Lika - uspon na Zir

Srijeda, 30. travnja 2014.
Poslije duže planinarske neaktivnosti, uzrokovane lošim (kišnim) vremenom, napokon smo se vratili planinama. Na putu prema Dalmaciji, iskoristio sam priliku i lijepo vrijeme i popeo se na ZIR. Zir je izdvojeno – usamljeno brdo pri kraju Ličkog polja visoko svega 850 m. Zbog svog usamljenog položaja, svaki putnik, koji je prolazio autocestom Zagreb – Split nije mogao, a da ne zapazi impozantne stijene koje se okomito izdižu iznad šumskog zelenila, kao da izranjaju iz Ličkog polja, kao otok iz mora. To je jedan od razloga da ga u zadnje vrijeme posjećuje sve više planinara, a uvršten je u Hrvatsku planinarsku obilaznicu i obilaznicu Lički gorski biseri. Sa vrha Zir otvoren je pogled u svim smjerovima.

Pogled na Zir (850 m)

Pogled na Zir iz daljine Ličkog polja

PRISTUP AUTOMOBILOM (do sela Trkulje)
Na državnoj cesta D50 iz pravca Gospić prema Gračacu treba skrenuti lijevo u mjestu Raduč. Na mjestu skretanja nema putokaza, ali to je jedino mjesto sa vidljivim proširenjem ( 20 m asfaltirano ) i dalje nastaviti dobrom makadamskom cestom. Okvirno na polovini puta cesta presijeca željezničku prugu i nakon 5 km dolazi se do smjerokaza koji  upućuje lijevo za Zir i Trkulje. Dalje makadamom nastaviti još 1 km do zaselka Trkulje, od kuda i započinje uspon na vrh Zira. Mogući su i drugi prilazi: Državna cesta D50 u mjestu Sv. Rok skretanje prema Lovincu, iz Lovinca lijevo do smjerokaza, gdje se skreće lijevo za selo Račić i Pavičić nastaviti po dobroj makadamskoj cesti do podvožnjaka ispod autoceste A1 i dalje nakon 100 m desno za Zir i Trkulje. Također, je moguć pristup sa autoceste A1 na čvoru – izlaz Gornja Ploča. Nedaleko, od naplatnih kućica treba skrenuti desno prema Lovincu i ispod podvožnjaka autoceste A1  dalje do  1 km do Zira i zaselka Trkulje.

Smjerokaz – gdje se skreće lijevo (1 km) u pravcu Zira i Trkulje

Zaselak Trkulje (610 m), vrh Zir (850 m), i povratak istim putom do zaselka Trkulje (610 m). Ukupna dužina staze 2,8 km. Vrijeme gpx traga 1 h i 15 minuta. Mininalna visina 609 m, maksimalna 850 m. Visinska razlika pri usponu 274 m, pri silasku 271 m. Visina polazišta 610 m. Visina odredišta 850 m. Prosječan nagib 29%.

Izvod iz analize grx traga

Ispred kuće Nikole Trkulje krenuo sam u 17 h i 10 minuta, nakratko, šumskom cestom, a potom dobro ugaženom stazom kroz šumu, koja izlazi na travnati dio staze. U ovom prvom dijelu staza je lagano polegnuta i dobro markirana, sve do dolaska do pećine – špilje.

Kroz šumu

Travnati dio staze
Nakon desetak minuta hoda i prijeđenih 900 metara dolazim do pećine (špilje) u koju ne pokušavam niti zaviriti, a kamoli ući.

Špilja pored planinarske staze

Od ove špilje, staza prolazi kroz šumu hrasta i graba, uspinjući se postupno sve do izlaska na greben od kuda se otvaraju lijepi vidici prema Ličkom polju i vrhovima Velebita.

Pogled sa grebena na vrhove Velebita

Uspon po grebenu

Na grebenu prije dolaska u podnožje vršne stijene

U nastavku staza je položena, sve do podnožja okomitih visokih stijena Zira, od kuda je veličanstven pogled na kamene vršne gromade. Od ovog mjesta staza se znatno oštrije uspinje, i zahtjeva dodatni oprez - obzirom, da je u toku dana u nekoliko navrata padala kiša, a i sunce se povremeno pojavljivalo - ( kako to meteorolozi nazivaju – promjenjivo oblačno sa povremenim pljuskovima i sunčanim razdobljima), tako je obilježen i ovaj dan. Na tom dijelu staze na dva mjesta postavljene su sajle, koje su ovog puta dobro doše i omogućile lakši uspon i spust, obzirom  da su stijene mokre i skliske.

U podnožju stijena

Mokra i skliska staza prati me sve do vrha

Postavljena sajla ispod samog vrha

Na vrh Zira (n/v 850 m) dolazim za 40 minuta, točnije točno u 17 h i 50 minuta. Vrh Zir kontrolna je točka Hrvatske planinarske obilaznice kao i kontrolna točka obilaznice - Lički gorski biseri, stoga, je dobro posjećen. Na vrhu se nalazi kutija sa upisnom knjigom i pečatom. Sam vrh je označen manjim šiljkom. S obzirom da se radi o usamljenom vrhu pogled se pruža na sve strane. Usprkos, ne idealnom vremenu vidik je prekrasan na južni i srednji dio Velebita, djelomično se vidi i sjeverni dio Velebita, te posebno Ličko polje i autocesta. Pogled je malo narušen sumaglicom, ali ništa ne može pokvariti izniman doživljaj – uživanje na vrhu Zira. Neizostavna fotka sa vrha Zir.

Na vrhu Zira

Sa vrha posebno pažnju plijeni njegova vršna okomita stijena okrenuta prema jugu. Pravi izazov za penjače – alpiniste

Pogled prema istoku Ličkim i Bosanskim vrhovima

Pogled na greben

Na vrhu se zadržavam svega 10 minuta, a potom nastavljam spust uz povremena zaustavljanja i fotografiranja. Pri spustu trebalo je više opreza, nego pri usponu, obzirom na mokre stijene, kao i na ostali dio staze. Do sela Trkulje dolazim u 18 h i 34 minute.

Ispred Nikoline kuće  – koza pazi na nemirne i zaigrane kozliće

Jadranka s Nikolom Trkuljom

Koza – majka pažljivo gleda što joj kozlić radi

U nastavku slijedi: vertikalni profil staze, gpx tragovi na Google Earthu i na topo karti, te slideshow albuma fotografija.

Gpx tragovi na Google Earthu. Plava linija - kolni pristup, žuta linija  planinarska staza - trasa uspona