeveru - Klečarski vrhovi, Lišanjski vrh i dalje sve do Dinare

Zajednička fotka na vrhu

Nakon duže pauze s vrha se spuštamo istim putom do sedla Privija, od kuda dalje prema Troglavu nastavljamo dobro markiranom grebenskom stazom. U prvom dijelu staza vodi preko travnatih brežuljaka prošaranih kamenjem, dok u drugom dijeli staza se oštrije uspinje i prolazi kroz gustu klekovinu, dobro prosječena i uklonjena sa staze. Staza je dobro markirana i lagana za snalaženje i nije teška za orijentaciju. Nakon 2 h  i 40 minuta grebenskom stazom laganim hodom stižemo do raskrižja podno samog vrha Troglava. Na raskrižju , gledano iz pravca dolaska: lijevo odvaja se Mary staza na Bosansku stranu prema Sajkovićima, desno za Troglav.

Pri spustu s Jankova brda

Na grebenskom dijelu staze

Pogled na Troglav i greben kojim trebamo proći, uglavnom kroz klekovinu

Pogled unazad na Jankovo brdo i dio grebena kojim smo prošli

Oštriji uspon kroz kleku

Na dijelu staze od kuda se vidi geodetski stup i križ na Troglavu

Od ovog križanja preostaje nam 5 minuta do vrha. Na sam vrh Troglava (n/v 1913 m) stižemo točno u 12 h.  To je mala zaobljena zaravan označena geodetskim stupom kao stalna točka izmjere, na kojem je ispisan naziv i nadmorska visina. Nekoliko metara niže prema jugu nalazi se žig. Planina Troglav (Troglavska skupina) kao masiv dugačka je 30, a široka 10 km. Granično je područje između Bosne i Hrvatske (Dalmacije) i poveznica između Dinare i Kamešnice. Udaljen je svega 2 km od Hrvatske granice i 22 km od naselja Uništa. Troglav je kao i što sam naziv govori, planinski splet koji se sastoji od tri vrha ili tri glave (Mali 1661 m, Srednji 1790 m i Veliki Troglav (1913 m), dok neki u njegovom imenu vide trag pred kršćanskog vjerovanja i staroslavenske mitologije. Zbog svoje visine sa vrha se neometano pružaju nezaboravni i prekrasni vidici u svim smjerovima, a tim više što je dan sunčan i kristalno jasan pa se sve čini na dohvat ruke. Jasno se vidi Dinara, Promina, Kijevski bat, Cetinsko i Livanjsko polje, Jezero Peruča, Kamešnica, Biokovo i južni Velebit. Posebno upečatljivu sliku ostavlja pogled na obronke sipara i travnate zaravni. Nekoliko fotki koje dočaravaju tu ljepotu:

Pogled na Dinaru i vrhove prema noj

Pogled na grotlo Troglava i Livanjsko polje

Pogled na Livanjsko polje i Veliki šator

Pogled na Veliku Duvjakušu, Peručko jezero i greben Svilaje

Zajednička fotka na vrhu Troglava

Nakon duže jednosatne pauze i uživanja u predivnim panoramskim pogledima, nastavljamo spust istim putom do odvojka za Jankovo brdo. Od tu slijedimo stazu nešto strmijim spustom (okvirno 50 min.) do izlaska na makadamsku cestu, po kojoj nastavljamo još 1,2 km sve do planinarske kuće Pume (n/v 1630 m).

Pri spustu cepin zabijen u stijenu

Na grebenskoj stazi pri spustu

Dolazak u planinarsku kuću Pume (1630 m)

Tu nas je dočekalo pravo iznenađenje. Naš dragi prijatelj Damir Gavrić – Čerčo u društvu sa Stipom Božićem, Anđom, Martinom i Ivom. Pripremili su ručak i pričekali su da siđemo s Troglava i da zajednički ručamo. Žedni, gladni na stolu domaća spiza koju je pripremila Anđa i Martina – goveđa juka, lešo teletina, domaća salata, vrhunsko vino s Pelješca. Hrane u izobilju – toliko da je ostalo i za večeru i doručak. Ovako se nešto može vidjeti na filmu i doživjeti na Dinari s dragim prijateljima. U večernjim satima popeli smo se na Veliku Duvjakušu.

Vrijeme ručka

I na kraju zajednička fotografija. Slijeva na desno: Martina, Anđa, Zoran, Desa, Stipe, Mirko, Matija i Damir

Nakon ručka rastajemo se sa prijateljima. Oni nastavljaju za Split, a mi za Veliku Duvjakušu.  Neposredno iza kuće sa sjeverne strane nalazi se smjerokaz koji upućuje na Veliku Duvjakušu (15 min.), Jankovo brdo (3 h i 30 min.) i Troglav (1 h i 30 min.). Markirana staza kreće  kolnim putom prema zapadu i nakon stotinjak metara skreće sa kolne ceste lijevo na planinarski put koji vodi prema sjeveru do raskrižja planinarskih putova: lijevo za Duvjakušu (15 min), Jankovo brdo – Troglav kružno, Ježević (3 h), Pl. Skl. Rupe (5 h), Marin bunar (3 h), te desno za Troglav. Od ovog križanja preostaje nam desetak minuta penjanja sa istočne strane na vrh Velike Duvjakuše (1708 m).

Pogled na vrh Velike Duvjakuše s južne strane od raskrižja putova

Vršni dio Velike Duvjakuše je prostrana tratina (zaobljena glavica) bez posebno izraženog vrha. Nalazi se na nižem grebenu koji se pruža usporedo s glavnim grebenom Troglava. Na vrhu je izgrađeno spomen -  obilježje 31 pripadniku 7. BRG „Pume“ koji su poginuli na širem prostoru Dinare. Spomenik je izgrađen na kamenom podiju u obliku položenog križa. U gornjem dijelu križa u mozaiku je natpis “7. gardijska brigada RH Pume” s likom pume, a sve ostalo je napravljeno od kamenih blokova, doniranih od porušene crkve sv. Mihovila u Kijevu. Križ tvori 31 kameni blok. Na svakom bloku uklesano je ime i prezime, te dan, mjesec i godina pogibije. Velika Duvjakuša je KT HPO, u limenoj kutiji nalazi se upisna knjiga i žig.

Vidici s vrha su prelijepi i nezaboravni u svim smjerovima. Prema sjeveru dominira greben Troglava sa svojim najvišim vrhom, prema istoku  i jugoistoku lijepo se vidi Kamešnica i Biokovo, prema jugu Mosor i Svilaja, te prema jugozapadu i zapadu Veliki Kozjak, Promina i Dinara. U neposrednoj blizini upečatljiv je pogled na Peručko jezero i Vrliku.

Spomen- obilježje 7. GBR „Puma“  - svečano otvoreno 2012

Peručko jezero i Svilaja

S vrha Velike Duvjakuše vraćamo se istim putom do pl. Kuće Pume, gdje je predviđeno noćenje i sutradan spust do Sutina – Ježevići i transfer do auta podno Crvenih greda.
U nastavku slijedi: gpx tragovi na Google Earthu, na topo karti, vertikalni profil staze, te album fotografija, koje nisu obuhvaćene ovim putopisom.