Vagabundina koliba - Zagradski vrh – Vagabundina koliba (kružna tura)

Nedjelja, 05. srpnja, 2015.

Zagradski vrh (1187 m) je najviši vrh na uzdužnom pojasu primorskog ruba goranske visoravni. Nalazi se između Vinodolske zaravni i Viševice, te predstavlja  prijelazno područje između Vinodola i Velike Kapele. Sjeverna strana vrha je pod bukovom šumom, a primorska je gola. Vršni dio ima oblik lijepoga travnatog hrpta s kojeg se šire vidici prema Vinodolu, Riječkom zaljevu, Viševici, Liču i Fužinama. Na istočnom podnožju Zagradskog vrha, na visini od 950 m, pruža se područje lijepih livada gdje su Vinodolci imali svoje ljetne pastirske stanove zvane Zagradi, po kojima je ime dobio i sam vrh. Zagradski je vrh atraktivan i jednostavan za uspon i za one koji često ne planinare.

Zagradski veh od njegovog podnožja

Mala ekipa od 7 članova – (ne planinara – budućih sigurno da ), ali zaljubljenika u prirodu i planine  (Inga, Maja, Ada, Sanjin, Sebastian, Vito i moja malenkost, Mirko) odlučili smo 05. srpnja - dan provesti u Gorskom Kotaru u prirodi na svježem zraku, izbjeći ljetnu vrućinu i popeti se na Zagradski vrh 1187 m nad morem.

Ishodišna točka pohoda je Vagabundina koliba (864 n(, Zagradski vrh (1187 m(, Silazak malom kružnom turom oko vrha do Vagabundine kolibe (864 m). Dužina staze 6,3 k. Vrijeme gpx traga 2 h i 53 minute. Minimalna visina 859 m, maksimalna 1196 m. Visina polazišta 864 m, visima odredišta 1187 m. Prosječan nagib 15%.

izvod iz analize gpx traga

Ispred doma Vagabundine kolibe.

Početna točka uspona je od Vagabundine kolibe na Ravnom. Pohod započinjemo u 9 h i 10 minuta. Početna markacija je na stablu  sa desne strane kolibe. Staza nakratko prolazi preko livade, zatim ulazi u šumu, te nakon prijeđenih 450 m izlazi iz šume desno na makadamsku cestu koja dalje vodi

Na samom početku preko livade iza Vagabundine kolibe

Stazom kroz šumu do izlaska na makadamski put.

Na stazi po makadamskom putu.

Nakon  prijeđenih 600 m po makadamu, prema smjerokazu staza skreće lijevo, nakratko, na šumsku vlaku do zadnjih vikendica, a potom nastavlja planinarskom stazom kroz šumu do raskrižja putova u podnožju Zagradskog vrha, gdje mu se prilazi sa istočne strane, od kuda se pruža lijep pogled na sam Zagradski vrh. Na ovom dijelu staze često se zaustavljamo kako bi ubrali pokoju jagodicu i njome se osvježili.

S makadamske ceste – lijevo na šumsku vlaku

Mala poslastica s šumskim jagodama

Nakon prijeđenih 2,2 km i 30 minuta laganog hoda od ishodišta, dolazimo do raskrižja putova. Gledano iz pravca dolaska: lijevo se odvaja staza za Bribir 3 h i 35 minuta, Pl. kuća Kurin 1 h i 30 minuta, te vrh Kukovača 2 h i 20 minuta. Desno u smjeru sjeverozapada nastavak Riječkom transverzalom odvaja se staza za: vrh Medveđak 5 h i 10 minuta, vrh Kobiljak 3 h i 05 minuta, vrh Kunculova glava 2 h i 55 minuta, te Zagradski vrh 30 minuta.

Od ovog raskrižja 5 minuta dalje nalazi se još jedno raskrižje, koje zapravo upućuje kao i prethodno raskrižje uz dopunu koja označava lakši i teži pristup usponu na Zagradski vrh. Mi smo za uspon odabrali kružnu turu. Uspon po lakšem i spust po težem putu. U nastavku staza kružno vodi do  samog vrha uz lagan i postupan uspon,  najprije travnatim dijelom, a potom kroz gustu bukovu šumu, gdje ponovo izlazi na travnati dio vrha. Staza nije nimalo zahtjevna i laka je za snalaženje i dobro je markirana. Jedino treba malo pripaziti na mjestu gdje se odvaja za uspon na Zagradski vrh. Tu je nespretno  postavljena markacija – prethodno prije skretanja nema oznake križanja, već je na stablu bukve s lijeve i desne strane postavljena „kutna“marka skretanja, kao što će biti prikazana na slici.

Po izohipsi Zagradskog vrha na lakšem dijelu staze

Kratka stanka i uživanje u  prelijepom planinskom ambijentu prepun cvijeća

Na raskrižju s desne strane puta – oznaka za skretanje desno, isto tako na bukvi s desne strane stoji marka za skretanje lijevo. Na tom mjestu treba pripaziti na skretanje, budući staza nije jako uočljiva – prekrivena je travom.

Na stazi kroz šumu prema vrhu

Izlaskom iz šumske staze na travnati Zagradski vrh (1187 m)

Kratki predah ispred samog vrha

Opušteni i rasterećeni od ruksaka u potrazi za što boljim vidikovcem

Na Zagradski vrh (n/v 1187 m) dolazimo točno u 10 h i 20 minuta. Uspon je trajao 1 h i 10 minuta. Vršni dio ima izduženi oblik lijepoga travnatog hrpta prošaran kamenjem s kojeg se pružaju prekrasni vidici prema Vinodolu, Riječkom zaljevu, Viševici, Liču i Fužinama. Na vrhu u stijeni je postavljen metalni žig, tu je i metalna kutija sa upisnom knjigom. Na istočnom podnožju Zagradskog vrha, na nadmorskoj visini okvirno 950 m, pruža se područje lijepih livada gdje su Vinodolci izgradili ljetne pastirske stanove zvane „Zagradi“ po kome je ovaj vrh i dobio ime.

Pogled na Lič i Fužine

Pogled na more i otoke

Zajednička fotka na vrhu

Trideset minutnu pauzu na vrhu iskoristili smo za odmor i okrepu, te uživanje u sunčanom ( moglo bi se reći previše toplom – očekivali smo više svježine)  danu i u prelijepim panoramskim vidicima. Silazak započinjemo po strmoj i težoj stazi, najprije po travnatom, a potom po kamenitom dijelu staze. Markacije nisu uočljive, bolje reći i ne postoje, ali staza je ugažena i dobro vidljiva.

Od vrha na početku spusta po travnatoj stazi

Na blažem dijelu spusta

Na stazi pri strmom spustu po kamenjaru

Pri spustu po kamenjaru i zahtjevnijem dijelu staze

Niz kamenjar

Spust pri kombinaciji trave i kamenjara

Nakon 23 minute koliko je trajao spust od vrha do podnožja, nastavljamo povratak istim putom do Vagabundine kolibe uz povremena zaustavljanja radi branja jagoda. Ovaj dio staze koji prolazi kroz šumu mnogo je ugodniji za hodanje od onog pri spustu po kamenjaru. Do Vagabundine kolibe dolazimo u 12 h i 15 minuta. Po starom  planinarskom običaju, poslije svakog uspješnog završenog planinarenja slijedi nagrada uz dobar ručak u Vagabundinoj kolibi.

Izlazak iz šume na livadu prije Vagabundine kolibe

Vrijeme ručka

Nakon ručka  i dužeg odmora, pozdravljamo se s domaćinima i nastavljamo vožnju prema Fužinama gdje se zaustavljamo u hotelu Bitoraj radi osvježenja. U međuvremenu, Maja je dobila ponudu od Mile da zajaše na konja „Lisca“.

Maja je prihvatila ponudu i uzjahala Lisca

Zajednička fotka Maje, vlasnika Mile i Lisca

U nastavku slijedi: gpx tragovi na Google earthu, na topo karti, vertikalni profil staze, te album fotografija uspona na Zagradski vrh, koje nisu obuhvaćene ovim putopisom.

Gpx tragovi na Google earthu

Gpx tragovi na topo karti.