Bačića kuk-Budakovo brdo-Prikinuto brdo-Visibaba

Nedjelja, 30. travnja 2017.
Dabarski kukovi su stjenoviti greben na srednjem Velebitu, koji se protežu oko 10 km u blagom luku od vrha Bačića kuka (1304 m) na sjeverozapadu do Ljubičkog brda (1320) na jugoistoku iznad Baških Oštarija. Bijeli, kameni tornjevi nepravilnih oblika, izranjaju, iznad šumskog zelenila  ( što plićih -  što dubljih) Duliba i Dabrova. (Dabar je stari uvriježeni naziv za duboku šumsku dolinu ili provaliju u obliku korita, dok su Dulibe manje ili veće zaravni omeđene šumskim zelenilom). Ne tako davno, te doline su bile naseljene, danas, na žalost, ostaci sela i kuća podsjećaju i svjedoče o težini života žitelja ovog kraja. Karakteristično je za ovu grebensku stazu da se kreće na prosječnoj nadmorskoj visini iznad 1100 m, sa vrlo malim oscilacijama u visini od jednog do drugog vrha, najviše , okvirno do 150 m. Tu su mnogobrojne planinarske staze koje prolaze kroz visoke, okomite, okrugle, oštre, glatke i  nazubljene bijele vapnenačke stijene, kroz male šumarke, pitome i slikovite travnjake koji su se ugurali među njih.
Pored toga, Dabarski kukovi su raj za alpiniste - penjanje dugih sportskih smjerova. Planinarenje, kao i penjanje nije lak i jednostavan put, ali svaki kuk će vas nagraditi prelijepim panoramskim vidikom.  Sa Dabarskih kukova najljepši je pogled prema moru i otocima, prekrasan je pogled na Dabrove i Dulibe, kao i na šumsko zelenilo u okruženju. Niti jedan opis, kao niti ijedna slika, ne može dočarati ljepotu i doživljaj ovih kukova – mora se doći vidjeti i doživjeti tu ljepotu i u njoj uživati. Jednostavno rečeno: to je divlje, lijepo, zanimljivo, atraktivno i uzbudljivo.
Današnji dan (nedjelja, 30.04.2017.) predviđen je za planinarenje, a (01.05.2017.) za penjanje dugih sportskih smjerova.

Pogled na Dabarske kukove s vrha Bačića kuka.

KOLNI PRISTUP (od Karlobaga do pl. kuće Kate na Bačića dulibi):
Od Karlobaga ulazi se na državnu cestu D25 koja vodi prema  Gospiću  do cestovnog raskrižja s označenim putokazom s lijeve strane za Dabarske kukove - Sušanj Cesarički (10 km od Karlobaga). Tu treba skrenuti lijevo na Dabarsku cestu i nastaviti dalje  asfaltnom cestom i nakon 1 km od raskrižja odvaja se  makadamska cesta za Ledenik i Kućišta Cesarička. (kolni prilaz prikladan za uspon na Velinac). Nastavak po Dabarskoj cesti 2,5  km do slijedećeg račvanja, gdje se lijevo  odvaja  markirana pl. staza Skorpovcu.  Od cestovnog raskrižja (Sušnj Cesarički) do prijevoja Dabarske kose stiže se nakon 6 km. Tu je veće proširenje prikladno za parking, i tu prestaje asfaltna cesta. Od prijevoja Dabarske kose dalje se nastavlja makadamska cesta 4,5 km do Bačić dulibe i planinarske kuće KATE. Ova  makadamska cesta dalje vodi prema Kuginoj kući, Štirovači i Mrkvištu, gdje se spaja sa Zavižanskom cestom. Ukupna dužina kolnog pristupa od centra Karlobaga do pl. kuće Kate  na Bačić dulibe je 21,4 km.

Gpx tragovi na topo karti – prikaz kolnog pristupa od centra Karlobaga do planinarske kuće Kate na Bačića dulibi.

ISHODIŠTE POHODA:
Bačića duliba - planinarska kuća Kate ( 845 m), Bačića kuk (1304 m), Budakovo brdo (1318 m), Prikinuto brdo (1264 m), Visibaba (1160 m), povratak do pl. kuće Kate na Bačića dulibi (n/v 845 m). Ukupna dužina staze 12,4 km. Visinska razlika pri usponu 1336 m, pri spustu 1305 m. Vrijeme gpx traga 5 h i 33 minute. Minimalna visina 777 m, maksimalna 1336 m. Prosječan nagib 22%.

Info sa zaslona gps uređaja.

Nama je današnji cilj napraviti kružnu turu: od ishodišne točke Bačić dulibe (pl. kuće Kate), preko vrha Bačića Kuka na Budakovo brdo, zatim kružno na Prikinuto brdo, Visibabu, preko Došen dulibe do Bačića dulibe, gdje i zatvaramo kružnu turu.

Pohod započinjemo u 9 h po najljepšem i najatraktivnijem usponu na vrh Bačića kuk – (Prpana). Na početku staza presijeca 2 puta makadamsku cestu, a nakon toga  strmo se uspinje, bez većih vijuganja, gotovo vertikalno se probija kroz gustu visoku bukovu šumu do podnožja visokih stijena gdje započinje sipar, odnosno, do samostojećeg izdvojenog oblog tornja visokog stotinjak metara. Po starim predanjima ovaj obelisk izdvojen od ostalih stijena nazivan je „Samogred“, po čemu je cijela skupina vrhova koji sačinjavaju grupu Bačića kuk nosila taj jedinstven stari naziv „SAMOGRED“.  Na dužini od 1,8 km savladava se visinska razlika od 240 m, a  vrijeme hoda 45 minuta.

Ekipa spremna za pohod. Na livadi ispred pl. kuće Kate – u pozadini Bačića kuk.

Na polegnutom dijelu staze kroz bukovu šumu.

Na stazi podno okomitih stijena – prema siparu i izdvojenom kamenom tornju.

Odvojena i usamljena stijena (Samogred) – toranj, pravi kameni neboder, koji se izdiže iznad sipara i šumskog zelenila.

Na oštrijoj strmini podno stijena uspon se nastavlja po siparu do ulaska u „Prpanu“. Naime, radi se o uskom klancu, visokim i okomitim stijenama osiguranim dvjema aluminijskim ljestvama i sajlom pri vrhu preko kojih se treba popet na vrh stijene i preći na drugu stranu. Vremenski kratkom, tehnički ne posebno zahtjevnom dionicom "Prpana", pokazalo se lijepim i atraktivnim usponom. No, najljepši i najatraktivniji je onaj uspon na sam vrh Bačića kuk.

Po siparu prema Prpani.

Uspon po ljestvama do prijevoja.

Spuštamo se nakratko  u  kameno grotlo do poveće kamene stijene, na kojoj se nalazi žig i metalni tuljac sa upisnom knjigom. Odavde se staza oštro uspinje kroz kuloar obrastao u nisku klekovinu do vidikovca ispod vršne stijene, te dalje do vrha uz stijenu  uz pripomoć kratke sajle koja olakšava više spust nego uspon.

Kroz kuloar pema prema podnožju vršne stijene.

Uz pomoć klina i sajle.

Izdužena monolitna stijena vršnog grebena Bačića kuka.

Izlazak na vršni greben – Bačića kuka.

Po vršnom grebenu prema vrhu Bačića kuka (n/v 1304 m).

Bačića kuk (n/v 1304 m) kao sam vrh u užem smislu je izduženi monolitni kameni greben dužine pedesetak metara. U najširem smislu Bačića kuk se sastoji zapravo od skupine golih kamenitih kukova različite visine i strmine, zbog čega pruža mogućnost za penjačke podvige različitih stupnjeva i težina. On je ujedno najzapadniji i najviši vrh skupine Dabarskih kukova. S vrha se pruža savršen i jedinstven vidik na Dabarske kukove, more i otoke, kao i na ostale vrhove koji ga okružuju. Nekoliko fotki s vrha:

Pogled s vrha na obelisk i Bačića dulibu.

Prema moru i otocima.

S vrha pogled nam leti na naš sljedeći cilj – na travnati hrbat Budakovog i Prikinutog brda. Na vrhu se ne zadržavamo mnogo zbog jakog vjetra. Silazimo istim putom do podnožja.

Pri silasku malo i po guzi (što je sigurno – sigurno).

Pri spustu uz malo zahtjevniji dio staze.

Raspoložena i vesela planinarke - Fun Grupa bloga „Bjelan“ i prijateljice Marka Rode.

Zajednička fotka u podnožju Bačića kuka. Nakon kraće pauze rastajemo se  uz dogovor da se nađemo na Budakovom brdu.

Mi dalje nastavljamo spust kroz bukovu šumu do „Ripinovca“ važnog raskrižja za Budakovo brdo, Premužićevu stazu i Bačić dulibu. Tu treba skrenuti pažnju (za one koji prvi puta idu na Budakovo brdo). Naime, radi se o tome da odvojak za Budakovo brdo nije najbolje obilježen. Stoga, od raskrižja koje je ispisano na bukvi treba produžiti naprijed u smjeru Premužićke i nakon cca 50 m treba skrenuti desno na slabo uočljivu stazu. Na samom početku ulaza na stazu postavljen je mali kameni čuljak ili  „piramidica“  - naslagana manja gomila kamenja u koju je zaboden drveni štap. Tu treba skrenuti desno. Dalje, staza je dobro obilježena i ugažena. U prvom dijelu staza vodi kroz gustu bukovu šumu, potom izlazi na sedlo – prijevoj „Soline“ između Budakovog i Prikinutog brda.

Na stazi prema Ripinovcu.

Raskrižje – Ripinovac.  Lijevo Bačića duliba, ravno Premužićka – B. kosa, desno Budakovo brdo.

Mjesto gdje treba ući na planinarsku stazu za Budakovo brdo.

Na prijevoju Soline (između Budakovog i Prikinutog brda).

Od prijevoja pogled na Budakovo brdo.

Na stazi prema vrhu – u pozadini Bačića kuk.

Na vrhu pri povratku zatekao sam drage prijatelje iz PD Opatija.

Budakovo brdo s nadmorskom visinom 1318 m slikovit je gorski hrbat u vršnom dijelu potpuno travnat i po tome izdaleka prepoznatljiv. Na širem području Budakova brda nalazi se jedno od četiri poznata staništa čuvene velebitske degenije.

Zajednička foka na vrhu – Budakovo brdo.

Na vrhu smo napravili dužu pauzu za odmor i okrijepu punih 1 h i 15 minuta, uživajući u prekrasnom vidikovcu i sunčanom danu, nakon toga nastavljamo put prema našem zadanom cilju – Prikinuto brdo – Visibaba preko Došen do Bačića dulibe.

Pogled sa staze Budakovo brdo na Bačića kuk i Prikinuto brdo.

Na vrhu - Prikinuto brdo.

Od vrha Prikinutog brda spuštamo se nešto slabije obilježenom stazom koja se ubada na Premužićevu stazu i njom do odvojka za Visibabu. Tu je postavljen smjerokaz: lijevo Visibaba, ravno Premužićka. Na samom početku odvojka za Visibabu stoji lijepo zidana kamena kuća od kamenih blokova, zapuštena i porušena. Na topografskoj karti označena je kao kuća za odmor. Kod Prpe doznajem, da se radi o jednom od napuštenih lječilišta Andrije Štampara, znanstvenika, specijalista higijene i socijalne medicine.

Srušeno bivše lječilište Andrije Štampara.
Nakon kraće pauze, nastavljamo put prema vrhu Visibabe, gdje dolazimo za svega 15 minuta. Greben Visibabe je prostran, zaobljen i travnat, pristupačan i lako dostupan. Izdiže se iznad Ravnog Dabra i Dabarske kose. Vrh je označen gomilom kamenja, sa natpisom imena i nadmorskom visinom (1160 m). Sa  vrha se lijepo vide Dabarski kukovi, more i otoci. Posebno je lijep vidik na Bačića kuk.

Primula – vrsta iz obitelji jaglaca.

Na položenom dijelu hrpta Visibabe – u pozadini Budakovo brdo i Bačića kuk.

Na spustu sa Visibabe - sa suprotne strane dolaska. Dobrom markiranom i vrlo strmom stazom spuštamo se kroz šumu i nakon 20 minuta staza izlazi na Dabarsku cestu iznad Ravnog dabra

podno Agina kuka. Tu nastavljamo lijevo cestom (500 m - 10 min) u području Kukalina koja prolazi kroz zanimljive procjepe među stijenama, a nešto dalje pruža lijepe vidike nazad prema Kizi. Neposredno izlaskom iz jednog usjeka sa desne strane odvaja se markirana staza kojom se može do planinarskog doma na Ravnom dabru ili za Bačića kuk preko Došen do Bačića dulibe. Od ceste staza se strmo spušta kroz gustu bukovu šumu i nakon desetak minuta dolazimo do raskrižja: desno odvaja se markirana staza za planinarski dom  na Ravnom dabru, mi nastavljamo lijevo po smjerokazu za Bačića kuk preko Došen do Baćića dulibe, gdje je naše krajnje odredište.

Na Dabarskoj cesti nakon spusta s Visibabe.

Penjalište Dabarski kukovi – informativni pano (Agin kuk, kuk Ćelinac i Ruičin kuk).

Silazak sa ceste na šumsku planinarsku stazu.

Nakon desetak minuta spusta stižemo do raskrižja, na kojem skrećemo desno prema Došen dulibi. Nastavljamo po polegnutom dijelu staze, nakon 15 minuta hoda i prijeđenih 1,5 km stižemo na Došen dulibu – cisterna s vodom. Tu smo napravili dužu stanku za odmor i okrijepu, a nakon toga nastavili još 1,4 km do Bačića dulibe i planinarske kuće Kate, gdje nas čeka ostatak ekipe koji je penjao.

Došen dabar. Kako ne bi došlo do zabune – „pojam Došen dabar i Došen duliba“ – oba se pojma koriste, kako je označeno i na službenoj topografskoj karti DGU – Državne geodetske ustanove.

Na stazi prema Bačić dulibi.

Dolazak na Bačića dulibu – pl. kuća Kate.

Ispred pl. kuće Kate zatekli smo našu grupu koja je danas penjala duge sportske smjerove.

U nastavku slijedi: gpx tragovi na Google Earthu, na topo karti, vertikalni profil staze, te albuma fotografija uspona na Bačića kuk, Budakovo brdo  i na Visibabu.

Gpx tragovi na Google Earthu.

Gpx tragovi na topo karti.

Vertikalni profil staze.

ALBUM - Album fotografija

Treći dan 01.2017.

DABARSKI KUKOVI – PENJANJE dugih sportskih smjerova

Penjalo se na Okrugli kuk - sektoru F1 ( Rolling Stones 5b) i F2 (Il Risveglio dei Mascherini 5c). Nekoliko fotki  s okruglog kuka – Mascherini (penjalo se u troje – mentor Krpešić i dva tečajca Roda i moja malenkost).

Ruta uspona.

Na prilaznom putu do Okruglog kuka.

U podnožju stijena prirodni bunar s vodom, na kojem piše – Štedi vodu!

Krpa penje pri i postavlja međosiguranja.

Roda penje prema prvom sidrištu.

Krpešić i Rada na vrhu – treće sidrište.

Na samom vrhu okruglog kuka iznad trećeg sidrišta.

Spuštanje s vrha – absaj.

Pri spustu – nakratko zaustavljanje  snimka Kpe i Rode na drugom sidrištu, čekaju da se spustim do kraja.

Na kraju dana zajednička fotka instruktora – mentora i tečajaca – ispred planinarske kuće Kate.