Biokovo - Uspon na Sokolić od Drvenika

Četvrtak, 05. rujna 2013.

Gotovo svako veće  naselje na dalmatinskoj obali ima od davnina uhodane staze i putove u svoje zaleđe, kojima su pastiri gonili svoja stada u hladniju i plodniju Zagoru, seljaci obrađivali poneku njivu, a svi skupa razmjenjivali plodove svoga rada s ljudima s one strane gore. Takvu stazu ima i malo mjesto Drvenik,  danas poznato kao turistička destinacija i trajektna luka za Sućuraj na Hvaru. Na južnom dijelu Biokovskog masiva planine - Rilić nalaze se Drveničke stine sa najvišim vrhom Sokolić 788 m nadmorske visine.

Drveničke stine i vrh Sokolić

PRISTUP AUTOMOBILOM (od Drvenika)
Iz centra, na obali između plaže i ulasku na trajektno pristanište uključujemo GPS uređaje, sjedamo u auto i vozimo se 400 m do Jadranske magistrale, od kuda dalje skrećemo desno – dobro označenim putokazom za staro selo Drvenik. Nastavljamo uskom asfaltnom cestom još nakon 2,2 km do ulaska u staro selo Drvenik.  Na manjem proširenju iznad kapelice Sv. Jure parkiramo auto. Sa ovog mjesta započinje planinarska pješačka staza za Drveničke stine i vrh Sokolić.

ISHODIŠTE POHODA (s karakterističnim putnim točkama)
Staro selo Drvenik (Gornje selo) iznad kapelice Sv. Jure (270 m), prijevoj –Drveničke stine (645 m), vrh Sokolić (788 m), Gradina (280 m), te parking (270 m). Ukupna dužina pješačke staze 6,6 km. Pri spustu i usponu savladana je visinska razlika 518 m. Ukupno vrijeme hoda  6 h (sa svim pauzama ).

Četvrti dan našeg izleta i planinarenja preko BiH_a, i Dalmacije do Dubrovnika predviđen je za dolazak iz BiH_a u HR i uspon na Sokolić. Pozdravljamo se sa našim ljubaznim domaćinima Tomislavom Čečurom i Ivom Čekom (Ivićem), te u 8 h iz Livna krećemo preko graničnog prijelaza --- za Makarsku - zbog neodgodivog posla kojeg je Matija morao odraditi. Nakon obavljenog posla nastavljamo vožnju do Drvenika, kako bi  snimili GPX tragove kolnog pristupa i dopunili zalihe hrane i pića.

Na obali između plaže i ulasku na trajektno pristanište uključujemo gps uređaje, sjedamo u auto i nakon 35 minuta polagane vožnje i prijeđenih 2,6 km, dolazimo u staro selo Drvenik, na proširenju iznad kapelice Sv. Jure parkiramo auto. Sa ovog mjesta započinje planinarska pješačka staza za Drveničke stine i vrh Sokolić.

Polazna točka uspona na Sokolić je parking iznad kapelice Sv. Jure. Tu je postavljen smjerokaz: lijevo za Drveničke stine 1 h i 15 minuta – desno za Gradinu 20 minuta, te za Drveničku Gornju i Donju valu 1 h. Na tom raskrižju lijevo po gornjem odvojku ceste i iza ugla zapuštene stare kuće kreće desno građena i markirana planinarska staza.  To je dio starog  „Duhanskog puta“. Tim putem su stanovnici Podbiokovlja i Zabiokovlja razmjenjivali svoja dobra, ponajprije duhan, pa je tako i sam put dobio ime.

Gledano kroz prizmu prošlosti, život u škrtim prostorima Zabiokovlja bio je težak. Jedan od rijetkih poljoprivrednih kultura koja je tu uspijevala upravo je duhan. Država je strogo nadzirala proizvodnju duhana. Proizvodnja za svoje potrebe i slobodnu prodaju bila je strogo zabranjena. Upravo, stoga, šverc duhanom bio je unosan, ali i jako opasan posao. Radi izbjegavanja zasjeda šverceri su koristili teško prohodne staze i planinske prijevoje noseći svoj teret i trgujući njime. Te avanture danas su predmet legendi koje još uvijek žive u sjećanju stanovništva. Stoga, se i ova staza naziva «Duhanski put», jer s njime ponovno proživljavamo istinsku avanturu što još postoji u legendi… Ova staza je povezivala Drvenik sa selom Kokorići smještenim u dolini jugozapadno od Vrgorca. Sa parkinga započinjemo uspon u 11 h i 27 minuta.

Iza ove stare kuće staza skrećemo desno, gdje ulazimo na građeni planinarski put, koji nas najprije vodi između leha i  ograda omeđenim suhozidom, a potom kroz nisku borovinu do izlaska na stjenoviti dio puta.

Na stazi između suhozida

Staza nas dalje umjerenim usponom po serpentinama vodi preko sipara prema vrhu grebena Drveničkih stina. Kako se sve više uspinjemo, tako se otvaraju sve ljepši vidici na staro selo, Gradinu, Drvenik, Hvarski kanal i na Hvar.

Pogled sa staze na selo, Gradinu, Drvenik i Hvar

Na građenom dijelu staze

Na stazi pri vrhu prijevoja

Od parkinga u selu do prijevoja Drveničkih stina  (n/v 645 m) stižemo u 12 h i 45 minuta. Na dužini staze od 1,8 km i visinskoj razlici 375 m, trebalo nam je 1 h i 20 minuta. Na ovom prijevoju je raskrižje putova: desno za Kokoriće, a lijevo za vrh Sokolić ( 1h i 30 minuta).

Na kamenoj stijeni pored naziva vrha, vremena ispisano je upozorenje“ opasno“

Ovu stazu uredili su i markirali članovi PD Šumar, prije nekoliko godina i to ponajprije za potrebe gostiju obližnjeg šumarskog hotela u Drveniku.  Staza nije nimalo teška, dobro je prohodna i lagana za savladavanje. Stoga, ovaj prijevoj je cilj brojnim turistima i gostima hotela koji se odlučuju za turistički uspon. Na ovom prijevoju je kraj turističke staze i ne preporuča se daljnji pohod neiskusnim i neopremljenim posjetiteljima. Sa desne strane ovog prijevoja postavljena je kamena piramida koja privlači pozornost - izvanredan vidikovac.

Piramida sa prekrasnim vidikovcem

Na ovom križanju vodi zahtjevan planinarski put  na vrh Krive Toke (n/v 739 m i 45 minuta hoda). Naš cilj je Sokolić i na prijevoju krećemo desno po hrptu. Na početku staze na kamenoj stijeni stoji upozorenje „opasno !“. Ovaj dio puta je doista težak i izuzetno naporan. Traži koncentraciju, planinarsko iskustvo i spretnost, obzirom, da se hoda po rubu provalije prema moru i po izuzetno oštrom kamenju skačući s kamena na kamen. Dodatno, ovaj pohod mjestimično otežava niska i gusta, jedva prohodna makija. Ubrzo se pokazalo da je natpis na kamenoj stijeni “opasno!“ pokazao vrlo opravdanim. Ovaj dio staze podsjetio me  na „Krampusovu stazu“ na Kolovratskim stijenama.

Usamljeni cvijet u ovom surovom okruženju ne može proći nezapažen

Po hrptu na rubu provalije

Ova staza po suhom vremenu je teška i zahtjevna, stoga, je  svakako, treba izbjegavati za vrijeme kišnog vremena i mokrih stijena. Nakon jedan sat hoda, točnije u 13 h 40 minute dolazimo do bezimenog vrha označen kamenom ogradom i natpisom nadmorske visine 767 m. Dan je vedar, sunčan i vrlo topao, stoga se sa ovog vrha, kao i sa cijelog grebena pružaju prekrasni vidici na sve strane.

Pogled prema sjeveru na Biokovski greben

Pogled na morsku obalu i njene uvale sa plažama

Nakon kraćeg zadržavanja i osvježenja, nastavljamo put prema našem krajnjem odredištu vrhu Sokolić. Od bezimenog vrha, u prvom dijelu staza se lagano spušta i odvodi nas od vršnog grebena stijene prema teško prohodnom bespuću obraslom gustim i niskim raslinjem. Na svu sreću staza je dobro markirana, pa barem sa te strane nema poteškoća. Na vrh Sokolića ( n/v 788 m ) dolazimo u 14 h i 20 minuta. Za savladavanje ovog uspona ( 1,5 km ) uz malu visinsku razliku, od prijevoja trebalo nam je 1 h i 35 minuta. Vrh je označen natpisom imena i nadmorske visine. Na istoj stijeni ugrađen je i žig.

Žig ugrađen u stijeni

Dolaskom na vrh, Matija je posebno ushićen i zadovoljan. Ovo je njemu 149 žig u HPO_u. Nedostaje mu još samo jedan vrh kako bi završio HPO_u ( Sv. Rok na Matokritu), i taj je u planu za koji dan. Na vrhu smo odlučili marendati i uživati u veličanstvenom vidikovcu. Sa vrha u daljini se vidi Pelješac, Korčula, Lastovo i Hvar, a u neposrednoj blizini vidi se Drvenik i veliki dio Biokovskog grebena i morskih uvala.

Pogled na Drvenik

Pogled u nazad na greben po kojem smo došli

Zajednička fotka na vrhu Sokolića

Sam vrh Sokolića ne odlikuje se velikom visinom ali zbog svog specifičnog položaja i strmih stijena prema moru  dominira iznad Drvenika, stoga, privlači mnoge planinare, a sa druge strane tu je i kontrolna točka HP obilaznice. Vrh napuštamo u 15 h i 15 minuta i spust nastavljamo istim putom.

Još pokoja fotka pri spustu

Pogled na Gradinu

Bez žurbe nastavljamo spust do parkinga u starom selu, gdje dolazimo u 17 h i 30 minuta. Na parkingu slijedi pranje i presvlačenje. Kako je još dana ispred nas, odlučili smo posjetiti Gradinu. Sjedamo u auto i dolazimo u podnožje Gradine, a potom još nekoliko minuta uspona i eto nas na vrhu gradinske kule ( n/v 280 m ). Sa vrha kule, također se pružaju lijepi vidici prema morskoj obali i Drveničkim stinama.

Pogled na Drveničke stine i vrh Sokolić

Razrušeni dio kule sa zanimljivom stijenom ispod nje

Sjeverna strana kule ili tvrđave

Selo ispod Gradine

Napuštamo Gradinu i odlazimo u Drvenik, gdje se opskrbljujemo  hranom i pićem sa sutrašnji dan. Nakon toga vožnju nastavljamo do Orebića na Pelješcu kod obitelji Kurtović Jasne i Ante, koji su nas lijepo ugostili.
U nastavku slijedi: GPX tragovi na Google earthu i na topo karti, vertikalni profil staze, video snimka gpx tragova, te slideshow albuma fotografija uspona na Sokolić.