Donje Ogorje – (Mala Milešina) - Svilaja (vrh Bat) - D. Ogorje - (Male Milešina)

Svilaja je izdvojeni planinski lanac u Dalmatinskoj Zagori. Pruža se paralelno sa višim sjevernijim lancem Dinarom i Troglavom u smjeru sjeverozapad – jugoistok u dužini 30 km, između Sinjskog i Petrova polja. Najviši je južni vrh Svilaje (Bat) 1508 m iznad Sinja. Najveći dio lanca Svilaje je krški greben s naizmjeničnim nizom vrhova i ponikava (vrtača), te više krških jama i špilja.

Prema sjeveru se izdižu još nekoliko vrhova: Jančag (1483 m), Kita (1413 m) i Lisina (1301 m) iznad Vrlike. Južno od vrha Svilaje su vrhovi: Vršina (1466 m), V. Kurja (1328 m), Crni umac (1303 m) i Orlove Stine (1139 m). Strmije sjeveroistočne padine iznad Cetine i  Peručkog jezera su većinom obrasle šumama bukve i balkanskog javora (Acer obtusatum), koje su u novije doba dijelom uništene požarima.

Suhi i položeni jugozapadni obronci prema Drnišu su pokriveni šikarama crnog graba (Ostrya carpinifolia) i niskim kamenitim travnjacima koji služe za ispašu. Sjeverni dio Svilaje je miniran i bio je u Domovinskom ratu crta razgraničenja i nije siguran za planinarenje. Za uspon na Svilaju jedini sigurni put je iz Zelova  i Ogorja (duža varijanta). Najčešća polazna točka je od planinarskog doma „Orlove Stine“(kraća varijanta).

Sa vrha Svilaje – pogled na greben i vrhove prema sjeveru

PRISTUP VOZILOM ( Ogorje Donje – zaselak Mala Milešina)

1.  varijanta
Ako se dolazi autocestom A1, istu treba napustiti na čvorištu Vučevica. Nakon prolaska naplatnih kućica vožnju treba nastaviti do mjesta Vučevica a nakon nje do križanja sa cestom 6115, na kojem treba skrenuti lijevo prema mjestu Dugobabe. Nakon prolaska kroz spomenuto mjesto, vožnju treba nastaviti dalje po cesti 6115 do mjesta Konjsko, proći kroz ovo mjesto i voziti dalje po istoj cesti do križanja sa cestom 511. Na ovom križanju treba skrenuti lijevo i vožnju nastaviti do križanja sa cestom 56 koja povezuje Sinj i Drniš. Na ovom križanju treba skrenuti lijevo i nastaviti vožnju kroz mjesta Muć Gornji, Muć Donji i Gornje Postinje do mjesta Vrba.

Prije ulaska u mjesto Vrba treba skrenuti desno na lokalnu cestu i nastaviti vožnju do mjesta Radunić i Ogorje Donje. Nakon prolaska kroz potonje mjesto, vožnju treba nastaviti u smjeru Male Milešine. Pedesetak metara prije table koja označava dolazak u mjesto Milešina, križanje je sa makadamskom cestom. Ovo križanje je početna točka ovog planinarskog izleta. Od čvora Vučevica do Mala Milešina dužina puta 33,5 km. Vrijeme vožnje 45 minuta do 1 h, ovisno o prometu.

2. varijanta
Ako se dolazi iz smjera Sinja, treba voziti do mjesta Muć i nakon njega voziti po prethodno opisanom putu. S druge strane, ako se dolazi iz smjera Drniša, kada se prođe mjesto Vrba treba skrenuti lijevo i ponoviti nastavak kao u prvom opisanom pristupu početnoj točki.

ISHODIŠTE POHODA (s karakterističnim putnim točkama):
Početna točka uspona je na križanju asfaltne i makadamske ceste 50 m prija tabele koja označava ulazak u mjesto (650 m), Lokva (pojilište 1241 m), vrh Svilaja (1508 m). Silazak istim putom do parkinga (650 m). Ukupna dužina staze 16 km. Ukupno vrijeme hoda 5 h i 27 minuta. Minimalna visina 520 m. Maksimalna 1508 m. Visinska razlika pri usponu 909 m, pri silasku 873 m. Prosječni nagib 11%.

Izvod iz analize gpx traga.

Početna točka ovog planinarskog pohoda je na križanju makadamske i asfaltne ceste (50 m prije table koja označava ulazak u Mala Malešina. Planinarska staza slijedi dobru makadamsku cestu, prohodnu za sva vozila, u dužini od 6,7 km, sve do betonirane lokve (pojilišta za stoku), koja se nalazi podno vrha Svilaje.

Na ovom dijelu nama nikakvih markacija niti smjerokaza. Bez obzira na to uspon je jednostavan i nema mogućnosti zabune. Ovaj dio uspona vodi po otvorenom terenu i na njemu u cijeloj dužini nema hladovine. Uspon nije naporan ali može biti zamoran i neugodan ako se izvodi za vrijeme vrućih dana. Uz ovu makadamsku cestu ima dosta novih ili obnovljenih kuća koje su povremeno naseljene.

Ovo raskrižje asfaltne i makadamske ceste prije ulaska u naselje Mala Miletina je početna točka ovog  planinarskog pohoda na Svilaju. Na proširenju uz makadamsku cestu parkirali smo automobile

Parking na početku makadamske ceste – pripreme za uspon

Na početku staze po lijepo građenoj i održavanoj makadamskoj cesti

Pogled unazad

S desne strane ceste vidi se nekoliko obnovljenih kuća, koje služe za povremeni boravak

Pogled na greben Svilaje iznad lokve

Dolazak na lokvu (pojilište)

Na otvorenom krškom terenu,  staza nema klasičnih markacija, ali je smjer kretanja određen rijetkim čuljcima

Pogled unazad

Izlazak na markiranu stazu koja vodi od PD Orlove stine

Pogled unazad na lokvu i makadamsku cestu koja vodi do nje

Na stazi prema vrhu

Dolazak na vrh Svilaje (1508 m)

Na vrhu smo zatekli 2 planinara iz Planinarskog kluba Extrem iz Čakovca – Zvonimira Jembriha i Zvonka Tomšića, koji su došli na vrh od PD Orlove stine. Pored vrha Svilaja susrećemo i drugi naziv „Bat“ (u planinarskoj literaturi i na planinarskim kartama).

Vrh je označen geodetskim stupom, kao stalna točka geodetske osnove sa ispisanom nadmorskom visinom 1508,77 m. Stup je obnovljenim 2012 godine. Nekoliko metara zapadno od geodetskog stupa nalazi se planinarski žig koji je ugrađen u stijenu. S vrha puca najljepši pogled na Peručko jezero i na cijelu Sinjsku krajinu, kao i na sve Dinarske vrhove, Čvrsnicu, Vran, masiv Biokova, Mosor, Prominu i Velebit.

Pogled s vrha Svilaje na njen sjeverni greben

Pogled na Peručko jezero

Zajednička fotka na vrhu Svilaje – s lijeva na desno: Jure, Zvonko, Zvonimir i Mirko

Na vrhu se zadržavamo 20-ak minuta, dovoljno za laganu okrjepu i odmor, potom nastavljamo silazak istim putom zajedno sa Zvonkom i Zvonimirom do raskrižja, gdje se staze razdvajaju. Oni nastavljaju prema PD Orlove stine, mi prema našem odredištu preko lokve do Male Milešine, gdje i završava naša 4-dnevna avantura planinarenja.

Na stazi pri silasku

Kratka stanka prije rastanka

Pri spustu prema lokvi na položenijem dijelu staze

U nastavku slijedi: gpx tragovi na Google Earthu, na topo karti, vertikalni profil staze, 3D profil, te link albuma fotografija koje nisu obuhvaćene ovim putopisom.