Uspon na Risnjak od Platka

Četvrtak, 10. veljače 2011.

Planinski masiv Risnjak spada u planine Dinarskog gorja a sastoji se od više planinskih vrhova i spada u najljepše hrvatske planine. Bogatstvo biljnog i životinjskog svijeta vidljivo je na svakom koraku. Planina je dobila ime po Risu, koji obitava u njezinim šumama.
Veliki Risnjak nalazi se unutar Nacionalnog parka Risnjak i drugi je vrh po visini u Gorskom Kotaru, poslije Bjelolasice, a 82. vrh je na popisu najviših vrhova u Hrvatskoj.  Risnjak, Snježnik i izvor Kupe biseri su Nacionalnog parka. Masiv Risnjaka svojim stjenovitim vrhom dominantno se izdiže iznad zelenih gorskih šuma. Jedan je od najslikovitijih vrhova i najljepših vidikovaca u Gorskom Kotaru i u Hrvatskoj. Vidik sa vrha otvoren je u svim smjerovima. Dobro se vidi Kvarnerski zaljev sa otocima, Učka, Ćićarija, Snježnik, Slovenski Snežnik, Bjelolasica, Velebit, kao i Schlosserov dom.

Schlosserov dom (1418 m) ispod vršne stijene Risnjaka (1528 m)

PRISTUP AUTOMOBILOM (do Platka - Mali dom Sušak)
Osobnim automobilom krenuli smo iz Ike. Na čvoru Matulji ulazimo na autocestu i vozimo se do naplatnih kućica na Kikovici. Izlazimo s autoputa i dalje nastavljamo starom cestom Rijeka – Zagreb D3 -  iznad zaselka Kamenjak do odvojka za Platak, i dalje 10 km do  parkinga ispred malog doma Sušak, od kuda je polazna točka uspona na Risnjak.

ISHODIŠTE POHODA  (s karakterističnim putnim točkama)
Platka - Mali dom Sušak (1127 m), Rimska vrata, raskrižje Cajtige, Schlosserov dom (1418 m), Veliki Risnjak (1528 m). Silazak Medveđa vrata (1288 m), Vilje, Cajtige, Mali dom Sušak (1127 m). Dužina staze 14.8 km.Vrijeme gpx traga 6 h i 12 minuta. Visinska raylika pri usponu 906 m, pri silasku 938 m. Minimalna visina 1110 m, maksimalna 1523 m. Visina polazišta 1127 m. Visina odredi[ta 1528 m. Prosje;an nagib 15%.

Iyvod iy analiye gpx traga

Planinarski domu Sušak

Moja prva planinarska iskustva u organiziranju izleta i u pisanju blogova.
Tek, što je stigao sa broda, Sandro želi da napravimo jedan pohod u planine. Dosta mu je mora i predlaže, za početak jednu lakšu stazu. Razmišljamo. gdje bi bilo najbolje poći a da se ne ponavljamo po poznatim stazama. Sreli smo se sa Pantom na marendi u Rivijeri i iznijeli mu naše ideje. Predložio je da se ide Platak_Snježnik_Guslica_Platak, a on će biti dostupan na mobitelu, u koliko nam zatreba pomoć. Meni je ovo prvo iskustvo u organizaciji izleta nepoznato, da samostalno planiram i da preuzmem odgovornost za pohod. Uzdajući se u modernu tehniku: (računalo, navigacijski gpx uređaj, digitalnu topo kartu) odlučim se za pohod: Platak_ Risnjak_obilazno preko Medveđih Vrata na Platak.

Otvaram računalo, priključujem GPS uređaj i na rutabilnoj topografskoj karti po ucrtanim planinarskim putovima krenem  u izradi navedene rute postavljajući gpx  tragove. Rutu sa računala prenesem na gpx i stvorim sebi jednu prividnu sigurnost.  Pregledavam vertikalni profil staze  580 m visinske razlike pri usponu.  Držim se one planinarske: prosječni planinar 300 m  pređe otprilike za 1 h hoda. Tu dolazi do izražaja moje neiskustvo: Nisam predvidio težinu staze, obzirom, na snježne uvjete, konfiguraciju terena, te fizičku spremnost svih sudionika, a posebice Sandra,  koji je 5 mjeseci bio na brodu i bez kondicije, ali vjerujem u njega da on to može jer je borac a i snažan je. Iz Ike krećemo u 8 h. Kod restorana Putnik uzimamo Mladena Klarina koji nam se pridružuje pohodu.

Mladen je iskusni planinar. Nakon 10 godišnje pauze odlučio je ponovo izvaditi planinarsku robu iz naftalina i provjetriti je na ovom pohodu. Mladen je bio na Risnjak, ali ne i ovim putom.
Na Platak ispred Malog doma Sušak, parkiramo auto, ulazimo u dom. Tu nas dočekuje ljubazna domaćica Dolores i poslužuje čaj sa rumom (pred zagrijavanje prije pohoda). Raspitujemo se o stazi za Risnjak i od Dolores doznajemo, da je staza dobro markirana i da dosta planinara posjećuje Risnjaka, i dodaje, da je i djeca pohode. To nas je dodatno ohrabrilo.

Ljubazna domaćica Dolores poslužuje čaj sa rumom

Prekrasan i sunčan dan, mi dobro raspoloženi krećemo na pohod točnu u 9 h i 30 minuta. Na izlazu iz doma uz sami parking  na stablu markacija sa oznakom i strelicom Risnjak 2 h 30 minuta.

Smjerokaz za Risnjak (2,30 h)

Širokom šumskom stazom pokrivene snijegom, udaljavamo se od doma laganim usponom. U jutarnjim satima malo je prohladno, potrebna je zaštita glavu  ruke (kapa i rukavice).

Na početku staze ugođaj predivan, sunce i snijeg

Put nastavljamo dalje po širokom kolovozu i nakon 15 minuta hoda postaje toplo. Zaustavljamo se, odlažemo naprtnjače i skidamo prvi sloj odjeće.

Slijedimo put dalje po širokom kolovozu u smjeru Risnjaka

Kratka pauza

Na ovom dijelu staze uspon je bio zahtjevniji a Sandro puše kao ris koji tjera mladu Risicu a ne može je stići, ali daje sve od sebe. Po teškoj i zaleđenoj stazi, nakon 2 h i 30 minuta hoda dolazimo na veliko raskrižje puteva – Cajtige. Lijevo put vodi za Snježnik 1 h i 20 min i Gerovo 16 km. Desno put po šumskoj cesti vodi na Gornje Jelenje 9,5 km. Ravno put vodi do Risnjaka.

Mi nastavljamo put ravno u smjeru Risnjaka po predivnoj stazi obasjanom suncem. Što se više dižemo prema vrhu staza je sve zahtjevnija. Naizmjenično po strmim obroncima Parka prirode spuštamo se i dižemo. Na mjestima, ovisno da li smo na južnom ili sjevernom dijelu staze, snijeg je ili zaleđen pa se kliže, ili je mekan pa se u njega upada. Naravno, da takvo stanje otežava hodanje, a posebice za Sandra bez neke veće kondicije. Nakon polusatnoga uspona, put nas dovodi do raskrižja putova, gdje nastavljamo ravno u smjeru doma na Risnjaku.

Drugo veće raskrižje putova. Od raskrižja ostalo je još 15 minuta uspona u smjeru doma

Staza pred vrh prije doma na Risnjaku

Ispred planinarskog doma Risnjak dr. Josip Schlosser Klekovski dolazimo točno u 12 h i 30 minuta (1418 m).  Pomalo umorni od hodanja po snijegu i ledu, presvlačimo se i okrepljujemo se kako bi nadoknadili izgubljenu energiju.

Planinarski dom Risnjak (1418 m)

Ispred doma pravimo veliku pauzu uz marendu i zadržavamo se 50 minuta. U 13 h i 20 minuta od doma nastavljamo put koji se strmo uspinje u smjeru Velikog Risnjaku i za 10_etak minuta dolazimo do pred sami vrh. Od tu se pomoću sajli treba popeti do vrha. No, međutim, na sjevernoj strani put dalje vodi između dvije strme stijene zatrpane sa snijegom i ledom. Sajla pola metra pod ledom. Bez dereza nije moguć uspon. Mladen i Sandro odustaju.

Sajle zatrpane u snijegu i ledu

Sa južne strane ja se penjem po strmim i opasnim stijenama do samog  vrha (1528 m). Nagrada za dolazak na vrh je svakako, predivan pogled. Vidljivost je dobra, vide se okolni vrhovi Gorskog Kotara, Kvarnera, Učke, Istre.  Sa južne strane vide se vrhovi Velebita. Na sjeveru preko slovenskog Snježnika vide se Julijske i Kamničko Savinjske Alpe. Nekoliko fotografija:

Vrhovi Gorskog Kotara

Učka

Alpe

Vrh Velikog Risnjaka 1528 m

Mladen i Sandro prate moj silazak

Povratak za Platak započinjemo u 14 h i 15 minuta, ne istim putem, već krećemo lijevo od doma po stazi koja vodi za Crni Lug i G. Jelenje.

Pogled na dom Risnjak sa južne strane

Vraćamo se po lijepo uređenoj stazi prema jugu. Snijega je manje i mekan je, nema leda. Tako, laganim silaskom nakon 40 minuta hoda dolazimo do prvog raskrižja puteva  na Medvjeđa Vrata. Desno put vodi prema G. Jelenju  i za Vilje, a ravno nastavlja za Crni Lug.

Po ugodno šumskoj cesti za 35 minuta hoda dolazimo do drugog raskrižja.

Drugo raskrižje

Na ovom raskrižju skrećemo desno za Snježnik i Lazac po šumskoj cesti prekrivena neugaženim snijegom. Ova cesta je ujedno i granica Parka prirode Risnjak, njome u 16 h završavamo krug na veliko raskrižje – Cajtige. Od ovog raskrižja vraćamo se istim putem do doma na Platku. Po ugodno šumskom puta uz sunce pri zalasku uživamo na ovoj avanturi.

Na stazi pri silasku za Platak

Na povratku za Platak

Konačno, stižemo na Platak u Mali Dom Sušak u 17 h i 30 minuta. Kako, poslije svakog pohoda, tako i ovog puta, ne smijemo zanemariti tradiciju, moramo, napuniti svoje tobolčiće. Domaćini nam preporučaju jotu sa kobasicom. Dok čekamo ručak osvježavamo se sa pivom, kako bi nadoknadili izgubljenu tekućinu.

Vrijeme ručka a moglo bi se reći večere

U nastavku slijedi: gpx tragovi na Google Earthu, na topo karti, vertikalni profil staze, te link – album fotografija koje nisu obuhvaćene ovim putopisom.