DABARSKI KUKOVI – PENJANJE dugih sportskih smjerova

Ponedjeljak, 01. svibnja 2017.
Dabarski kukovi su stjenoviti greben na srednjem Velebitu, koji se protežu oko 10 km u blagom luku od vrha Bačića kuka (1304 m) na sjeverozapadu do Ljubičkog brda (1320) na jugoistoku iznad Baških Oštarija. Bijeli, kameni tornjevi nepravilnih oblika, izranjaju, iznad šumskog zelenila  ( što plićih -  što dubljih) Duliba i Dabrova. (Dabar je stari uvriježeni naziv za duboku šumsku dolinu ili provaliju u obliku korita, dok su Dulibe manje ili veće zaravni omeđene šumskim zelenilom). Ne tako davno, te doline su bile naseljene, danas, na žalost, ostaci sela i kuća podsjećaju i svjedoče o težini života žitelja ovog kraja. Karakteristično je za ovu grebensku stazu da se kreće na prosječnoj nadmorskoj visini iznad 1100 m, sa vrlo malim oscilacijama u visini od jednog do drugog vrha, najviše , okvirno do 150 m. Tu su mnogobrojne planinarske staze koje prolaze kroz visoke, okomite, okrugle, oštre, glatke i  nazubljene bijele vapnenačke stijene, kroz male šumarke, pitome i slikovite travnjake koji su se ugurali među njih.

Pored toga, Dabarski kukovi su raj za alpiniste - penjanje dugih sportskih smjerova. Planinarenje, kao i penjanje nije lak i jednostavan put, ali svaki kuk će vas nagraditi prelijepim panoramskim vidikom.  Sa Dabarskih kukova najljepši je pogled prema moru i otocima, prekrasan je pogled na Dabrove i Dulibe, kao i na šumsko zelenilo u okruženju. Niti jedan opis, kao niti ijedna slika, ne može dočarati ljepotu i doživljaj ovih kukova – mora se doći vidjeti i doživjeti tu ljepotu i u njoj uživati. Jednostavno rečeno: to je divlje, lijepo, zanimljivo, atraktivno i uzbudljivo.

Pogled na Dabarske kukove s vrha Bačića kuka

KOLNI PRISTUP (od Karlobaga do pl. kuće Kate na Bačić dulibi):
Od Karlobaga ulazi se na državnu cestu D25 koja vodi prema  Gospiću  do cestovnog raskrižja s označenim putokazom s lijeve strane za Dabarske kukove - Sušanj Cesarički (10 km od Karlobaga). Tu treba skrenuti lijevo na Dabarsku cestu i nastaviti dalje  asfaltnom cestom i nakon 1 km od raskrižja odvaja se  makadamska cesta za Ledenik i Kućišta Cesarička. (kolni prilaz prikladan za uspon na Velinac). Nastavak po Dabarskoj cesti 2,5  km do slijedećeg račvanja, gdje se lijevo  odvaja  markirana pl. staza Skorpovcu.  Od cestovnog raskrižja (Sušnj Cesarički) do prijevoja Dabarske kose stiže se nakon 6 km. Tu je veće proširenje prikladno za parking, i tu prestaje asfaltna cesta. Od prijevoja Dabarske kose dalje se nastavlja makadamska cesta 4,5 km do Bačić dulibe i planinarske kuće KATE. Ova  makadamska cesta dalje vodi prema Kuginoj kući, Štirovači i Mrkvištu, gdje se spaja sa Zavižanskom cestom. Ukupna dužina kolnog pristupa od centra Karlobaga do pl. kuće Kate  na Bačić dulibe je 21,4 km.

Gpx tragovi na topo karti – prikaz kolnog pristupa od centra Karlobaga do planinarske kuće Kate na Bačić dulibi

Ruta uspona  - Okrugli kuk sektor F/1 (il Risveglio dei Mascherini 5c)

Dabarski kukovi – sektor F/1 opremljen je s 4 smjera različitih težina:
Cuba Libre                                          6a+ (6a, 6a+, 5a)              90 m
Rolling Stones                                    5c (4a,5b, 4b)                    80 m
Il Risveglio dei Mascherini               5c (5c, 5b, 5b)                   95 m
Elvis                                                     6a+ (6a, 5c, 6b)                 90 m

Pristup Okruglom kuku:

Ishodišna točka pohoda je Bačića duliba. Od planinarska kuća Kate (845 m), vodi planinarska staza po kolnom putu i nakon prijeđenih 400 m izlazi se na makadamsku cestu i raskrižje putova. Desno odvaja se markirana staza za Bačića kuk po Prpani (teža varijanta). Naš put vodi lijevo  po makadamu do slijedećeg križanja planinarskih putova: lijevo vodi stara za Ravni dabar, desno markirana za Bačića kuk (lakša varijanta 1 h i 30 minuta. Na križanju skrećemo desno i nakon nekoliko minuta hoda odvaja se ne markirani pristupni put do Okruglom kuku. Dužina  pristupa 1,5 km - vrijeme hoda 45 minuta. Neposredno prije Okruglog kuka nalazi se uređeni kaptirani izvor pitke vode skriven u stijeni.

Penjanje je izvedeno dvojnim užetom u navezu s dva tečajca (Marko Roda i ja, Mirko Bjelan) uz instruktora i mentora Marka Krpešića.

Na pristupnom putu prama Okruglom kuku

Na prilaznom putu do Okruglog kuka

U podnožju stijena prirodni bunar s vodom, na kojem piše – Štedi vodu!

Krpa penje pri i postavlja među osiguranja

Krpešić-„Krpa“ na drugom sidrištu

Pogled prema vrhu

Pogled unazad - Roda penje do prvog sidrišta

Krpešić i Rada na vrhu – treće sidrište

Na samom vrhu Okruglog kuka iznad trećeg sidrišta

Spuštanje s vrha – absaj

Pri spustu – nakratko zaustavljanje  snimka Kpe i Rode na drugom sidrištu, čekaju da se spustim do kraja

Pri kraju spusta  - absajla

Na kraju dana zajednička fotka instruktora – mentora i tečajaca – ispred planinarske kuće Kate u Baćić dulibi