Kružna tura - Okrugljak i Orlove Stijene

Utorak, 17. svibnja 2016.

Okrugljak, s nadmorskom visinom (886 m) smješten je u okrilju šume u sjeveroistočnom dijelu Gorskog kotara u sredini trokuta – predjela Kožanac i Dražice, te vrha Akrič (648 m) u blizini naselja Male Drage i Razdrto. Vrh je šumovit i nema vidikovca, a prepoznatljiv po svom stožastom obliku. Budući da s ceste Brod Moravice - Razdrto na vrh Okrugljaka vode dva uspona, jedan iz Male Drage, a drugi iz Razdrtog, planinarski izlet osmišljen je tako, da se napravi kružna tura na slijedeći način: popeti se na vrh Okrugljak  od Male Drage – spust u Razdrto. Od Razdrtog napraviti još jednu kružnu turu do vidikovca Orlove Stijene i bezimenog vrha u blizini vidikovca, te povratak na Razdrto i Male Drage i tako završiti dvije kružne ture u obliku nepravilne osmice i slova „V“, kao što je vidljivo na topo karti u  dužini 13,8 km.

Pogled na Okrugljak sa staze prema Orlovim Stijenama

PRISTUP AUTOMOBILOM (do sela Male Drage)
Osobnim automobilom krenuli smo iz Ike u 7 h. Na čvoru Matulji ulazimo na autocestu i vozimo se do naplatnih kućica na Kikovici. Izlazimo s autoputa i dalje nastavljamo starom cestom D3 Rijeka – Zagreb preko Delnica, Skrada do Donje Dobre, gdje skrećemo na lokalnu cestu prema putokazu za Brod Moravice. Od Brod Moravice nastavljamo još 5 km do sela Male Drage, od kuda je polazna točka uspona na Okrugljak. Dužina puta 94 km. Vrijeme vožnje 1 h i 45 minuta.

ISHODIŠTE POHODA(s karakterističnim putnim točkama)
Male Drage (518 m), vrh Okrugljak (886 m), Razdrto (550 m), Vidikovac Orlove Stijene (572 m), Bezimeni vrh u blizini Vidikovca Orlove stijene (586 m), povratak na Razdrto (550 m) i dalje asfaltnom cestom do Male Drage (518 m). Ukupna dužina staze 13,8 km. Vrijeme traga 4 h i 25 minuta. Minimalna visina 500 m, maksimalna 890 m. Visinska razlika pri usponu 707 m, pri silasku 710 m. Visina odredišta 886 m. Prosječan nagib 12%.

Početna točka uspona je u centru sela Male Drage, gdje je postavljen smjerokaz koji usmjerava desno za Okrugljak, Badanj i Škrile, lijevo parking 100 m. Auto smo parkirali 100 m dalje na parkingu ispred mjesnog groblja. Vraćamo se nazad do centra sela, od kuda započinjemo pohod na Okrugljak u 9 h i 10 minuta. Staza najprije vodi poljskim putem, skreće lijevo, ulazi u šumu i ubrzo izlazi na šumsku cestu, odnosno šumsku vlaku. Ona na ovom dijelu poljske ceste otkriva lijep pogled na vrh Okrugljak.

Na parkingu – spremni za pohod

Od parkinga prema centru sela, od kuda započinje uspon na Okrugljak

Smjerokaz – Početna točka ovog našeg planinarskog pohoda. S desne strane smjerokaza stoji mala u drvu izrađena skulptura Puha

Drvena skulptura Puha

Na početku staze

Pogled na šumoviti vrh Okrugljak

Na poljskoj cesti prije ulaska u šumu

Staza ide gotovo po ravnom terenu i nakon prijeđenih 650 m ili 10 minuta laganog hoda, staza ulazi na šumsku vlaku u područje niskog raslinja, a potom visoke šume. U nastavku slijedimo stazu blagim usponom, što je svakako dobro za početno zagrijavanje. Staza je dobro markirana i opskrbljena smjerokazima, pa je zbog toga jednostavna za snalaženje.

Nakon 45 minuta laganog hoda dolazimo do područja gdje se trenutno odvija sječa šume. Ovaj dio šumske ceste – vlake prepun je blata zbog izvlačenja drva, koje nas prati sve do izlaska na križanja putova: desno odvaja se staza za Razdrto i Orlove stijene, ravno nastavlja pravi planinarski put koji vodi do samog vrha Okrugljak  (n/v 886 m). Vrh je označen natpisom imena na kamenu, na kamen je ugrađen i žig. Sa staze, kao  i s vrha nema nikakvih otvorenih vidika.

Na stazi po šumskoj vlaki

Na stazi kroz šumu

Na blatnom dijelu staze

Na šumskoj vlaki s manje blata

Smjerokaz: desno Orlove stijene 1 h i 15 minuta a na bukvi 5 m dalje stoji 1 h i 45 minuta, ravno vrh Okrugljak 10 minuta

Od raskrižja prema vrhu

Dolazak na vrh Okrugljak (86 m)

Zajednička fotka na vrhu

Dužu pauzu na vrhu iskoristili smo za odmor, žigosanje planinarskih dnevnika i za marendu. Nakon toga nastavljamo spust prema selu Razdrto. Spuštamo se istim putom do raskrižja, na kojem skrećemo lijevo. Staza u nastavku vodi kroz šumu i ubrzo nas dovodi do manjeg proplanka na kome se  nalazi lovačka čeka. Od ovog proplanka staza ponovo vodi kroz šumu, te nas ubrzo dovodi  do širokog seoskog kolnog puta po kojemu dolazimo u selo Razdrto.

Na proplanku na kom se nalazi lovačka čeka

Na stazi

Na poljskom putu prema selu Razdrto

Na ulasku u selo

Tu u mjestu stoji cisterna ( šterna) na kojoj je ispisan smjerokaz za Orlove stijene. Od seoske cisterne skrećemo desno na stazu koja najprije vodi kroz naselje i kod zadnje kuće br. 13 napuštamo selo. U nastavku staza prolazi preko nekoliko manjih livada, te nas dovodi na šumsku cestu do raskrižja putova: desno odvaja se staza za Lukovdol (2 h i 45 min.) i Lovnik (4 h i 30 min.), desno za Orlove stijene (10 min.). Ovaj dio staze vodi dobro uređenim šumskim putom – makadamom kroz visoku bukovu šumo do samog vidikovca Orlove stijene.

Seoska cisterna – Razdrto

Stazom kroz selo

Prelazak preko nekoliko livada

Raskrižje putova: desno za Lukovdol i Lovnik, lijevo za Orlove stijene

Po cesti prema Orlovim stijenama

Orlove stijene su lijepi vidikovac na nadmorskoj visini 527 m. Izgradila ga je šumarija Vrbovsko 1957. godine na liticama iznad kanjona Kupe. To je betonski ograđeni plato koji ima betonski stol u sredini s betonskim klupama uz ogradu s lijeve i desne strane. S vidikovca se pruža jedan od najljepših pogleda na rijeku Kupu kao i sela u susjednoj Sloveniji. Ispred klupa na stijeni ugrađen je žig (GPP-a), a dva metra dalje nalazi se metalni tuljac s upisnom knjigom. Do Orlovih stijena može se doći automobilom.

Pogled na kanjon i dolinu Kupe

Pogled na susjednu Sloveniju

Zajednička fotka na vidikovcu

Nakon duže paze vraćamo se s vidikovca istim putom do raskrižja, a od njega krećemo lijevo šumskom cestom i na taj način pravimo kružnu turu do sela Razdrto. Za vrijeme pauze na vidikovcu Matija   i ja, proučavali smo digitalnu topografsku kartu instaliranu na GPS uređaj i primijetili da  je na njoj ucrtana staza koja vodi do Bezimenog vrha s nadmorskom visinom 586 m. Budući da je topo karta rutabilna, odlučili smo istražiti i posjetiti taj vrh ne markiranim putom.

Gledano iz pravca povratka od Orlovih stijena 150 m prije križanja odvaja se širok put koji vodi do obližnje livade na kojoj se nalazi hranilica za divljač. Uz zid na početku livade spuštamo se desetak metara do manje vrtače s njene desne strane. Od tu staza započinje lagani uspon i dovodi nas do druge vrtače, prolazimo je s njene lijeve strane. Iznad ove vrtače staza lagano zavija udesno i dovodi nas na „Bezimeni vrh“.

Vrh je označen malim betonskim stupićem izdignut desetak cm iznad površine, koji predstavlja stalnu točku geodetske izmjere s nadmorskom visinom 586 m (kao što je i na službenoj karti Državne geodetske uprave RH). Ova nadmorska visina  stavljena je na žig GPP-a na vidikovcu Orlove stijene, a prava visina je 572 m. Vrh je šumovit i nema nikakvih otvorenih vidika.

Vraćamo se istim putom na šumsku cestu i do raskrižja: desno vodi staza za Razdrto kojom smo došli, mi nastavljamo lijevo prema smjerokazu za Lukovdol i Lovnik. Nakon prijeđenih 450 m ili 5 minuta laganog hoda dolazimo do slijedećeg križanja putova: lijevo po šumskoj cesti odvaja se staza za Lukovdol – via Plemenitaš (4 h i 45 min.). Tridesetak metara dalje još je jedno križanje šumskih cesta i planinarskih putova: lijevo odvaja se staza po šumskoj cesti, također,  za Lukovdol via Lovačka kuća Litorić (2 h i 30 min.), desno Okrugljak via Razdrto. Od ovog raskrižja nastavljamo širokom i lijepo uređenom šumskom cestom do sela Razdrto, a potom slijedi pješačenje asfaltnom cestom 2 km do Male Drage, gdje i završava naša današnja planinarska avantura.

Raskrižje putova: lijevo Lukovdol via Plemenitaš (3 h i 45 min.)

Drugo raskrižje udaljeno svega 30 m: lijevo Lukovdol via Litorić (2 h i 30 min.), desno Okrugljak via Razdrto (1 h i 30 min)

Na šumskoj cesti prema selu Razdrto

Dolazak u selo Razdrto

Na asfaltnoj cesti prema Malim Dragama

Dolazak u Male Drage

U nastavku slijedi: gps tragovi na Google Earthu, na topo karti, vertikalni profil staze, te link na album fotografija koje nisu obuhvaćene ovim putopisom.

Gps tragovi na Google Earthu

Gps tragovi na topo karti

Po starom planinarskom običaju, poslije svakog uspješnog planinarenja slijedi nagrada uz dobar ručak u lovačkoj kući u Delnicama.

Za vrijeme ručka u lovačkoj kući u Delnicama

Pogled na Delnice od lovačke kuće