Izvor Kupe – Sveta Gera – (Crkva Male Gospe) - 15. kolovoza, 2012.

Srijeda, 15. kolovoza 2012.

Dan velike Gospe  u Hrvatskoj  je državni i crkveni blagdan. Odlučili smo u našoj neposrednoj blizinu napraviti planinarski izlet u Gorski Kotar. Ekipa u sastavu: Nevija, Desa, Zoran, Zdrave i ja (Mirko). Cilj današnjeg izletaa bio je lagana šetnja od izvora Kupe do Svete Gere – crkve Male Gospe od Mora (Svetogorska Gospa) u blizini Gerova. Ekipa u sastavu: Nevija, Desa, Zoran, Zdrave i ja (Mirko).

Selo Razloge - info punkt - kupnja karata i ulazak u Nacionalni park Risnjak

PRISTUP AUTOMOBILOM ( do izvora Kupe)
Krenuli smo u 7 h iz Lovrana sa dva osobna automobila – pravac Gornje Jelenje, Mrzle Vodice, Crni Lug, Gerovo do Malog Luga. Na kraj sela u Malom Lugu ostavljamo jedan automobil i sa drugim se vraćamo i nastavljamo vožnju do sela Razloge, od kuda započinjemo pohod na izvor Kupe i do Sv. Gore.

ISHODIŠTE POHODA (s karakterističnim putnim točkama)
Ishodišna točka ovoj izleta je selo Razloge – ulaz u NP Risnjak (574 m), izvor Kupe (350 m), Gornji, Srednji i Donji Kupari (335 m), Podgrič (458 m), Srednji Hrib (624 m), Skendari (720 m), dalje na Svetu Goru (813 m) do crkve Male Gospe od Mora (Svetogorska Gospa) u blizini Gerova. Dužina staze 13,4 km. Vrijeme gpx traga 5 h i 53 minute. Minimalna visina 322 m, maksimalna 791 m. Visinska razlika pri usponu 872 m, pri silasku 868 m. Visina odredišta 813 m. Prosječan nagib 14%.

Označenom planinarskom stazom iz sela Razloge spuštamo se po serpentinama kroz gustu bukovu šumu. Potrebno je tek  malo opreza na strmijim mjestima da se ne poskliznemo, zbog gustog i suhog lišća koje klizi ispod nogu. Na izloženim dijelovima Uprava Nacionalnog parka Risnjak postavila je drvenu ogradu i nogostup. U donjem dijelu nadomak izvora, put prolazi suhim bujičnim koritom Krašićevice, koja je u slučaju velikih oborina korito je neprohodna.

Na stazi prema izvoru Kupe

Suho bujično korito pritoka Krašićevice

Nakon 35 minuta spusta našli smo se na izvoru Kupe. Izvor Kupe n/v 350 m, nije tipično vrelo, to je jezeroliko krško vrelo, tirkizne zeleno_plave boje smješteno pod golemom Gavranovom stijenom ispod Kupeškog vrha ( 715 m ), zbog toga se zove i Kupeško jezero, dugačko stotinjak a široko okvirno 30 metara. Izvor Kupe, jedna još uvijek od ne istraženih i neriješenih zagonetki krša. To je jedno od najjačih, najprostranijih i najdubljih hrvatskih vrela.

Utvrđeno je da voda izvire iz dva međusobno odijeljena kanala nalik okomitim bunarima. Dubina od preko 80 metara utvrđena je u dubljem i užem kanalu, a u širem je utvrđena dubina od 57 metara. Niska i konstantna temperatura vode od 7 0C, kao i granične mogućnosti čovjekovog urona u hladne duboke vode, nisu u potpunosti omogućile uvid u morfologiju i prirodu izvora. Bojenjem je dokazana podzemna veza ponora Malenca, kao i ponora potoka Velika Voda kod Crnog Luga s izvorom Kupe. Prosječni kapacitet istjecanja izvora iznosi oko 1200 l/s, dok maksimalne količine vode nisu mjerljive. Poseban raspored geoloških struktura; s rasjedima, vodopropusnim i barijerom vodonepropusnih stijena omogućuju ovako izdašno istjecanje vode.

Izvor_jezerce ispod Gavranove stijene

Zajednička fotka na izvoru Kupe

Mirnu površinu vode remetili bi samo kružni valići koji su se širili s mjesta na kojima bi pastrve loveći kukce dotaknule površinu. Pastrve posvuda. U početku ih nismo primjećivali koliko su se dobro prilagodile svom okolišu, ali kad se naše oko priviknulo vidjeli smo ih posvuda.

Informativni pano

Nakon 20 minuta uživanja u ljepoti izvora i njegova okoliša, put nastavljamo stotinjak metar koritom Kupe, gdje se stepenicama zaštićenom drvenom ogradom uzdižemo desetak metara, da bi se ponovo spustili na razinu Kupe.

Na stazi uz Kupu

Petnaestak minuta laganog hoda dolazimo do drvenog mosta preko kojeg prelazimo na lijevu stranu Kupe.

Drveni most na Kupi

Pogled sa mosta na korito Kupe

Uz obalu Kupe staza dalje vodi preko livada na kojima su se smjestile lijepe vikendice. Prolazimo kroz zaseoke Gornji , Srednji Kupari  do Donji Kupari. Dolaskom u Donje Kupare stoji natpisna ploča Nacionalno park Risnjak odmaralište_Seosko domaćinstvo TURK Donji Kupar.

Iformativni pano

Na ovom seoskom domaćinstvu TURK odlučili smo se odmoriti, nešto prizalogajiti i osvježiti se hladnom pivom. Ljubazni domaćin nas je lijepo dočekao i smjestio za stol gdje smo odmorili i ručali. Tu smo upoznali obitelj Možnik Željku, Željka sa sinom Goranom iz Brod Moravica. Nisu planinari, ali su ljubitelji prirode i vole boraviti u njoj. Kao mlada obitelj nemaju puno slobodnog vremena, ali kad im se ukaže prilika svakako je iskoriste da se druže u prirodi. Nadam se, a što sam iz razgovora mogao zaključiti da su to budući planinari. Volio bih ih još koji puta sresti u planini.

Obitelj Možnik

Zajednička fotka sa obitelji Možnik

U 13 h i 5 minuta napuštamo Donje Kupare i nastavljamo put ka zadanom cilju. Od ovog mjesta započinje uspon. Staza vodi kroz šumu i siječe nekoliko puta zavoje asfaltirane ceste.

Na stazi

U selo Podgrič došli smo za 20 minuta. Ispred nas stoji smjerokaz: Srednji Hrib 0,3 km i Hrib Skednari 2,5 km.

Selo Srednji Hrib

Od sela Srednji Hrib asfaltnom cesto uspinjemo se okvirno 20 minuta, gdje nas markacije upućuje oštro lijevo i tu ulazimo na šumsku stazu, koja vodi do sela Skednari i presijeca dva puta asfaltnu cestu.

Vrijeme odmora na stazi prema Skednarima

Do Skednari dolazimo u 14 h i 30 minuta. Selo Hrib Skednari smješteno je u podnožju brda Pintarice n/v 800 m. U selu se ističe crkva Sv. Leonarda od kuda je prekrasan vidik na okolna brda kao što su Pintarica i Sv. Gora.

Crkva Sv. Leonarda

Pogled od crkve na Sv. Goru i crkvu Male Gospe kojoj i mi hodočastimo

Mjesto ima i gostionicu u kojoj se može prenoćiti, dobro pojesti i popiti. Grijeh bi je bilo zaobići, stoga, ulazimo unutra, budući je vani na suncu previše toplo. Kratka pauza uz osvježenje hladnom pivom.

Iz sela Skedneri GPP (Goranski planinarski put) nastavljamo kroz selo i dolazimo do zaseoka Brezovci, gdje nas markacija upućuje desno. Na stupu smjerokaz sa oznakom Kraljev Vrh. To je ujedno i staza do Sv. Gore.

Putokaz Kraljev vrh

Po makadamskoj cesti nastavljamo put do zadnje kuće, desno preko livade pa lijevo u šumu nizbrdicom okvirno 30 minuta do asfaltne ceste.

Na stazi

Po asfaltnoj cesti lijevo (Cesta iz Gerova za Zamost) oko 1 km, a onda desno na kolni put, pa na stazu koja se oštro uspinje na Sv. Goru.

Na šumskoj cesti prema Sv. Gori

Na vrh Svete Gore 814 m dolazimo u 16 h i 45 minuta. Sveta Gora je brdo sa dva vrha. Na jednom je relej, a na drugom crkva Male Gospe. Crkva je sagrađena sredinom 18. stoljeća. Tradicionalno 11. rujna svake godine hodočasti se u povodu blagdana Majke Božije Karmelske na Svetoj Gori pored Gerova. Najčešće hodočasnici dolaze autobusima, a predvode ih njihovi župnici, i ako ima i onih koji pješke dolaze iz udaljenih krajeva. Najviše hodočasnika dolazi iz okolice Rijeke: Škrljeva, Kukuljanova, Ponikva, Plosne, Praputnjaka, Grada Grobnika, Cernika i Jelenja
Nekoliko fotki:

Crkva Male Gospe

Crkva Male Gospe sa druge strane

Ispred crkve Male Gospe, u pozadini se vidi drugi vrh Svete Gore

Pored crkve postoji lijepo uređeni vidikovac, sa kojeg se vidik pruža na ušće Čabranke u Kupu, sela Osilnica i Hrvatsko, te Slovenija.

Pogled sa vidikovca

Svetište napuštamo u 17 h i 15 minuta,  spuštamo se istim putem po kojem smo i došli.

Na početku spusta

Nakon kraćeg vremena hodanje odlučili smo napraviti pauzu, kako bi se okrijepili i osvježili.

Vrijeme odmora i okrijepe

Nakon okrijepe, nastavljamo spust po šumskoj stazi, zatim izlazimo na makadamsku cestu, koja vodi do našeg parkiranog automobila. Na parking smo stigli u 18 h i 5 minuta.Slijedi presvlačenje i zajednička fotka poslije uspješnog pohoda.

Na kraju zajednička fotka

Sjedamo u auto i vožnju nastavljamo do sela Razloge, gdje smo ostavili drugi automobil, potom slijedi vožnja do gostione Putniku i večera.

Vrijeme večere u Putniku

U nastavku bloga  slijedi: vertikalni profil staze, gpx tragovi na Google Earthu, na topo karti, vertikalni profil staze, te link na album fotografija koje nisu obuhvaćene ovim putopisom.