KOZJAK - SREDIŠNJI GREBEN - Pl. dom Putalj-Veli Vrj-Orlovo Gnijezdo-pl. kuća pod Koludrom -pl. dom Putalj

SUBOTA, 11. OŽUJKA 2017.
Treći dan našeg boravka na Kozjaku predviđena je kružna tura središnjim grebenom Kozjaka. Tura je osmišljena na slijedeći način: ishodišna točka pohoda je pl. dom Putalj – crkvica Sv. Luka, - najviši vrh Kozjaka Veli vrj, Orlovo Gnijezdo- spust po Koludar ferrati – pl. kuća pod Koludrom, te povratak do pl. kuće Putalj.
Kako sam u prethodnom blogu napisao da je Kozjak jedinstven masiv, mogli bismo ga prema najvišim vrhovima podijeliti na tri dijela: zapadni dio s vrhom Sv. Ivan Biranj i pl. domom Malačka, središnji dio s najvišim vrhom cijelog Kozjaka Veli vrj ,  pl. domom Putalj i pl. kućom pod Koludrom, te istočni s vrhom Sv. Juraj i s klinčanim putom kroz stijenu i dalje do Markezine grede i Klisa.

Od Kaštela - Veli vrj  i greben Kozjaka

Prikaz gpx tragova na Google Earthu

ISHODIŠTE POHODA ( s karakterističnim  putnim točkama)
Pl. dom Putalj ( 460 m) - prijevoj Vrata (653 m) - crkvica Sv. Luka (726 m) - Veli vrj (779 m) - pl. sklonište Orlovo Gnijezdo (598 m) -  pl. kuća pod Koludrom (325 m) – pl.dom Putalj (n/v 460 m). Ukupna dužina staze 7,6 km. Minimalna visina 354 m, maksimalna 786 m. Visinska razlika pri usponu 826 m, pri spustu 832 m. Vrijeme gpx traga 3 h i 54 minute. Visina polazišta 445 m. Visina odredišta 778 m. Prosječan nagib 24%.

OPIS PUTA
Obzirom, da današnja ruta  prolazi prvim dijelom staze do prijevoja Vrata kao i prethodnog dana, stoga, ću ponoviti opis  od prethodnog dana. Od pl. dom Putalj krenuli smo u 7 h i 50 minuta dobro obilježenom planinarskom stazom, koja kreće iza doma prema sjeveru- sjeveroistoku. U prvom dijelu vodi siparom, a nakon prelaska  sipara  nastavlja lijepo građena staza,  po višestrukim serpentinama penje se lagano najprije kroz nisko raslinje, nastavlja tipičnim dalmatinskim kamenjarom sve do izlaska na greben i prijevoj Vrata ( 653 m).

Poznata je činjenica, da gotovo svako veće naselje na dalmatinskoj obali ima od davnina uhodane staze i putove u svoje zaleđe. To su nekadašnji građeni pastirski i gospodarski putovi koji su povezivali priobalje i zaleđe planine, tako i Kaštel Sućurac ima svoju lijepo građenu stazu. Na prijevoja Vrata nalazi se višestruko raskrižje putova: lijevo u pravcu zapada odvaja se put za crkvicu Sv. Luka i Veli Vrj, ravno prema sjeveru odvaja se put  za Marića staje, desno prema istoku odvaja se put za crkvicu Sv. Juraj i Blaca.

Planinarski dom Putalj (460 m)

Prelazak preko sipara

Prekrasan vidik na Kaštela, more i otoke

Na stazi prema prijevoju do Vrata

Od ovog prijevoja vode dvije markirane staze do crkvice Sv. Luka  i do vrha Veli vrj. Jedna varijanta vodi makadamskom cestom, a druga vodi vršnim grebenom (slabije markirana), koju smo mi i odabrali. Od prijevoja Vrata - crkvica Sv. Luka udaljena je svega 950 m za što je trebalo 20 minuta laganog hoda.

Pogled na Veli vrj s grebenske staze

Na stazi prema crkvici Sv. Luka

Crkvica Sv. Luka   (726 m)

Crkvica Sv. Luka srednjovjekovna je građevina izgrađena u 14. stoljeću na istaknutoj stijeni Kozjaka, kako spomen ploča kazuje „žuljevitim rukama naših pradjedova“. Obnovljena je 1994. godine kada je u apsidi postavljen reljef s likom sv. Luke. Sa zapadne strane crkvice Sv. Luka nalazi se najveći vrh Kozjaka – Veli vrj s nadmorskom visinom 779 m. Na samom vrhu se nalazi zatvoreni vojni objekt.

Od crkvice nastavljamo nemarkiranim putom po samom vršnom grebenu do vrha. Ovaj dio staze zahtjeva više opreza jer je slabije prohodan. Probija se kroz oštro kamenje, škrape i gustu makiju. Dolazimo do vrha - provlačimo se kroz žičanu ogradu i nastavljamo između vojnih objekata na zapadnu stranu.

Vojni objekti smješteni na vrhu – Veli Vrj

Izlaskom iz vojnog objekta slijedimo nemarkirani put – obilježen samo s čuljcima ( male naslagane gomile kamenja) i nakon nekog vremena spaja se s markiranom stazom, po kojoj  dolazimo do vrha Debelić (710 m). Tu smo napravili dužu pauzu za odmor i okrijepu,  uživanje u prekrasnom i sunčanom danu, i još u ljepšim vidicima.

Ime vrha označeno je na ovećoj stijeni

Zajednička fotka na vrhu – Debelić

Nakon duže pauze nastavljamo put dobro markiranom stazom prema zapadu do pl. skloništa Orlovo Gnijezdo. Stotinjak metara prije skloništa odvaja se staza prema jugu za Koludar ferratu. Od ovog odvojka odlazimo do pl. skl. Orlovo Gnijezdo kako bi u potpunosti završili cijeli grebenski put od Malačke do Klisa.

Na stazi prema Orlovom Gnijezdu

Planinarsko sklonište Orlovo Gnijezdo (598 m) simpatična je kućica uzidana na rubu stijene Koludra, neposredno iznad okomite litice visoke oko 150 m. Ima otvoreno ognjište, stol i klupe te se u njega može smjestiti 10 ljudi. Sklonište su sazidali i uredili planinari Ivo i Ivan Tadin iz Kaštel Kambelovca. S ruba stijene pruža se nezaboravan vidik prema Kaštelima i Splitu.

Pl. sklonište Orlovo Gnijezdo (598 m)

Unutrašnjost skloništa

Vraćamo se 100 m prema istoku do odvojka koji vodi do ulaska u stijenu, gdje započinje „Koludar ferrata“. Ovo je zaista atraktivna ferrata koja se strmo spušta kroz usku žlijeb. Nakon toga preči okomite stijene prema zapadu, a potom južnom stranom započinje najatraktivniji dio spusta po okomitim i glatkim stijenama. Ferrata je u odličnom stanju. Dobro je osigurana klinovima i čeličnim sajlama. Nažalost, nitko od nas nije imao ferrata set (kacigu, rukavice,  pojas, samo osiguranje ipsilon). Na svu sreću, uz dodatni oprez spustili smo se sigurno i bez poteškoća.

Na početku ulaza na ferratu ispisan je naziv „Ferata Koludar“, ispod tog naziva piše „na vlastitu odgovornost“

Na početku spusta po ferrati

Horizontalno prečenje stijene

Spust kroz uski kamin (kuloar)

Pogled unazad na uski kuloar kojim smo se spustili.

Od tu započinje najatraktivniji dio ferrate

Atraktivan spust uz pomoć sajle i klinova

Pri samom kraju spusta

Nakon spusta po ferrati, nastavljamo normalnim planinarskim putom kojim izlazimo na protupožarnu cestu, gdje je vidljivi natpis za ulazak i uspon po ferrati. Od ceste samo za nekoliko minuta spusta nalazi se pl. kuća pod Koludrom, koju smo posjetili, nadajući se da će biti otvorena. Nažalost, iako je subota kuća je bila zatvorena, a željeli smo se osvježiti jednim hladnom pivom. Vraćamo se na protupožarnu cestu i po njoj  (2,7 km  - 45 min) do parkinga podno  pl. doma Putalj, gdje i završava naša trodnevna avantura planinarenja.

Pogled unazad na stijenu Koludar

Oznaka s nazivom i vremenom hoda do ulaska na ferratu

Pl. kuća pod Koludrm

Protupožarna cesta koja vodi do pl. doma Putalj

Dolazak u pl. dom Putalj

Poslije svakog uspješnog planinarenja  potrebno se nagraditi dobrom spizom
U nastavku slijedi: gpx tragovi na topo karti, vertikalni profil staze, te album fotografija koje nisu obuhvaćene ovim putopisom.