Prapatnica – Vilaja (Crni vrh)

Nedjelja, 15. travnja 2018.
Vilaja,

je dalmatinska grani-čna planina između Šibensko-kninske i Splitsko-dalmatinske županije. Izdiže se iznad Prapatnice, naselja smještenog uz borajsku cestu, u zaleđu Trogira 10 km sjeveroza-padno. Pruža se u smjeru dinarskog gorja sjeverozapad–jugoistok. Na Vilaji se nalazi nekolika vrhova - od zapada prema istoku su: Bulina greda (648 m), Metlica (719 m), najviši Crni vrh (739 m) i Sirišćak (705 m). U širem smisu obuhvaći Boraju (575 m) Južni obronci
Vilaje  spuštaju prema obali Trogirskog zaljeva, a sjeverni obronci sežu do ceste koja vodi preko Boraje  (Šibenik – Trogir). Prema zapadu na Vilaju se nastavljaju obronci Boraje (Veli-ka Boraja 680 m), a na istočnoj strani spomenuta cesta dijeli je od vrha Labištice (701 m), koji je prepoznatljiv po TV odašiljaču.

Sa staze pogled na Crni Vrh

PRISTUP AUTOMOBILOM (do sela Prapatnica):
Do Prapatnice može se stići iz smjera Šibenika ili Trogira (državnom cestom D58 Šibenik-Trogir) ili ukoli-ko se dolazi autocestom A1 treba izaći na čvoru Prgomet. Nakon prolaska naplatnih kućica u naselju Prgomet, na semaforu, treba skrenuti desno za selo Prapatnica i nastaviti do pri-ključka na državnu cestu D58, tu treba skrenuti lijevo. Nakon skretanja treba voziti 750 m u smjeru Trogira do ugostiteljskog objekta  "Stara Zagora" i neposredno iza njega desno se odvaja uska asfaltna cesta za zaselak Bojići. Nasuprot ugostiteljskog objekta je veće parki-ralište gdje treba ostaviti automobil. Ukoliko se želi skratiti uspon za 500 m može se stići do zaselka Bojići do automehaničarske radnje (dalje nema ceste) ali je upitno parkira-nje.

:ISHODIŠTE POHODA ( s karakterističnim putnim točkama):
Ishodišna točka je selo Prapatnica (396 m), zaselak Bojići (n430 m), Crni vrh – Vilaja (729 m), te spust do Prapatnice (396 m). Ukupna dužina staze 4,3 km. Ukupno proteklo vrijeme 1 h i 47 minuta. Visinska razlika pri usponu 342 m, pri spustu 341 m. Prosječni nagib 17%.

Nedjelja, 15.04.2018.
Treći dan našeg izleta i planinare-nja na području Dalmacije previđen je za uspon na planinu Vilaju i njen najviši – Crni vrh od naselja Prapatnica, spust istim putom te povratak doma.
Planinarska staza za ovaj lagani i blagi uspon započinje u naselju Prapatnica na odvojku asfaltne ceste neposredno iza gostionice Stara Zagora. Na samom ulazu na stazu, s lijeve strane ceste postavljen je smjerokaz s natpisom imena odredišta i potrebnim vreme-nom hoda. Put u početku vodi dobro markiranom uskom asfaltnom cestom do kraja zaselka Boići  (do automehaničarske radnje – dalje ceste nema). Ukoliko se želi 500 m skratiti vrijeme hoda i izbjeći pješačenje po asfaltu do tu se može stići automobilom (problematičan je parking). Na suhozidu nasuprot radionice su oznaka smjera, naziv i satni-ca.

Prapatnica -na parkingu pripreme za pohod na Vilaju

Na samom početku planinarskog puta postavljen je smjerokaz s lijeve strane uske asfalt-ne ceste

Ulazak u zaselak Bojići

Od zaselka Bojići, put prolazi pored kućice za pse na kojoj je i markacija, nastavlja dalje blagim usponom, uhodanom i dobro markiranom stazom kroz mediteransko raslinje i nisku makiju. Nakon 1 h laganog hoda i prijeđenih 1 km, staza presijeca makadamsku cestu po kojoj se također, može stići do ove točke (terenskim vozilom). Nešto oštrijim usponom slijedimo
uredno markiranu stazu, koja nas uskoro dovodi do stjenovitog gre-bena s desne strane i do podno prijevoja između vrha Sirištak i Crnog vrha. Ovaj dio puta nije naporan i jednostavan je za snalaženje. U nastavku, desno od prijevoja (sedla) staza prolazi kroz rjeđe i niže raslinje izlazi na stjenoviti hrbat i po njemu u smjeru zapada prema vrhu. Ova kratka dionica najzanimljiviji je dio uspona, s koje se otvaraju lijepi vidici na sve strane, kao i sa samog vrha.

Staza prolazi uz ovu kućicu za pse

Na blago polegnutoj stazi kroz mediteransko nisko raslinje

Stjenoviti greben s desne strane puta.

Staza presijeca makadamsku cestu

Izlazak na stjenoviti hrbat

Pogled prema Crnom vrhu

Crni vrh (739 m) - označen je betonskim trigonometrijskim stupom sa natpisom imena i nadmorske visine vrha. Žig se nalazi u metalnoj kutiji učvršćenoj na stijeni desetak metara ispred geodetskog stupa. Vrh je KT HPO 18 i nije KT drugih obilaz-nica.
Iako se vrh ne ističe sa svojom visinom, sa stjenovite vršne glavice otvore-ni su vidici na sve strane. Za lijepa  vedra i bistra vremena s ovog vrha pružaju se fe-nomenalni vidici. Od sjevera prema istoku vide se Promina, Dinara, Svilaja te Ka-mešnica. Prema jugoistoku su Kozjak, Mosor i Biokovo te otoci Brač, Šolta i Hvar, prema jugu Vis, Biševo i Svetac, a Kornati na jugozapadu. Jednako tako, s vrha se pruža lijep vidik na greben Vilaje i njene gore spomenute vrhove, kao i na  okolne niže nepoznate vrhove. Ovog puta je sumaglica skrivala  ljepotu vidika.

Dolazak na Crni vrh – Vilaja

Crni vrh (739 m).

Fotka u zrcalu natpisne pločice na geodetskom stupu

Pogled prema sjeverozapadu – u daljini vrhovi u sumaglici

Prema moru i otocima

Dužu pauzu na vrhu iskoristili smo za marendu, odmor i uživanje u prelijepim vidicima. Nakon toga vraćamo se istim putom do parkinga u naselju Prapatnica. Tu i završava naša trodnevna avantura planinarenja po dalmatinskim planinama.
U nastavku slijedi: gpx tragovi na Google Earthu, na topo karti, vertikalni profil staze te link albuma fo-tografija koje nisu obuhvaćene ovim blogom.

U nastavku slijedi: gpx tragovi na Google Earthu, na topo karti, vertikalni profil staze te link albuma fotografija koje nisu obuhvaćene ovim blogom.

Verikalni profil staze (uspona i spusta)