Snježnik – Zimski uspon od Platka - 2015.

Nedjelja, 08. veljače 2015.
Snježnik
je izdvojeni planinski kraški greben u zaleđu Rijeke, na rubu gorskokotarske visoravni. Proteže se u smjeru sjeverozapad – jugoistok u dužini 10 km između Obruča ( Grobničkih Alpi) i Risnjaka. Najviši vrh Snježnik (1505 m) nalazi se na jugoistoku. Prema sjeverozapadu izdižu se još nekoliko značajnijih vrhova: Međuvrhi (1462 m), Guslica (1490 m), Planina (1426 m), te Jelenc (1442 m). Odlikuje se strmim travnatim padinama (livadama), ispod kojih se nastavlja visoka i gusta bukova šuma. Ime je dobio po velikim količinama snijega koji se, unatoč blizini mora, zadržava sve do kasnog proljeća. Sam vrh je kamenit ispod kojeg se nalazi planinarski dom „Snježnik“, nažalost, zapušten i devastiran. U neposrednoj blizini vrha nalaze se prirodna staništa krškog runolista, stoga, vršno područje Snježnika nalazi se u sklopu Nacionalnog parka Risnjak. Osobitost ovog planinskog grebena dobro je poznata po svojoj izrazitoj oštroj granici između goranske i primorske klime. Tu se često izmjenjuju nagle vremenske promjene, posebice, u hladnijem dijelu godine. Na hrptu je posebno neugodno zbog jake bure i visoke razine vlage, koja je prisutna na toj visini.

Zahvaljujući svom usamljenom - izdvojenom položaju i visini, sa vrha se pružaju prekrasni i nezaboravni vidici na sve strane svijeta. Posebno je impresivan pogled na Risnjak, Guslicu, Grobničke Alpe, Učku, Slovenski Snježnik, na Kvarnerski zaljev i otoke, kao i na Velebit.

Snježnik 1506 m

PRISTUP AUTOMOBILOM (do Platka - mali dom Sušak)
Iz Ike osobnim automobilom krenuli smo u 7 h. U Matuljima ulazimo na autocestu i vozimo se do naplatnih kućica „Kikovica“ na Grobničkom polju, gdje silazimo s autoceste i vožnju nastavljamo ( 10 km) starom Lujzianskom cestom Rijeka – Zagreb, do skretanja za Platak, iznad Kamenjaka. Lokalnom cestom još 10_tak  do malog doma Sušak na Platku.

ISHODIŠTE POHODA (s karakterističnim putnim točkama)
Mali dom Sušak (1127 m), vrh Snježnik (1506 m), Međuvrhi (1462 n), te povratak do doma Sušak (1127 m). Dužina staze 9,5 km. Aktivno vrijeme hoda 3 j i 26 minuta. Vrijeme stajanja 3 h i 29 minuta. Ukupno provedeno vrijeme 6 h i 55 minuta. Visinska razlika pri usponu 644 m, pri spustu 659 m.

Ispred planinarskog doma Sušak na Platku

Od planinarskog doma Sušak u 8 h i 30 minuta  krećemo markiranom stazom prema postaji žičare Radeševo. Nekoliko skijaša ispred brvnare čeka da se žičara stavi u pogon. Žičara se otvara u 9 h i 30 minuta. Nastavljamo dalje po šumskoj (Rimskoj cesti), koja ujedno u zimskom periodu služi kao turistička skijaška staza. Nakon 20-tak minuta hoda po cesti markacija nas upućuje desno kuda planinarski put vodi kroz  šumu. Na ovom dijelu staze propadamo u snijeg iznad koljena.

Žičara Radeševo u jutarnjim satima

Na stazi kroz šumu

Iz šumske staze ponovo izlazimo na cestu_skijašku turističku stazu, koja vodi prema Radeševu. Hodajući po cesti nailazimo na smjerokaz  za Snježnik. Tu napuštamo skijašku stazu i ulazimo na planinarski put, koji je malo zahtjevniji od dosadašnje staze. Na tom mjestu sustiže nas planinar i alpinista Tomislav Premec, član Riječkog alpinističkog kluba Rijeka, te zajednički nastavljamo prema vrhu Snježnik. Tako nakon jedan sat hoda dolazimo do prvog raskrižja putova, od kuda su moguće dvije varijante do vrha. Lijevo put za Snježnik vodi kroz Grlo 35 minuta, a desno preko Grebena 40 minuta i za Risnjak 2 h i 30 minuta. Mi smo odlučili napraviti kružnu turu. Uspon po Grebenu, spust kroz Grlo.

Tomislav i Pino

Raskrižje putova. Lijevo staza vodi kroz Grlo – desno preko grebena

Nastavljamo dalje Rimskom cestom do prijevoja Rimska vrata. Ovim dijelom staze još nije nitko prošao, pa nam ne preostaje ništa drugo nego da prtimo taj dio staze. Navlačim krplje na gojzerice i nastavljamo dalje, Pino i Tomislav bez krplji, upadaju u snijeg do koljena, na mjestima i iznad. Na putu prema Rimskim vratima prolazimo pored križanja putova. Desno odvaja se staza za Platak, ravno za Snježnik i Gerovo. Dolaskom na prijevoj Rimska vrata otvara se lijepi pogled na susjedni vrh Risnjak.

Na stazi prema Rimskim vratima

Dio staze koju moramo prtiti

Upada se u snijeg iznad koljena

Na raskrižju putova: lijevo za Snježnik, desno za Platak

Pogled unazad na Pina i Tomislava

Smjerokaz na prijevoj Rimska vrata. Ravno za Snježnik, desno cestom za Lazac i dalje za Gerovo. (put nije markiran, kao što je vidljivo na smjerokazu).

Pogled na Risnjak i Schlosserov planinarski dom

S prijevoja započinjemo zahtjevniji uspon prema vrhu, najprije kroz šumu, a zatim po travnatom grebenu, sada pokrivenim snijegom. Iz šumskog dijela staze izlazimo nakon 30 minuta hoda. Puše lagani sjeverni vjetar i hladno je i ako je sunčano. Kratki odmor i prilika da se osvježimo toplim napitkom.

Kratka pauza za odmor i osvježenje

Nakon kratkog odmora slijedi uspon prema vršnom grebenu

Po grebenu nastavljamo dalje, no, sve što se dalje penjemo ledena snježna kora je sve tvrđa. Stoga, izlaskom na greben stavljamo dereze i nastavljamo po zaleđenom grebenu sve do vrha Snježnika (1506 m), gdje stižemo u 11 h i 50 minuta. Nekoliko panoramskih fotografija sa vrha:

Pogled na Učku, Kvarnerski zaljev i otoke

Vidik prema Međuvrhi, Guslici i Slovenskom Snežniku

Zbog hladnog vjetra koji puše, na vrhu se ne zadržavamo mnogo – spuštamo se do planinarskog doma Snježnik – do zimske sobe gdje smo napravili pauzu za odmor i marendu. Tu smo zatekli i upoznali tri mlada simpatična planinara: Marina, Juricu i Silvia. Mladići koji vole prirodu, planinarenje i izazove. U neformalnom razgovoru doznajem da često planinare i da nisu članovi niti jednog planinarskog društva.

Dimnjaci na planinarskom domu Snježnik

Ispred planinarskog doma Snježnik u društvu – od lijevo na desno: Marin, Pino, Tomislav, Silvio i Jurica

Snježnik  - Guslica: Prvobitni plan puta bio je kružna tura Platak, preko Grebena na Snježnik i povratak kroz Grlo do Platka. Nakon kratke konsultacije, odlučili smo krenuti prema Guslici. Od doma na Snježniku krenuli smo u 12 h i 35 minuta prema Guslici. Uspinjemo se po grebenu i zaleđenim obroncima do vrha zvanog „Međuvrhi“ (1462 m), zatim se spuštamo do prijevoja gdje staza ulazi u šumu, nakon koje se dolazi na cestu što ide od Platka do Guslice.  Na prijevoj između Mađuvrhi i Guslice stižemo u 13 h i 15 minuta. Ulazimo na šumsku stazu. Tu nas čeka nepredviđeno iznenađenje. Nanosi snijega koje je vjetar donio kreću se preko 1,5 m. Upadamo u duboki snijeg.  Kako se vrijeme kvari, a vjetar pojačava, shvatili smo da bi mnogo vremena izgubili dok bi se kroz šumu probili i popeli na Guslicu. Donosimo racionalnu odluku i vraćamo se do Snježnika i spust nastavljamo kroz Grlo do  Platka.

Pogled sa grebenske staze na Međuvrhi

Prijevoj između Međuvrhi i Guslice – prije ulaska u šumu (u pozadini nekadašnji vojni objekt)

Nanosi snijega na stazi kroz šumu

Zimska – snježna idila u šumi prema Guslici

Na grebenu ispod Snježnika

Na polegnutom dijelu staze

Od raskrižja gdje se račvaju putovi preko Grebena i kroz Grlo, nastavljamo spust istim putom do doma Sušak na Platku. Do žičare Radeševo dolazimo u 15 h i 15 minuta. Tu smo ponovo sreli Marina, Juricu i Silvia, gdje se odmaraju uz tekuće napitke.

Marin, Ivica i Silvio – zasluženo su se nagradili pićem poslije uspješnog završenog pohoda na Snježnik

Tako je prošao još jedan lijepi dan u prirodi i dobrom društvu i novim poznanstvima. Po tradicionalnom planinarskom običaju, poslije svakog uspješnog planinarenja slijedi nagrada sa dobrom klopom i pićem u Putniku u Sobolima.
U nastavku slijedi: Gpx tragovi na Google Earthu, na topo karti, vertikalni profil staze, te link  album fotografija uspona na Snježnik, koje nisu obuhvaćene ovim putopisom.