Snježnik - zimsku uspon od Platka 2013.

Petak, 01. ožujka 2013.

Snježnik 1505 m nadmorske visine je kraška planina u zaleđu Rijeke, na rubu gorskokotarske visoravni. Planinski masiv Snježnika, smješten sjeverozapadno od nešto višeg vrha Risnjaka, odlikuje se bogatstvom vegetacijskog pokrova. Vrh Snježnika je kamenit, okružen je cvjetnim planinskim livadama, sa kojeg se otvara prekrasan pogled na sve četiri strane svijeta. Sada to nije vidljivo, budući da je sve pod snijegom. Planinarski dom Snježnik smješten je svega nekoliko metara podno vrha.

S vrha se pruža lijep pogled  na Kvarnerske otoke, Riječki zaljev, Istru i njen najviši vrh Učku, slovenski Snežnik, iza njega po dobroj vidljivosti vide se Kamničko Savinjske Alpe. Prema jugu i zapadu, vidi se Veliki Risnjak, Velika Kapela  i gmasiv  Velebit. Vrh je označen, natpisom na kamenu "VRH 1506". Nekoliko metara dalje, u kamen su učvršćena i dva planinarska žiga. Jedan nje od obilaznice "Riječka Transferzala" a drugi od "Goranskog Planinarskog Puta".

Vrh Snježnik i istoimeni planinarski dom

PRISTUP AUTOMOBILOM (do Platka - Mali dom Sušak)
Osobnim automobilom krenuli smo iz Ike. Na čvoru Matulji ulazimo na autocestu i vozimo se do naplatnih kućica na Kikovici. Izlazimo s autoputa i dalje nastavljamo starom cestom Rijeka – Zagreb D3 -  iznad zaselka Kamenjak do odvojka za Platak, i dalje 10 km do  parkinga ispred malog doma Sušak, od kuda je polazna točka uspona na Snježnik.

ISHODIŠTE POHODA  (s karakterističnim putnim točkama)
Platka - Mali dom Sušak (1127 m), preko grebena na vrh Snježnik (1505 m). Silazak kroz Grlo do Platka Mali dom Sušak (1127 m). Dužina staze 6,9 km. Vrijeme gpx traga 4 h i 03 minute. Ninimalna visina 1125 m, maksimalna 1502 m. Visina polazišta 1127 m. Visina odredišta 1505 m. Prosječan nagib 16%.

Lijep i sunčan zimski dan, stvoren za izlete u planine i zimske uspone. Doznajemo od lokalnog info servisa,  da je snijega na Platku i Snježniku preko 2 metra. Fedor Nalis i ja Mirko Bjelan krenuli smo iz Ike osobnim automobilom u 8 h. Zaustavljamo se na vidikovcu prije samog dolaska na Platak, kako bi napravili nekoliko fotografija, obzirom na prelijep i sunčan dan. Produžavamo vožnju do malog doma Sušak na Platku, gdje stižemo u 10 h (1127 m). Slijedi pripreme sa kompletnom zimskom opremom, od gamaša, dereza, cepina i krplje. I doista, sva ta oprema bila je potrebna. Na stazi od Platka do Snježnika zastupljeni su svi zimski uvjeti, tako da smo na mjestima koristili krplje, na mjestima dereze i cepin.

Na parkingu ispred malog doma Sušak

Od planinarskog doma Sušak u 9 h i 10 minuta  krećemo markiranom stazom prema postaji žičare Radeševo. Nekoliko skijaša ispred brvnare se sunča i čeka da se žičara stavi u pogon. Žičara se otvara u 9 h i 30 minuta.

Nastavljamo put dalje po Rimskoj cesti, koja ujedno u zimskom periodu služi kao turistička skijaška staza

Na Rimskoj cesti prema Radeševu

Nakon 20 minuta hoda po cesti, markacija nas upućuje desno kuda planinarski put vodi kroz gustu bukovu šumu. Na ovom dijelu staze propadamo u snijeg iznad koljena.

Na stazi

Iz šumske staze ponovo izlazimo na cestu_skijašku turističku stazu, koja vodi prema Radeševu. Hodajući po cesti nailazimo na smjerokaz  za Snježnik. Tu napuštamo skijašku stazu i ulazimo na planinarski put, koji je malo zahtjevniji od dosadašnje staze. Kako vrijeme odmiče sunce sve jače grije, što je omogućilo sa stabala lagano otapanje leda i snijega koji nam svakih nekoliko koraka padne na glavu. Tako nakon jedan sat hoda dolazimo do prvog raskrižja putova. Lijevo put za Snježnik vodi kroz Grlo 35 minuta, a desno preko Grebena 40 minuta i za Risnjak 2 h i 30 minuta. Mi smo odlučili napraviti kružnu turu. Uspon po Grebenu, a spust kroz Grlo. Snijega je sve više, propadamo iznad koljena. Da je tome tako, kolika je visina snijega, najbolje će vam pokazati ove dvije fotografije, sada sa snijegom i prije (24.03.2011 sa 0,5 m) snijega.

Isto raskrižje sa visinom od 0,5 m snijega (24. ožujka 2011)

Dalje put preko grebena nije moguć bez krplji. Stoga, pravimo kratku pauzu i stavljamo krplje na gojzerice i nastavljamo u smjeru Snježnika. Na ovom dijelu staza je polegnuta, što je dobro dok se ne priviknemo na hodanje sa krpljima.

Po stazi sa krpljama

Nakon 20_tak minuta hoda od prvog raskrižja ( Rimskom cestom) dolazimo do prijevoja  Rimskih vrata gdje je postavljen još jedan smjerokaz. Iz pravca dolaska, desno Rimskom cestom za Lazac 1 h, ravno na Snježnik  i nazad za Risnjak i Platak.

Rimska vrata_raskrižje putova

Sa prijevoja Rimskih vrata  otvara se prekrasan pogled na Risnjak.

Pogled na Risnjak

Sa ovog prijevoja započinjemo zahtjevniji uspon prema vrhu, najprije kroz šumu, a zatim po travnatom grebenu, sada pokrivenim snijegom. Iz šumskog dijela staze izlazimo nakon 30 minuta hoda. Vjetar puše i hladno je i ako je sunčano. Kratki odmor i prilika da se odjenemo u dodatni sloj odjeće kako bi se zaštitili od vjetra.

Vrijeme odmora

Po grebenu nastavljamo dalje uz pomoć krplji, no, sve što se dalje uspinjemo ledena snježna kora je sve tvrđa.

Po grebenu prema vrhu

Zabijamo krplje u led, a za pripomoć koristimo i cepin.  Ovako više ne ide. Došlo je vrijeme da se krplje zamjene sa derezama.

Krplje u ruksaku, a dereze na nogama. Tako se po grebenu prema vrhu krećemo sa derezama. Na mjestima gotovo da ih i ne trebamo, a nekoliko metara dalje bez njih se ne može.

Na stazi prema vrhu

Po zaleđenoj stazi

Na vrh Snježnika (1505 m) dolazimo u 11 h i 48 minuta.

Na vrhu Snježnika

Zahvaljujući  izdvojenom položaju i visini, Snježnik je jedan od ljepših vidikovaca. Osobito su dojmljivi vidici na Risnjak, Slovenski Snježnik, Guslicu, Obruč, Učku i Riječki zaljev sa otocima. Na vrhu po sunčanom prekrasnom danu uživamo u ne svakodnevnom okruženju. Nekoliko fotki sa vrha.

Pogled na greben. U dolasku još nekoliko planinara

Pogled na Risnjak

Pogled prema Guslici

Ovaj izlet i uspon na Snježnik omogućio mi je da testiram sebe i svoj prag izdržljivosti i prevladam strah od leda. Obzirom, da do sada nisam koristio dereze, krplje ni cepin i penjao se po zaleđenoj snježnoj površini. Za usavršiti hodanje sa derezama po ledu treba mnogo vrhova uspeti , da bi mogao donijeti neko konkretno mišljenje jesam li spreman na zimske pohode ili da zamrzim zimu i penjanje po ledu. Na ovom usponu zastupljeni su svi zimski uvjeti penjanja, osim naveza.

Na vrhu se zadržavamo 30 minuta. Za povratak odlučili smo napraviti kružnu turu i spustiti se kroz Grlo. Sa vrha gledamo dom kako je sa stražnje strane zatrpan nanosom snijega do vrha krova.

Spust prema domu zatrpan snijegom do krova

Na krovu doma između dimnjaka

Ispred doma okovanog u snijeg i led

Napuštamo dom i spust nastavljamo kroz Grlo.

Pogled prema domu

Nakon pola sata spusta, nastavljamo stazom koja vodi kroz bukovu šumu. Vjetra nema, snijeg je ponovo mekan. Došlo je vrijeme zamjene dereza sa krpljama i skidanja vjetrovki.

Na stazi nakon zamjene dereza sa krpljama

Za spust od vrha Snježnika preko Grla do raskrižja putova trebalo nam je 1 h i 10 minuta,sa svim zastajkivanjem i fotkanjem. Dalje povratak nastavljamo istim putem do malog doma Sušak na Platku. Dolaskom do podnožja žičare Radeševo susrećemo nama dragog prijatelja Florijana, nadzornika (rendžera) u Parku prirode Učka, a ovdje na Platku u ekipi osiguranja.

U društvu sa Florijanom

Pozdravljamo se sa Florijanom, te nastavljamo do doma Sušak, gdje nam je parkiran automobil.

Dolazak do malog doma Sušak na Platku

Po ustaljenoj praksi, poslije svakog uspješnog pohoda slijedi nagrada uz osvježenje  i dobar ručak, ovog puta u gostionicu Putniku.

U nastavku slijedi: GPS tragovi na Google Earthu i na topografskoj karti, vertikalni profil staze, te link album fotografija koje nisu obuhvaćene ovim putopisom.

Gps tragovi na uspona na Snježnik na Google Earthu

Gps tragovi na topo karti