Uspon na Veliki Risnjak od Crnog Luga 18.03.2014.

Utorak, 18. ožujka 2014.

Planinski masiv Risnjak spada u planine Dinarskog gorja a sastoji se od više planinskih vrhova i spada u najljepše hrvatske planine. Bogatstvo biljnog i životinjskog svijeta vidljivo je na svakom koraku. Planina je dobila ime po Risu, koji obitava u njezinim šumama.
Veliki Risnjak nalazi se unutar Nacionalnog parka Risnjak i drugi je vrh po visini u Gorskom Kotaru, poslije Bjelolasice, a 82. vrh je na popisu najviših vrhova u Hrvatskoj.  Risnjak, Snježnik i izvor Kupe biseri su Nacionalnog parka. Masiv Risnjaka svojim stjenovitim vrhom dominantno se izdiže iznad zelenih gorskih šuma. Jedan je od najslikovitijih vrhova i najljepših vidikovaca u Gorskom Kotaru i u Hrvatskoj. Vidik sa vrha otvoren je u svim smjerovima. Dobro se vidi Kvarnerski zaljev sa otocima, Učka, Ćićarija, Snježnik, Slovenski Snežnik, Bjelolasica, Velebit, kao i Schlosserov dom.

Vrh Velikog Risnjaka (1528 m) i Schlosserov dom (1418 m) ispod vršne stijene

PRISTUP AUTOMOBILOM (do Crnog Luga)
Osobnim automobilom krenuli smo iz Ike. Na čvoru Matulji ulazimo na autocestu i vozimo se do naplatnih kućica na Kikovici. Izlazimo s autoputa, tu nam se pridružuje drugi automobil i dalje nastavljamo zajedno starom cestom D3 Rijeka – Zagreb. Na Gornjem Jelenju skrećemo lijevo – vožnju nastavljamo do Crnog Luga do parkirališta ispred Upravne zgrade NP Risnjak, od kuda je ishodišna točka ovog planinarskog izleta.

ISHODIŠTE POHODA  (s karakterističnim putnim točkama)
Upravna zgrada NP Risnjak (686 m), Vučja jama (nm), Schlosserov dom (1418 m), Vrh Velikog Risnjaka (1528 m). Povratak kružnom turom preko Medvjeđa vrata (1288 m), Markov brlog (924 m) do Upravna zgrada NP Risnjak (686 m). Ukupna dužina staze 17,4 km. Vrijeme gpx traga 6 h i 57 minuta. Minimalna visina 682 m, maksimalna 1541 m. Visina odredišta 1528 m. Visinska razlika pri usponu 1282 m, pri silasku 1271 m. Prosječan nagib 17%.

Mala ekipa od 3 člana (Fedor, Mladen i ja, Mirko) odlučili smo 18. ožujka dan provesti u Gorskom Kotaru u prirodi na svježem zraku i popeti se na Veliki Risnjak 1528 m nad morem. Prvi puta Risnjak sam pohodio 10. veljače 2011. Od Platka (mali dom Sušak) – Rimska Vrata – Cajtige – Planinarski dom dr. Josip Schlosser Klekovski – vrh Veliki Risnjak i povratak – Medvjeđa vrata – Vilje – Cajtige – dom Sušak. Ovog puta, odlučili smo se na uspon iz Crnog Luga – upravna zgrada NP Risnjak – Horvatovom stazom preko Vučje jame i dalje preko Bukovca i Smrekovca do vrha i povratak kružnom turom preko Medvjeđih vrata, Markova brloga do Crnog Luga. Uspon na Veliki Risnjak moguć je iz više pravaca: od Platka kao što sam naveo, od Vilja kao najkraći put, iz Gerova, Mrzlih Vodica.  Od Crnog Luga mogu se koristiti dvije staze: Horvatovom stazom preko Vučje jame ili poučnom stazom Leska preko Markovog brloga i Medvjeđih vrata.

Jezerce ispred Upravne zgrade NP Risnjak
Početna točka uspona označena je smjerokazom na kojem je ispisan naziv i smjer puta i vremenom hoda, te početnom nadmorskom visinom  (686 m):  lijevo Markov Brlog – Risnjak 3 h, a desno Horvatova staza – Risnjak 3 h. Smjerokaz je postavljen  sa lijeve strane pored upravne zgrade NP „Risnjak“ u naselju Crni Lug.

Smjerokaz i početna točka uspona na Risnjak

Naš izbor bio je, napraviti kružnu turu:  uspon po Horvatovoj stazi, a spust preko Medvjeđih vrata i Markova brloga. Prije samog uspona odlazimo na recepciju upravne zgrade NP-a da kupimo ulaznice. Tu doznajemo da je ledena kiša uzrokovala veliku štetu i da su stabla popadala po stazi, te da je uspon otežan i na mjestima neprohodan. Iz tog razloga nisu naplaćivali ulaznice. Od smjerokaza krenuli smo u 7 h i 45 minuta. Staza najprije vodi po kolnom putu lagano polegnuta i nakon 10 minuta hoda dolazimo do prvih prepreka. Polomljena i srušena stabla bukve prekrivaju stazu – posljedice ledene kiše koja je zahvatila predjele Gorskog Kotara.

Smjerokaz.

Od ovog smjerokaza staza započinje oštrijim usponom i na početku bez prepreka, poveselili se tome, ma ne zadugo. Nako nekoliko minuta hoda nailazime na mnogo teže, nego one iza nas.

Porušena stabla, popucali i slomljeni vrhovi. Neprocjeniva šteta

Nastavljamo planinarenja sa preponama, 20 minuta od smjerokaza mukotrpnog hoda  dolazimo do Vučje jame  n/v 1010 m. Tu smo napravili kratku stanku, kako bi se odmorili i osvježili.

Vučja jama

Od Vučje jame prestaju prepreke. Iznad 1000 m nadmorske visine nema znakova ledene kiše, a time ni  počinjene štete. Granica ledene kiše je do 100 m, iznad toga padao je snijeg. Nastavljamo dalje po Horvatovoj stazi koja vodi ispod Velikog Bukovca preko Klupica do smjerokaza koji vodi do Partizanskog  logora Smrekovac i Marijinog groba.

Na stazi bez znakova štete od ledene kiše

Na Horvatovoj stazi

Polomljeni smjerokaz za Partizanski logor Smrekovac i Marijin grob. Staza nije dobro markirana, a put je zapušten, pa se zbog toga ne preporuča posjeta, tako nam je objasnilo osoblje NP Risnjak. Od ovog smjerokaza prati nas snijeg sve do Planinarskog doma.

Na stazi pokrivenoj snijegom

Po lijepom i sunčanom danu ugodnom za planinarenje u 10 h i 40 minuta stižemo do raskrižja: lijevo za Medvjeđa vrata 30 minuta, desno za planinarski dom i vrh Risnjak 45 minuta.

Raskrižje

Dalje, staza vijugajući vodi preko Smrekovice uspinjući se oštrije, te bočno sa istočne strane izlazi ispod planinarskog doma, gdeje stižemo u 11 h i 30 minuta.

Prilaz domu sa istočne strane

Dolaskom pred „Planinarski dom dr. Josip Schlosser Klekovski“ (n/v 1418 m), odlučili smo napraviti dužu pauzu za odmor i marendu. Kako puše jak i hladan vjetar dodatno navlačimo vjetrovke. Nakon pola sata odmora od doma nastavljamo uspon prema vrhu Velikog Risnjaka. Staza, na kojoj ima dosta snijega  vrlo oštro se probija  kroz klekovinu, a potom  izlazi na stjenoviti dio staze i dolazimo do prve sajle.

Na južnoj strani staze na kojoj je postavljena mala sajla

Od ovog malog prijevoja staza skreće desno i dolazimo do slijedeće sajle po kojoj se treba popeti do vrha stijene. No, sajla je pokrivena snijegom i nije vidljiva. Kako je snijeg prilično mekan, uspjeli smo gojzericam napraviti udubine u snijegu i uz malo više opreza izlazimo na vršni dio stjena gdje nema snijega.

Uspon sa istočne strane po snijegu – sajla je zatrpana i nedostupna

Na vrh Velikog Risnjaka stižemo točno u 13 h. (n/v 1528 m). Vrh je označen metalnom šipkom na koju je zavaren metalni volan a ugrađena je u vršni kamen. Žig je ugrađen u kamen neposredno ispod vršne stijene. Tu je i metalni tuljak s upisnom knjigom. Vidik s vrha otvoren je na sve strane. Dobro se vide Kvarnerski zaljev sa otocima, Učka, Ćićarija, Snježnik, slovenski Snežnik, Bjelolasica i vrhovi Velebita. Ispod samog vrha Velikog Risnjaka lijepo se vidi i planinarski dom izgrađen na  livadi. Vrh Risnjak je kamenit, prepoznatljiv i vidljiv iz daljine, a izdiže se iznad šumskog zelenila NP Risnjak. Greben Risnjaka sastoji se od 3 vrha: Veliki Risnjak 1528 m, Sjeverno Mali Risnjak 1434 m i Južni Mali Risnjak.

Na vrhu Velikog Risnjaka

Zajednička fotka na vrhu Velikog Risnjaka

Pogled na Južni Mali Risnjak i Planinarski dom

Pogled prema vrhovima Gorskog Kotara

Na samom vrhu ne zadržavamo se mnogo zbog hladnog sjevernog vjetra. Spuštamo se istim putom do doma, gdje se zadržavamo još neko vrijeme. Ne žuri nam se, dan je sunčan i topao, prestao je puhati vjetar, zbog toga skidamo vjetrovke.

Ispred Planinarskog doma. Nekoliko rečenica o ideji i izgradnji planinarskog doma

Šumarska lugarnica na Smrekovcu, podno vrha Risnjaka, bila je prvi objekt u funkciji prihvata i smještaja posjetitelja masiva Risnjaka. Podignuta je od strane vlastelina Turn – Taxis za njihove potrebe, ali je uz njihovu dobru volju poslužila i ostalim posjetiteljima.

Ideja o izgradnji Planinarskog doma na Risnjaku potiče još od 1914.godine, kada je podružnica HPD-a sa Sušaka izradila nacrte novog doma. S realizacijom ove ideje trebalo je sačekati ipak “bolja” vremena. U jesen 1931.god., nakon sveobuhvatnih priprema, započela je izgradnja. U srpnju 1932.god. Planinarski dom je bio pod krovom, a do sredine rujna iste godine izvršeno je unutarnje uređenje. Planinarski dom  otvoren je 18. rujna 1932.god. Od otvorenja pa do današnjih dana na Planinarskom domu izvršeno je čitav niz obnova. Zadnja veća obnova dovršena je 1988.god. kada Dom poprima današnji izgled. Planinarskim domom “Dr. Josip Schlosser Klekovski” upravljale su planinarske organizacije sve do 1991. godine kada prelazi pod upravu Nacionalnog parka “Risnjak”, pod kojom se nalazi i danas. Ispred doma smještena je meteorološka postaja, a dom posjeduje i zimsku sobu sa nekoliko ležaja u kojoj se nalazi peć za grijanje.

U 13 h i 45 minuta nastavljamo spust stazom po južnoj strani koja vodi preko Medvjeđih vrata, Markova brloga i dalje poučnom stazom „Leska“ do upravne zgrade NP Risnjak. Na taj način pravimo kružnu turu. Staza je pokrivena snijegom i vodi nas prema Južnom Malom Risnjaku, od kuda se lijepo vidi Planinarski dom.

Još jedan pogled na Planinarski dom i na vrh Velikog Risnjaka

Ovaj dio staze je ujedno  Riječka planinarska Transverzala, kao i dio puta Goranskog planinarskog puta.

Markacija – iznad nje natpis Riječka planinarska Transverzala

Na stazi pri spustu

Nakon pola sata hoda po snježnoj dionici puta dolazimo na prijevoj Medvjeđa vrata (n/v 1288 m) i raskrižja putova. Iz pravca dolaska: Lijevo za Vilje 0,15 h i Gornje Jelenje 2,15 h, ravno za Mrzle Vodice 2,30 h,  lijevo uprava NP Risnjak 2 h i Crni Lug 2,15 h.

Raskrižje putova na prijevoju Medvjeđa vrata (1288 m)

Od Medvjeđih vrata skrećemo lijeveo  gdje nas staza vodi polukružno po snježnoj dionici i dalje po izohipsi ispod Janjičarskog vrha sve do „Janjičarskih vrata“ n/v 1130 m.

Pri spustu od Medvjeđih vrata

Ne razmišljajući što nas očekuje dalje, laganim hodom dolazimo do nadmorske visine od 1050 metara, na pola puta između Janjičarskih vrata i Markovog brloga, od kuda  započinju prave prepreke i neslućena avantura – „spust sa preponama“ -  daleko većih razmjera nego pri usponu. Ovo je prava katastrofa, što je prouzročila ledena kiša – nesagledive štete. Stoljetna sabla bukve slomljena i  isčupana iz korjena leže na planinarskoj stazi i po cijeloj šumi NP Risnjak. Nekoliko fotografija koje će pokušati dočarati nesagledive razmjere štete:

Srušena stabla na stazi

Srušena stabla van staze

Nekoliko stabala leži jedno na drugom

Obilaženje prepreka

Stabla koja nisu iz korjena isčupana su polomljena

Od mjesta gdje su počele prepreke u kontinuitetu pola sata preskačemo porušena stabla i dolazimo do Markovog brloga  (n/v 925 m), raskrižja putova i mjesta gdje staza presijeca „šumsku cestu nad Leskom“, koja je ujedno i biciklstička staza.

Raskrižje putova, gdje staza presjeca biciklističku cestu nad Leskom

Od ovog raskrižja ( 1 h i 10 minuta), nastavljamo spust sa preponama sve do osmatračnice i izlaska na cestu, koja vodi jednim dijelom preko poučne staze „Leska“ na Bele Vodice i do upravne zgrade NP Risnjak.

Osmatračnica

Na poučnoj stazi - livada Klada

I konačno, u 16 h i 23 minute stižemo do upravne zgrade NP Risnjak, gdje i završava naša nesvakidašnja avantura.

Upravna zgrada NP Risnjak

U nastavku slijedi: gpx tragovi na Google Earthu, na topo karti, vertikalni profil staze, video snimka gpx tragova na Google Earthu, te slideshow albuma fotografija uspona na Veliki Risnjak.

Gpx tragovi na topo karti.